בדיון עם עורך המוסף הזה בשאלה לאיזה נושא אקדיש את הטור שאתם קוראים כעת, הוצע לי לכתוב על כישלון העונה התשיעית של "הכוכב הבא", שספק אם שמתם לב שממש השבוע הגיעה לסיומה, עם הזוכה אליאב זוהר ועם רייטינג לא זוהר במיוחד של 20.1 אחוזים. אני, בתגובה, הסברתי שלא צפיתי באדיקות בכל העונה, וזו כנראה תשובה שאומרת לא מעט - ובדיוק הסיבה הטובה לכך שכדאי להתמקד בזה.
אני הקהל הקלאסי של התוכנית, ומאלה שעדיין בהלם מזה שבוריס סולטנוב ניצח את כברה קסאי בעונה הראשונה, בימים שעוד קראו לה "כוכב נולד". הפה שלי עדיין לא נסגר מההלם שבו נפער ברגע שהדר עוזרי הודחה ולא הגיעה לגמר בעונה השלישית. מאז היו עונות שבהן צפיתי יותר, כאלה שאותן פחות שרדתי, אבל תמיד־תמיד חזרתי. גם בעונה הנוכחית האמנתי לפרומואים המפוצצים (אפשר כבר להפסיק עם הפרומואים הדרמטיים על כל מתמודד?!) - והתייצבתי.
"הכוכב הבא" מסיימת עונה עם ממוצע רייטינג של 16.6 - הנמוך ביותר של התוכנית מאז עלייתה לאוויר בגלגולה הראשון ב־2003. גמר "הכוכב הבא" היה הנמוך ביותר - מבחינת משיכת צופים - מכל הגמרים הקודמים, ונמוך ב־11 אחוזים מגמר "האח הגדול" של המתחרים מרשת 13, ששודר שלושה ימים לפניו. חוסר העניין בתוכנית, אחרי הכישלון של "אקס פקטור" ברשת 13, מציף את שאלת הרלוונטיות של תוכניות מוזיקה בכלל - ושל "הכוכב הבא" בפרט.
אם בעבר "כוכב נולד" החליפה את הלהקות הצבאיות בתפקיד יצרנית הכוכבים של תעשיית הבידור והמוזיקה, היום טיקטוק תפסו את מקומם, או לכל הפחות הם בדרך לשם. בעידן שבו כוכב נולד במרחק סרטון אחד ויראלי באפליקציה המגה־פופולרית, לצופים בבית אין סבלנות לצפות באלף זמרים, מאה אודישנים ועשרות ביצועים, כדי להכתיר את האחד/ת - שמאז האודישן הראשון שלו בטלוויזיה נולדו עוד מאה כמוהו, ואף טובים ממנו, בטיקטוק.
ואם בעבר בתחנות הרדיו חיכו לסינגל הראשון של זוכה התוכנית, היום אמנים גדולים משחררים סינגל לטיקטוק, ורק אם הוא תופס שם, יוציאו אותו לרדיו.
אבל גם צריך לזכור שלא כולם בטיקטוק. אז למה בכל זאת העונה הזאת לא תפסה אותי? כדי להבין את התשובה צריך לחזור לעונה השמינית והמעולה, שבסיומה יצאו לאוויר העולם ארבעה זמרים מצוינים - ובראשם תמיר גרינברג.
בהיבט הזה נראה שהעונה לא הצליחה לגרות מספיק את הצופים בבית, ולמעט אליאב, וקצת לפני הסוף גם נופיה, המתמודדים לא הפכו לכוכבים או לזכירים. אין כאן נטע ברזילי, מרגי או תמיר גרינברג. וכשאין את אלה, נושא השיחה היחיד הוא הלוק של אסף אמדורסקי, ולא משנה עד כמה היופי של נינט מהפנט.
לכל אלה תוסיפו את ההצלחה של "האח הגדול" ברשת 13, שהוכיחה שעם תוכן טוב (ולא בהכרח איכותי) היריבות של בר וטליה הרבה יותר מעניינת מהבדיחות של אסי ורותם, שגם מיצו את עצמן. אבל זה כבר עניין לטור אחר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו