בקיץ האחרון שטפו את הרשתות עדויות, ואף סרטונים, המתעדים הטרדות והתקפות מיניות בזמן אמת. כחודשיים לאחר מכן, שרת התחבורה הכריזה על פיילוט "אוטובוס למניעת הטרדות מיניות", שרק מתחיל לקרום עור וגידים, ב־60 אוטובוסים בלבד מתוך כ־20 אלף ברחבי הארץ. זאת, 20 שנה לאחר שהנושא הועלה לראשונה בוועדה לקידום האישה בכנסת. לכתבה המלאה
@meravmichaeli#אמתבפוליטיקה♬ צליל מקורי - מרב מיכאלי MERAV MICHAELI
במסגרת תחקיר מקיף בנושא, אספנו עשרות עדויות של נשים, תגובות מזלזלות של נהגים וחוסר אונים כללי בנוגע לתופעה הכל כך נפוצה, שמדבקות על רצפת האוטובוס כנראה לא יפתרו.
בין הממצאים הבלתי נתפסים: נערות בנות 14 ו־15 שעוברות הטרדות חוזרות ונשנות; נשים שהחליטו להפסיק להשתמש בתחבורה ציבורית בגלל הסכנות האורבות להן שם; צפיפות בלתי נסבלת בכל הארץ, וביו"ש במיוחד, שלא מאפשרת לנשים לברוח; ונהגים שלא מתודרכים או לא אמפתיים לנושא.
"הבת שלי בת ה־14 וחצי נסעה בשעה 18:00 בקו 8 לחוג בבאר שבע, ב־28 ביוני 2021", משחזרת מירן כהן (37), אחות מתחום בריאות הנפש מעומר, ואם לשני ילדים. "בזמן הנסיעה עלה לאוטובוס גבר כבן 40, התיישב בספסל לידה למרות שהאוטובוס היה ריק מנוסעים, והחל להיצמד לגופה. הוא הניח את ידו על רגליה וקירב את גופו ואת פניו לפניה. כשהגיעה הביתה, רועדת ומבוהלת, היא שיתפה אותי במה שקרה.
"עליתי על האוטובוס והתיישבתי בספסל האחורי. לאחר כמה דקות החשוד עלה לאוטובוס, ובתי מייד זיהתה אותו. דיווחתי למשטרה שהחשוד עלה לאוטובוס, ונתתי להם בזמן הנסיעה את מיקומנו. החשוד התיישב בספסל ליד בתי והחל להיצמד לגופה, כל זה בזמן שאני בספסל האחורי, רואה הכל ומדווחת את מה שעיניי רואות למשטרה".
תגובות
מלשכת השרה מיכאלי נמסר: "כמי שפועלת למעלה מ־30 שנה נגד פגיעה מינית והטרדה מינית, גם במשרד התחבורה הובילה השרה מיכאלי שינויים מרחיקי לכת בכל הנוגע לטיפול ולמניעת פגיעה מינית בתחבורה הציבורית. בין הצעדים שקידמה השרה: לראשונה יחל בקרוב פיילוט למניעת הטרדה מינית בתחבורה הציבורית המלווה על ידי מחקר מעמיק וגורמי מקצוע מהתחום, חודדו כלל הנהלים לכלל החברות המפעילות בדבר דרכי ההתמודדות והנהלים לפעולה כאשר מתרחשת הטרדה מינית בתחבורה הציבורית, ובנושא זה אף הוענקה לראשונה תעודת הוקרה לנהג שהתמודד בצורה ראויה עם הטרדה מינית שהתרחשה באוטובוס שבו נהג. כמו כן, הוטמעו הדרכות חובה לנהגי רכב ציבורי, נהגי אוטובוסים ומוניות בדבר החוק למניעת הטרדה מינית, וצפוי להתקיים שולחן עגול להמשך פיתוח המדיניות לקידום ביטחון אישי במרחב הציבורי בעת הקרובה.
"ככלל, השרה מיכאלי רואה בחומרה כל מקרה של פגיעה מינית והטרדה מינית, במרחב הפרטי ובמרחב הציבורי, ותמשיך לפעול למיגור התופעה הפסולה והאסורה הזו בכל דרך שהיא.
"נציין כי אכיפה של הטרדה מינית ואלימות בתחבורה הציבורית מלווה בענישה חמורה, ועל כן נודה לכל פנייה בנושא. לתפיסת השרה מיכאלי, התחבורה הציבורית היא כשמה כן היא, של הציבור כולו, ללא הבדלי דת, גזע ומין, ועליה להוות מרחב בטוח לכל אחת ואחד.
"קונקרטית לגבי המקרה האמור והתחבורה באזור השומרון - בתקופת השרה מיכאלי כשרת התחבורה בוצעה פעימה של תוספות שירות של תחבורה ציבורית לשומרון המסייעת לכלל התושבות והתושבים באזור, ואף יצאו פרסומים בנושא.
"באף שלב השרה מיכאלי לא עצרה תקצוב ענייני ומקצועי, כאמור לעניין פעימת השירות, וגם המסוף האמור בפדואל, לא רק שתוקצב, הקמתו קודמה הרבה לפני פנייה זו, כצורך תחבורתי מקצועי לאור הגידול בתחבורה באזור.
"השרה מדגישה כי תקציב התחבורה הציבורית ברחבי מדינת ישראל ניתן בהתאם לצרכים תחבורתיים ולא על בסיס אף שיקול אחר, וכי משרד התחבורה בראשותה ימשיך לפעול לשיפור מתמיד של התחבורה הציבורית באשר היא באופן שוויוני לכלל הנוסעות והנוסעים, ובהפיכתה למרחב בטוח לכל אחת ואחד".
תגובת אלי שבירו, ראש עיריית אריאל: "אין שחר לטענה. אנו מתייחסים לכל תלונה, ולי אישית היו שיחות עם מפקד המרחב המשטרתי ועם נציגי משרד התחבורה. בעבר גם לקחתי איתי את אחת הבנות שהתלוננה במשטרה לדיון שנערך בנושא בכנסת. לצערי הבנות לא מתלוננות במשטרה, שהיא האחראית לנושא. הסמכות היא של משטרת ישראל".
תגובת חברת דן: "משטרת ישראל וגורמי האכיפה הם האחראים היחידים לביטחון הציבור בתחבורה הציבורית. נהגי דן מודעים לסמכותם בתקנות התעבורה, תקנה 442, סעיפים ג' ו־ד'. מדיניות ההדרכה של דן ותיקה, מיומנת ומעניקה לנהגים כלים להתמודדות נכונה בהדרכות פרונטליות ומקוונות, ובהפצת התקנון בכל קווי דן ובמשלוח לביתו של הנהג. גם אם בשוליים ישנם מקרים חריגים, אנחנו בודקים ומייצרים הדגשים שיועברו ויופנמו בקרב כלל ציבור נהגי דן.
"רק לאחרונה העניקה שרת התחבורה תעודת הוקרה לנהג דן, אייצ'טו מולויה, על התנהלות מעוררת השראה בסיוע לנוסעת שהוטרדה, והוא מהווה מודל לחיקוי בקרב כלל ציבור נהגי דן".
תגובת חברת אגד: "נושאי הטרדות מיניות במרחב הציבורי בכלל ובאגד בפרט הינם נושאים חשובים, ערכיים והכרחיים בתהליך הלמידה וההשתלבות של הנהגים הלומדים במכללות אגד ומצטרפים לעבודת הנהיגה כנהגים חדשים בקווי השירות. זאת ועוד, כל העובדים והנהגים באגד נדרשים לעבור לפחות אחת לשנה תהליך למידה תוך התמודדות ומענה עם לומדה חינוכית ומפורטת (נמשכת כמחצית השעה) הנוגעת לכלל הסוגיות האפשריות העוסקות בנושאים הרגישים והחשובים האלה, מהלך המאפשר להם לקבל כלים בהתמודדות נכונה אל מול מצבי לחץ אפשריים המחייבים מתן סיוע ועזרה מיידיים לנוסע או נוסעת באוטובוס אשר חווים מצוקה של הטרדה ואלימות מינית מילולית או פיזית בזמן אמת (בהנחה שהנוסע/ת מתלוננים או שהנהג והנוסעים האחרים מבחינים בכך).
"איני יכול להתייחס למקרה המתואר שהעלית בפנייתך בשל העובדה שהפרטים החלקיים שנמסרו לי לא מאפשרים את איתורו המדויק של הנהג החדש המתואר בפניית, אשר נהג בלוויית חונך ומדריך את האוטובוס בקו 402 בבני ברק.
"ביום שישי האחרון, ייתכן אף שנהג זה כלל לא נמנה עם נהגי חברת אגד אלא משתייך לחברה פרטית המתגברת בהיתר את קו 402 בימי שישי…
"עוד אציין שגם נהגי החברות המתגברות נדרשים לעבור סדנה והשתלמות בנושא ההתמודדות בהטרדות מיניות במרחב הציבורי כחלק מתנאי העסקתם בקווי השרות על פי הנהלים המחייבים את כלל נהגי האוטובוסים בשרות הציבורי לעבור ולהשתלם מדי שנה.
"מובן שאם יימסרו לי פרטים מדויקים יותר על הסקר הארעי שערכת בחופזה בתחנת ההורדה של קו 402 בבני ברק, אפעל לאיתור הנהג, תשאולו ובדיקת נסיבות תגובתו התמוהה לפנייתך".
מחברת אפיקים לא התקבלה תגובה.
התחקיר המלא "בשישבת"
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו