כך גיליתי שפרופ' קרמניצר הוא גדול ההומוריסטים העבריים

אלו שדוחקים לעצור את המלחמה, סבורים כי הדרך הטובה ביותר להילחם בשופטים בהאג - בעלי הדעות האנטי־ישראליות - היא פשוט לשלוח שופט שמסכים איתם

פרופסור מרדכי קרמניצר, צילום: דודי ועקנין

עד לאחרונה סברתי לתומי כי גדול כותבי הטורים ההומוריסטיים בשפה העברית הוא כמובן אפרים קישון המנוח. אולם כותרת מאמר ב"הארץ" בעמוד הראשי השבוע, מאת מרדכי קרמניצר, מערערת את הקביעה המוקדמת שלי. כותרת המאמר: "מינוי פרופ' רון שפירא לבית הדין לצדק הוא אצבע משולשת להאג". לטענת קרמניצר, קיים אבסורד במינוי שפירא כנציג הישראלי לבית הדין הבינלאומי, לאחר שהביע חוסר אמון מוחלט במוסד זה.

וכך כתב קרמניצר במאמרו המשעשע: "שפירא כתב בחשבון הפייסבוק שלו בשם 'כמעט כל תושבי מדינת ישראל היהודים' כי הם 'חושבים שבית הדין הבינלאומי לצדק אינו ראוי לשום מידה של אמון'".

על פי קרמניצר, ישראל היתה צריכה למנות רק אדם שמאמין בתום לב שמדינות כמו לבנון ורוסיה השופטות אותנו הן מופת של צדק ויושרה וזכויות אדם. האביר הנאור שוב נחלץ להגן על הצדק העולמי ולתקוף את ממשלת ישראל הבלתי נסבלת הזו, שממש מעיזה להגן על עצמה. כי הרי ברור כשמש שהשופט הלבנוני הניטרלי לחלוטין - ממדינת אויב שמשטחה ישראל מותקפת על בסיס יומיומי - מקבל החלטות מטוהר כוונות ומאיזון מוחלט.

אבל הסיפור הוא שקרמניצר, מעבר להתנגדותו המוכרת והמסורתית לממשלת ימין, מתנגד לשפירא ובדרך קושר כתרים לבית הדין. "לא זו אף זו, בברכת הדרך שבה צייד שפירא את אהרן ברק עם התמנותו לשופט בבית הדין הבינלאומי, טרח להזכיר לו שהוא (ברק) 'מזדהה עם האינטרסים של כולנו', ומשתמע מכך שאין הוא חסר משוא פנים בתפקידו כשופט, בניגוד למה שדורשת חוקת בית הדין. לאמיתו של דבר, בית הדין הבינלאומי לצדק, שרחוק מלהיות מוסד מושלם, הוא אחד מהגופים היותר מכובדים של האומות המאוחדות וחלק משופטיו הינם משפטנים מהמעלה הראשונה, מכל בחינה".

זה החלק שבו הקהל התפרק מצחוק.

כאן המקום להזכיר כי בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג מכהנים 15 שופטים שנבחרו על ידי עצרת האו"ם ומועצת הביטחון, בתהליך הכי פוליטי שיכול להיות. כמובן, זה ממש לא משנה שהשופטים מגיעים ממדינות חובבות זכויות אדם כמו רוסיה וסין - מעצמות הומניסטיות שרק צדק, אמת ונאורות שפויה מנחים את דרכן. ובואו לא נשכח את דרום אפריקה, התובעת שלנו, המדינה עם שיעורי הרצח והאונס הגבוהים בעולם, מדינה שמקיימת קשרים ענפים והדוקים עם רוסיה עד כדי כך שהיא מסרבת לגנות את הפלישה שלה לאוקראינה ואת מעשיה שם.

קרמניצר נוזף בשפירא על כך שהוא מעלה על דעתו שברק לא דן מתוך שיקולי משפט וצדק טהורים, אלא נשא פנים במשפט בניגוד לחוקה. כאן אני מפנה את מר קרמניצר ללוגיקה פשוטה ולעובדה שפסק הדין ניתן ברוב של 13 שופטים מול שניים, ברק והשופטת האוגנדית. מכאן, כפי שכבר ציינו, עולות שלוש אפשרויות: 1. ברק שפט פוליטית ושאר השופטים שפטו לפי דין. 2. ברק שפט לפי דין וכל שאר השופטים שפטו פוליטית. 3. כל השופטים שפטו עם הטיה פוליטית.

אבל קרמניצר לא מתעסק בהיגיון ובעובדות. יש לו משימה מול ממשלת ישראל, והוא קובע שזו הכריזה מלחמה על בית הדין משום שמינתה את שפירא לשופט מטעמה. אצבע משולשת. מדהים. ממשלת ישראל הכריזה מלחמה על בית הדין הבינלאומי בהאג. למה? כי העזה למנות מישהו שמאמין בהגנה על מדינתו?

איך לא חשבנו על כך קודם - הדרך הטובה ביותר להילחם בשופטים בעלי דעות אנטי־ישראליות שמבקשים לעצור את המלחמה הצודקת שלנו היא פשוט לשלוח שופט שמסכים איתם, ואז יהיה 14:1 כי יש את השופטת האוגנדית הצדיקה שאין לממשלת ישראל השפעה על מינויה.

 

המערב לא ישרוד, אם במלחמתו מול טרור ג'יהאדיסטי חסר מעצורים ועכבות, יאפשר לרעים באמת לנצל את החוק המערבי במלחמה

וקרמניצר פוסק: "קו הפעולה הזה אינו בדיוק רציונלי, להפך, הוא מעוות ובלתי הגיוני". נו, נו, ככל שאני זוכר, המינוי של ברק כנציג הישראלי היה ההפך הגמור מלשלוח את שפירא, ובכל זאת זה הועיל כמו כוסות רוח למת. לא באמת עזר. אז מה קו הפעולה הרציונלי? לדפוק את הראש בקיר ולצפות שהוא יישבר? להמשיך באותה הגישה ולצפות לתוצאות שונות? המעמד המכובד של ברק עזר לנו במשהו? במקום שהתביעה של דרום אפריקה תושלך מכל המדרגות, ישראל נשפטת בידי רוסיה ולבנון.

כיצד קרמניצר, המשפטן הדגול, לא מעלה על דעתו תהייה שיש לצפות שכל ילד הרואה מלך הולך עירום ברחוב מעלה: אם מטרת העל של בית המשפט הבינלאומי והאו"ם שולחו היא ניסיון לשמור על שלום עולמי, הרי משפטים אבסורדיים כמו של ישראל מקדמים את קצו.

המערב לא ישרוד אם במלחמתו מול טרור ג'יאהדיסטי חסר מעצורים ועכבות יאפשר לרעים באמת לנצל את החוק המערבי במלחמה. העובדה שארגוני טרור מנצלים את כל הפרצות בחוק כדי לחמוק מהשלכות מעשיהם היא לא רק עיוות מוסרי מופרע, היא תביא להכחדת המערב.

וקרמניצר הוא האידיוט השימושי של התפיסה הזו, ה־אידיוט ה־שימושי משום שהוא גם פרופסור מוערך.

מובן שמעבר לניסיון השמדת הערך של שפירא, יש לקרמניצר תחביב נוסף. הוא ממתנגדי הממשלה המסורתיים ואיש שמאל אדוק. וכך הוא מפליג לאחד הנושאים האהובים במחנה שלו: הדיקטטורה וקץ הדמוקרטיה וכו' וכו'. "אחת הדרכים העיקריות להחרבת הדמוקרטיה הליברלית... היא בתחום המינויים והפיטורים", הוא כותב.

כי ברור שהממשלה הישראלית החריבה את הדמוקרטיה הליברלית באמצעות מינוי אנשים שמתאימים לתפקידם כמו שפירא. איך אפשר לשכוח שבית הדין בהאג הוא התגלמות הדמוקרטיה הליברלית הנאורה, עם הרכב שופטים מהמם ומקסים ממדינות שוחרות זכויות אדם ודמוקרטיה. על פי קרמניצר, אנחנו צריכים להאמין שהשופטים בהאג, ממדינות כמו לבנון, רוסיה וסין, פועלים מתוך ניקיון, היגיון וצדק טהור.

ממשלת ישראל היא הבעיה, ולא האויבים האכזריים שבאמת מנסים להשמיד אותנו. אבל כל זה ברור, כי מר קרמניצר חייב להרגיש צודק בזמן שהמציאות מתרסקת מולו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר