הסריקות אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד | צילום: קוקו

"כמו ה־101": היחידה המיוחדת שמגייסת את נוער הגבעות

מצד אחד - לוחמים מעולים, יכולות ייחודיות שטרם נראו בצה"ל והצלחות מבצעיות פנומנליות • מנגד - טענות על פגיעה בפלשתינים, בעיות משמעת והתנהלות "לא צבאית" • הצצה נדירה ל"ספַר המדבר", היחידה שלוקחת נערים מהחוות ומהגבעות ביו"ש ומגייסת את היכולות שלהם לטובת ביטחון ישראל • ויש מי שלא אוהב את זה

הכאוס באלעד היה אדיר. מחבלים שחדרו לעיר החרדית ביום העצמאות השתוללו עם גרזינים, רצחו ופצעו עוברים ושבים ולאחר מכן נמלטו מהמקום. מיטב יחידות העילית הוזעקו למרדף אחריהם - שב"כ, אגוז, מגלן, יחידת הרפאים - אך לא היה קצה חוט לאן המחבלים ברחו והיה חשש שהם בדרכם לטבח נוסף.

ארבעה ימים ארך המרדף אחר המחבלים. בשלב מסוים פנו למפקדים לוחמי מרעול, יחידת מילואים שהוקמה בעקבות החיפוש אחר שלושת הנערים, והציעו - תביאו את לוחמי "ספַר המדבר", יחידה שמתמחה בגששות.

"הם היו מדהימים", מספר קצין שהיה בשטח, "הם לא עצרו לרגע את החיפושים אחרי המחבלים". בזמן שרוב היחידות שפעלו במקום השהו את פעולותיהן כדי לאגור כוחות, המשיכו לוחמי "ספר המדבר", שמוכשרים לשהות ארוכה ביותר בשטח, בחיפושים קדחתניים. "הם מצאו שטרות עם דם, רוכסן של בגד וגווייה של יונה, שתפסו המחבלים ואכלו". לאחר 62 שעות נתפסו המחבלים בסמוך למקום שבו אותרו הממצאים, קילומטר וחצי ממקום הפיגוע.

., צילום: מרים צחי

העבודה על הכתבה הזו ארכה חודשים רבים של איסוף מידע, מכיוון שכלל הגורמים לא היו נלהבים לשתף פעולה. פניותינו לצה"ל נענו בשלילה, וגישושים מול גורמים שמכירים היטב את הלוחמים והמפקדים נתקלו בהרמת גבה במקרה הטוב ובסירוב וניתוק במקרים אחרים. היחידה, ששמה הבליח לרגע בכמה מהפיגועים הקשים ביותר שהתרחשו בשנים האחרונות בשל יכולותיה הפנומנליות, עלתה לכותרות בעיקר כשהסתבכה ו"זכתה" לכתבת תחקיר באתר "שיחה מקומית", שמזוהה עם השמאל הקיצוני.

"ספר לי על יחידת ספר המדבר", פניתי לאחרונה לגורם בכיר בצה"ל. שתיקה השתררה בצד השני, ואז הוא ענה כמו יהודי טוב בשאלה מתחמקת: "מה אתה יודע?". זו יחידה 101 מודרנית, על מעלותיה וחסרונותיה. זו התחושה שעולה מתוך הדברים של כל הגורמים שהתראיינו לכתבה זו. מדובר באחת היחידות הייחודיות והשנויות במחלוקת ביותר בצה"ל. עם הצלחות מדהימות, ביניהן תפיסת מחבלים, רוצחים עם דם על הידיים, אך גם כזו שהסתבכה בתקופה קצרה יחסית במספר יוצא דופן של תלונות וטענות על התנהלות בעייתית, בלשון המעטה, מול בדואים ופלשתינים.

יחידת ספר המדבר הוקמה לפני כמה שנים, כאחד הלקחים מחטיפת שלושת הנערים - נפתלי פרנקל, גיל־עד שער ואיל יפרח. במשך חודש שלם נערכו חיפושים אינטנסיביים אחרי השלושה, שנחטפו ונרצחו בגוש עציון ונקברו באזור חלחול, אך לבסוף מי שמצאו אותם היו אנשי בית ספר שדה כפר עציון שמתמחים בגששות. בצה"ל הבינו היטב כי יש צורך לחזק את יכולות הגששות של צה"ל, ולא להסתמך אך ורק על יכולתם של הגששים הבדואים שמשרתים בחטיבות. בתחילה הקימו את מרעול, יחידה מיוחדת במילואים שמתמחה בעבודה בשטח, ולאחר מכן גם את יחידת ספר המדבר - יחידה סדירה, קטנטנה, שכל התמחותה היא היטמעות והבנה של השטח ברמה שלא הכירו קודם לכן.

לחיות שבועות בתנאי שטח

מי שיזם את הקמת היחידה היה יובל גז, מפקד יחידת מגלן בזמן חטיפת שלושת הנערים, שכיהן באותה התקופה כמפקד חטיבת בנימין. בעידוד אלוף פיקוד מרכז דאז רוני נומה יצא הפרויקט לדרך, כשהמטרה היתה להקים יחידה של צעירים שמתגוררים בחוות ובגבעות ביהודה ושומרון, שמכירים כל רגב של אדמה ומסוגלים לנתח קרקע ברמה גבוהה ביותר.

המחזור הראשון של היחידה מנה כ־12 לוחמים בלבד, שנבחרו בקפידה על ידי קצינים שמכירים היטב את עולם החוות ביו"ש. בארגוני השמאל טוענים כי מדובר ב"מתנחלים הקיצוניים של הקיצוניים", כאלו שגיוסם לא התאפשר בשל תיקים פליליים או עמדות קיצוניות, כפרויקט שיקום שנוי במחלוקת, אך הגורמים שעימם דיברנו במהלך הכנת הכתבה אומרים כי לא כך הדבר, ושמדובר ברוב המקרים באנשים שממילא היו מתגייסים ושנבחרו אחד־אחד בשל הידע שלהם בשטח. "שיעור נוער הגבעות ביחידה הוא נמוך יחסית, והרוב מגיעים מהחוות".

גם כיום מדובר ביחידת בוטיק, כ־50 איש בסך הכל. כולם אנשי שטח מקצועיים ביותר, רובם גרים בחוות ומסוגלים לחיות בשטח במשך תקופה ארוכה מאוד בתנאים מינימליים. בניגוד לכל סיירת או יחידה מובחרת, אין גיבוש שניתן להגיע דרכו ליחידה, והלוחמים מגיעים אליה בעקבות המלצה, או שמבקשים להגיע לאחר ששמעו על היחידה. "אין דרך לבחון איש שטח בתוך שלושה ימים - אם הוא יכול להיזרק בשטח לשבועיים וחצי עם שק שינה, או שיתלונן על זה כמו כל חייל אחר בצבא".

אחד הלוחמים הראשונים ששירתו ביחידת ספר המדבר היה הראל מסעוד ז"ל, שנרצח בפיגוע בתחנת הדלק בעלי לפני כשנה. בהתיישבות אומרים כי הוא דוגמה לאדם שמשרת ביחידה - מלא אידיאלים ואהבת הארץ שמעוניין להיטיב, ושמנע לא מעט הברחות נשק שיועד לארגוני מחבלים. לאחר שהשתחרר, במקום לצאת לטיול לאחר צבא הוא פנה לקריירה של רעיית צאן באחת הגבעות.

., צילום: נעמה שטרן

ביומנו, שנחשף ב"ישראל היום" לאחר הירצחו, כתב מסעוד על התקופה שלאחר השחרור. "כך הסתיימה לה תקופה של כמעט שלוש שנים בצבא, תקופה של אכזבה, שמחה, כעס, תסכול. תקופה של עליות וירידות בחיים. הבנתי בבירור למה אני פה ואיפה המלחמה האמיתית, מה יקרב את הגאולה ומה לא, מה יעשה טוב לעם ישראל ומה פחות. אני יושב במרעה כשאני כותב את הדברים האלה, ומבין שזה בדיוק מה שחלמתי, לרעות את הצאן בפשטות. להבין שהקרב לא תמיד חייב להיות עם הרבה רעש וכל מיני מהלכים. אלא לפעמים בפשטות, בנחת, כמו זרימת ואכילת העדר".

ההכשרה הבסיסית של היחידה היא הכשרת חי"ר שנעשית בבסיס חטיבת כפיר בבקעת הירדן. לאחר מכן הלוחמים יוצאים להשלמה נוספת של ארבעה חודשים, סדרת שטח שכוללת פעילות שטח משמעותית ולימוד גששות באמצעות אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה - גם מיו"ש וגם מקיבוצים וממושבים, לאו דווקא מהצד הימני של המפה. בשנה האחרונה, לדוגמה, היה מקרה שבו איש מילואים סיים יום של הכשרה ללוחמים ומשם יצא להפגנה נגד הרפורמה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב.

"אנשי השטח שמכשירים את היחידה התלהבו מאוד מהקונספט. מדובר באנשים שגדלו בקיבוצים של פעם, כל אחד אגדה בפני עצמו, וחלקם עוסקים גם בהכשרת יחידות עילית", אומר גורם שהיה מעורב בהקמת היחידה.

במסגרת סדרת השטח מכשירה היחידה את הלוחמים לסריקות ולמרדף אחר מחבלים, איתור של ממצאים בשטח ועוד. הרוב המוחלט של האימון מתקיים בשטח, ללא אוהלים אלא תחת כיפת השמיים. "מדובר ברמה מאוד גבוהה של ייחודיות מקצועית מאוד משמעותית".

מרדפים במזרח הפרוע

לפני זמן־מה התבקשו לוחמי ספר המדבר להגיע לסייע לאחת מהסיירות המובחרות לחפש אמצעי לחימה בחברון על פי מידע מודיעיני של השב"כ - מספר חבר של לוחמים ביחידה על האירוע. בתוך 20 דקות איתרו הלוחמים ממצא חשוד וביקשו מאנשי הסיירת לחפור באמצע הגינה. בבור שכוסה ולא היה גלוי לעין נמצא נשק מוסלק.

בנובמבר 2022 הוזעקו לוחמי היחידה לחפש אחר מחבל שרצח ישראלים באמצעות שני מטענים בכניסה לירושלים. המחבל, תושב מזרח העיר, הטמין את המטענים ולאחר מכן הסתתר במערה ליד חאן אל־אחמר. בעת שנמלט התקלקל הקטנוע שבו הוא נסע והוא נטש אותו, לקח עימו את הקסדה, הנשק, המטענים ובגדים ופיזר אותם בשטח. ביחידה זיהו את התבנית החריגה ואיתרו אותו חמישה ימים לאחר הפיגוע.

היכולות שהפגינו באירועים אלו ובאירועים אחרים הוכיחו כי בהחלט יש צורך ביחידה הזו, אך האינטנסיביות של הפעילות שלהם היא גם מה שהפכה את היחידה לשנויה במחלוקת.

עם הקמת היחידה היתה התלבטות היכן להציב את אנשיה. בשלב הראשון לקחו בחיל הגנת הגבולות את היחידה והציבו אותה במדבר יהודה, בשטח שבין כביש 1 לבא"ח נח"ל ליד ערד. מדובר בשטח שרובו מתנהל כמעין מערב פרוע וכל אדם עושה בו כמעט ככל העולה על רוחו. עבריינות מכל סוג מתקיימת במרחב, שבו צה"ל כמעט אינו פועל, החל מהעברת נשים לזנות והברחת סמים וכלה בהעברת תחמושת ונשקים, אם לשימוש של עבריינים או לפעילות חבלנית עוינת.

היחידה, אז חדשה לחלוטין, לקחה את האתגר בשתי ידיים והחלה לפעול באופן אינטנסיבי באזור במשך שנתיים. הלוחמים פשטו על השטח והחלו לפעול כדי לעצור בעיקר מבריחי אמצעי לחימה, משימה שהוכתרה בהצלחה. אך אז הכל השתבש.

., צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

תלונות החלו להגיע מהבדואים במדבר יהודה על היחידה. באתר "שיחה מקומית", אתר חדשות המזוהה עם השמאל הקיצוני, פרסמו תחקיר שבו הביאו לטענתם עשרות עדויות שלפיהן "חיילים מהיחידה הזו תקפו והתעללו לכאורה בפלשתינים". בין היתר טענו כי בשנים שחלפו מאז הוקמה היחידה "חיילים דרכו על פלשתינים, רובם בדואים, בעודם אזוקים, היכו אותם באגרופים ללא הצדקה, חייבו עצורים לשכב בתנוחות משפילות וכואבות, בעטו בהם, חיטטו בתמונות פרטיות בטלפון, וגנבו כסף, מעילים ולבוש בדואי מסורתי".

ב"שיחה מקומית" ציטטו מקור ביטחוני שטען כי היחידה "מורכבת בעיקר ממה שמכנים נערי גבעות, אנשים שנפלטים ממסגרות, הקיצוניים של הקיצוניים, שאחרת לא היו מתגייסים".

אלא שמקורבים ליחידה מציגים תמונה אחרת לחלוטין. לדבריהם, העבריינים הבדואים הבינו שהדרך היחידה להיפטר מהלוחמים, שמעורים היטב בשטח ויודעים לאתר אותם במקומות שבהם צה"ל הגדול אינו יודע לעבוד, היא להגיש תלונות - והרבה. מדובר, יש לציין, בשיטה מוכרת של פלשתינים באזורים אלו, שממהרים למשל להגיש תלונות נגד גורמים אזרחיים באירועי חיכוך כדי לקבע את הטענה שלהם כנכונה.

מפקד היחידה הודח

אם הטענות של אנשי היחידה נכונות, הרי שהפעולה העוינת מצד העבריינים השיגה את מטרתה. באותו הזמן נכנס לתפקידו אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס, שלא התרשם מכך שיש צורך להפעיל את היחידה בתא השטח שבו פעלה ולא ראה במשילות באזור זה ערך רב. מסיבה זו, ולאור התלונות הרבות, החליט להעביר את היחידה לבקעת הירדן, שם היתה באותו הזמן אוטוסטרדה של העברת אמל"ח מירדן דרך הגדר הפרוצה לארגוני הטרור בצפון השומרון.

בספר המדבר, שהוגדרה כיחידה חטיבתית, לקחו את האזור כפרויקט והחלו למפות את השטח בצורה מיטבית. אנשי היחידה נטמעו בשטח והחלו לבצע מארבים בתוך שטחי ישראל כדי לתפוס את המבריחים. מאות נשקים נתפסו על ידי הלוחמים במהלך תקופה זו, הישג מרשים לכל הדעות. אך כעת היתה בעיה אחרת: בשטח כבר פעלה גם יחידת מתיל"ן, יחידה מיוחדת של משמר הגבול שמטרתה דומה מאוד, וכך היתה כפילות שגרמה לצה"ל לתהות מה לעשות עם ספר המדבר.

במקביל החלו להגיע תלונות על היחידה מצד פעילי שמאל קיצוני ופלשתינים גם בבקעה. הטענה שעלתה מצד היחידה היא שמדובר בטענות מופרכות וכי הם פועלים בצורה מחושבת מאוד דווקא מכיוון שהם יודעים היטב כי "מחפשים" אותם. מנגד, קשה שלא לראות דפוס פעולה חוזר. העובדה כי רבים מאוד מהלוחמים מגיעים מהחוות ביו"ש, שפעמים רבות נוקטים גישה מאוד אגרסיבית כלפי הפלשתינים מתוך תפיסה שאלו מבינים רק כוח, מעלה את השאלה אם ייבאו גישה זו לתוך היחידה.
כאן יצוין כי הבקעה הפכה בשנים האחרונות לזירת התגוששות בין ארגוני שמאל לבין המתיישבים. בתיעוד שפרסם ארגון השמאל הקיצוני "מסתכלים לכיבוש לעיניים" מיולי אשתקד ניתן לראות היטב את הבוז הרב שרוחשים בשמאל ליחידת ספר המדבר. בסרטון ניתן לראות לוחמים רעולי פנים בדין ודברים מול פלשתינים, ובארגון הוסיפו כיתוב ארסי במיוחד.

"מערג'׳ת דרום הבקעה, יחידת ספר המדבר, המורכבת משאריות מתנחבלים מגבעות הגדה המערבית. מוכוונים על ידי מתנחבל מהמאחז הלא חוקי הקרוב, נכנסים ופולשים יחד איתו, מאיימים במעצר, מחרימים טרקטור ומסכמים בקפה משותף במאחז. אין טיפת אנושיות וחוקיות בהתנהלות המופרעת והאכזרית של כוחות הפשע והרשע", כך כתבו בחשבון הטוויטר של הארגון.

האירוע שכמעט שבר את גב הגמל התרחש בתחילת המלחמה. בשבוע הראשון למלחמה חדרו שלושה מחבלים חמושים בסכין ובגרזן לשטח של חוות המכוך בבנימין, באזור הכפר ואדי א־סיק. המחבלים נתפסו על ידי לוחמי הגנה מרחבית שהיו במקום ולוחמי ספר המדבר שהוקפצו לשטח, ובכליהם אותר הנשק הרצחני וכן מכשיר קשר. בחקירתם טענו המחבלים כי הוכו במהלך האירוע. לטענתם, הלוחמים הפשיטו אותם, היכו אותם וכיבו עליהם סיגריות. תמונה של השלושה הופצה ברשת כשהם עירומים.

בעקבות המקרה פתחה המשטרה הצבאית החוקרת בבדיקת האירוע. ימים ספורים לאחר מכן הוחלט, בצעד חריג, להדיח את מפקד היחידה עצמו, שהיה במקום בעת האירוע, וכן חמישה לוחמים נוספים. הדבר עורר זעם רב בתוך היחידה, דבר שהשתקף היטב בדברים שאמרו הורי לוחמים לכלי תקשורת לאחר ההדחה: "את מה שקרה כאן אי אפשר להגדיר אחרת מתקיעת סכין בגב ילדינו. מתחילת המלחמה כמעט לא ראינו אותם בבית, ויום ולילה הם עסוקים בפעילות הגנתית והתקפית, אבל מבחינת הפיקוד בצה"ל תלונה של מחבלים נתעבים רגע אחרי טבח שמחת תורה שווה יותר מלוחמים שמחרפים את נפשם יום־יום".

ישנן שאלות רבות הנוגעות לתקרית זו. ראשית, כיצד קורה שלוחמים מודחים בעקבות טענות של מחבלים שהגיעו חמושים לחווה ישראלית ימים ספורים לאחר הטבח בעוטף עזה? שנית, נשאלת השאלה אם אכן לוחמי ספר המדבר הם שביצעו את המעשים. גורמים שקשורים ליחידה אומרים כי האשמה הופלה עליהם על ידי גורמים אחרים שהיו במקום, מתוך מחשבה שמדובר בכוח צבאי שלא יישא באחריות. כך או כך, הנזק ליחידה, שמראש שמה היה מוכתם, היה עצום.

בדצמבר פורסם בכלי תקשורת שונים כי יחידת ספר המדבר צפויה להיסגר. באותו הזמן שוחחתי עם קצין בפיקוד מרכז שאמר כי הסיבה לדיונים בשאלה האם לסגור את היחידה לא נובעת מאירוע ספציפי, חמור ככל שיהיה, אלא מצבר של אירועים, בין היתר משמעתיים. יצוין כי לצד התקרית בבקעת הירדן התברר גם כי אביעד פריג'ה, הלוחם שירה בשוגג ביובל קסטלמן במהלך פיגוע בכניסה לירושלים, שירת בעברו כלוחם בספר המדבר.

"הבעיה המרכזית היתה של פיקוד ושליטה. היו לא מעט אירועים חריגים ביחידה, גם בעיות ערכיות אבל גם מחסור בנורמות. משהו שם לא עבד. לא היתה שם שגרה צבאית, היו שם המון סמים ואלכוהול. היתה גם תאונת דרכים לא פשוטה שהתרחשה ביחידה", אומר גורם בפיקוד מרכז. ההדחה של הלוחמים אינה רק בגלל התקרית בחווה - "היה צורך בשינויים. היו חבר'ה שאמרו להם תודה רבה והם לא ממשיכים ביחידה".

ל"ישראל היום" נודע כי האיום של סגירת היחידה הוסר, וכי כרגע היא אינה מיועדת להיסגר. בין היתר מונה לה מפקד חדש, והיא הועברה לתפקיד אחר, מחוץ ליהודה ושומרון.

להרחיב את השורות

בכל אופן, בפיקוד מרכז מבינים שמדובר ביחידה מיוחדת במינה. "אם המקום הזה יהיה מסודר, יכול להיות שהיחידה תוכל לצמוח. צריך לומר על ספר המדבר - יש להם הרבה מאוד הצלחות. הם תפסו מחבלים ואמצעי לחימה, יש להם אומנות שאי אפשר לקחת מהם. המטרה מבחינתנו היא קודם כל לאפשר לחבר'ה האלו להתגייס וגם לנצל את היכולות שלהם - כמובן כל עוד הם עומדים בנורמות, בסטנדרטים המינימליים של הצבא".

אך ייתכן מאוד שזה מה שמייחד את יחידת ספר המדבר - האופי המאוד חריג שלא נראה בצה"ל הסטנדרטי. זו גם הסיבה שלא מעט מהגורמים משווים אותה ליחידה 101 המיתולוגית. מצד אחד, יחידת סיור וגששות מיוחדת, שמבצעת פעולות לא שגרתיות ושלוחמיה מכירים את השטח בצורה אינטימית ביותר. מצד שני, ישנו גם האופי הסורר של היחידה שהוקמה על ידי אריאל שרון לאחר קום המדינה - משיכת אנשים שלא הולכים בתלם, שמושכים לכיוונים שצה"ל הגדול אינו יכול להרשות לעצמו לצעוד בהם. יחידה של אאוטסיידרים, חריגים, שמביאים משהו ייחודי אשר הופך את צה"ל לצבא חזק וטוב יותר.

אנשים מיו"ש שמכירים את היחידה ואת לוחמיה משוכנעים שזו יחידה קריטית, ושהיתרונות שבה עולים בהרבה על החסרונות. "נכון, אין שם יותר מדי דיסטנס, אבל אלו החבר'ה התותחים ביותר. אלו האנשים הקרביים ביותר, שמכירים את השטח כמו את כף ידם. תראה מה הם השיגו בזמן הקצר שבו הם קיימים - הם תפסו מחבלים עם דם על הידיים וכמות נשקים שהיתה עלולה לשמש לרצח של הרבה ישראלים נוספים. בסופו של דבר קח את היחידה הזו, תן להם את האחריות ותיתן להם לעבוד. הפוטנציאל שלהם מטורף".

בינתיים בספר המדבר מתחילים להסיק מסקנות להמשך ומשוכנעים שניתן לקדם את היחידה גם מתוך הקושי הגדול והחשש מפני סגירה. בראש ובראשונה מעוניינים ביחידה להביא אנשים נוספים, שאינם דתיים, מתוך העולם החקלאי ומוסדות הלימוד החקלאיים, כדי לחזק את היכולות שלהם אף יותר וליצור קונצנזוס שבמסגרתו תמשיך היחידה הייחודית להתקיים. "היחידה צריכה לשמור על הייחודיות שלה וגם לראות איך היא משפיעה יותר", מסכם זאת גורם שמכיר היטב את היחידה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר