"בעתיד, הרכב שלכם כבר לא יעלה כסף"

בעלות על מכונית? רוג'ר לנקוט, גורו תעשיית הרכב החכם שמייעץ לחברות הגדולות בעולם והגיע לביקור בישראל, סבור שזה רעיון מיושן • אבל יש קאץ': "נצטרך להקשיב למפרסמים מעצבנים, ולבצע עיקוף בדרך ליעד שלנו"

"אין מספיק מיקוד בטכנולוגיה של בטיחות". לנקוט // צילום: גדעון מרקוביץ // "אין מספיק מיקוד בטכנולוגיה של בטיחות". לנקוט

רוג'ר לנקוט נוהג במכונית ב.מ.וו, אבל אל תיתנו לשמו של מותג היוקרה להטעות אתכם. מדובר ברכב מסדרה 3, צנוע למדי. האיש שנחשב לגורו של עולם הרכב מעיד על עצמו, באופן מפתיע, שהוא דווקא לא חובב נלהב של מכוניות. "אני נהנה לנהוג, אבל אני לא אובססיבי כלפי מכוניות", מספר לנקוט, שמייעץ בתחום הרכבים החכמים לחברות כמו גוגל, וודפון, AT&T וכן לחברות הרכב הגדולות בעולם, ובהן טויוטה, פורד, הונדה ודיימלר (מרצדס).

"אני מתעניין בטכנולוגיות ממונעות, ואיך הן יכולות להפוך את הנהיגה לבטוחה. הבטיחות מעניינת אותי. עצוב להגיד - אבל אני עובד בתעשייה שבה המוצר שלנו הורג אנשים. בארה"ב נהרגים יותר מ־100 אנשים ביום, וברחבי העולם נהרגים על הכביש 1.15 מיליון אנשים בשנה. זו כמו מלחמת עולם שלישית על הכביש. זה משוגע". 

עבור לנקוט, הדרך לסיים את המלחמה בכבישים כרוכה, כאמור, בטכנולוגיה. הוא בעצמו ניבא את יישומן של כמה טכנולוגיות ברכבים. הוא הביא לאימוץ הפילוסופיה שלפיה חיבור Wi-Fi מובנה במכוניות חשוב יותר ליצרניות הרכב מאשר לנהגים, למשל למטרת שימור לקוחות, בין השאר משום שהוא רואה ביצרניות הרכב גם כמעין מנהלות צי.

חיזוי משמעותי אף יותר שלו מתייחס למגמה של זניחת תקשורת מבוססת Wi-Fi לטווח קצר (DSRC) בין רכבים לטובת שימוש בסוגים מתקדמים של תקן התקשורת המהירה - LTE, ובקרוב גם טכנולוגיות דור חמישי. הטכנולוגיות האלה יאפשרו בעתיד נסיעה בטיחותית יותר, אבל בינתיים - לנקוט עדיין אינו מרוצה.

"באופן מפתיע, אין מספיק מיקוד בטכנולוגיה של בטיחות", הוא אומר. "בשאלונים שאנחנו עושים ברחבי העולם, ושואלים אנשים מה העדיפויות שלהם כשהם קונים מכונית חדשה - בטיחות היא בדרך כלל בין שלושת המקומות הראשונים. לעיתים עיצוב שונה של רכבים וטכנולוגיה זמינה עשויים בהחלט להציל חיים".

הטכנולוגיה שתמנע תאונות עשויה להפוך לחרב פיפיות, ולפתוח פרצה חדשה בתחום הסייבר.

"יש כיום הרבה מתקפות סייבר על מכוניות בכל שנה, מספר שהולך וגדל. יש לנו בטיחות טובה, אבל יש מה לשפר. אני חושד שזה קרה, ואם לא - זה יקרה, שהאקר יפרוץ למערכות הפנימיות של יצרניות רכב באמצעות המכוניות המקושרות שלהן".

מה לגבי תאונות שייגרמו בגלל פריצות סייבר למכוניות? 

"אם מישהו יפרוץ למכונית בזמן נסיעה ויגרום לתאונה - זה לא יפתיע אותי, אבל בינתיים אני לא חושב שזה קרה. כיום יכולת התגובה בתעשייה הממונעת היא מוגבלת, בגלל הקישוריות המוגבלת יחסית של מכוניות. אנחנו נעים לעולם שבו כל מכונית תהיה מקושרת, ואז יצרניות רכב יוכלו לזהות ולהגיב למתקפות סייבר שכאלה".

 

מנוע, חיפוש

לנקוט (58) מתגורר בווירג'יניה ומשמש כיום דירקטור בכיר בחברת המחקר "Strategy Analytics", שם הוא אחראי לתחום המכוניות המקושרות, תחום שטומן בחובו השלכות רחבות על עולם הרכב, ואף מעבר לו.

"היום אנחנו עדיין לא יודעים מספיק מה אנשים עושים במכוניות. כשנדע זאת - זה יהיה מידע רב ערך למפרסמים, שיכול ליצור הזדמנות לשוק בשווי של 100 מיליארד דולר. למשל, כשמכל הדלק שלך יתרוקן, תקבל פרסומת בזמן אמת היכן ניתן למלא דלק או להחליף שמן בנקודה הקרובה ביותר. שוק החיפוש בגוגל שווה מאות מיליארדי דולרים, איש לא יודע מה תהיה המקבילה לכך בתחום הרכב".

אז חברות המכוניות בדרך להפוך לגוגל הבאה?

"חברות המכוניות יוכלו להיכנס למשחק הזה, וזה אולי מה שקורה עם סייעות דיגיטליות במכונית. כשהיצרניות מבינות מה אנשים מבקשים וצריכים בזמן הנסיעה, אז המכונית הופכת למנוע חיפוש. ולא סתם מנוע חיפוש, אלא מנוע חיפוש על סטרואידים, כי אתה מקבל הצעות רבות ומגוונות, עם קונטקסט. 

"כבר היום יש במכוניות חיישנים, ובעתיד יהיו אפילו עוד יותר, והם יוכלו לזהות מי אתה, האם אתה נרדם, וגם מה לחץ הדם שלך. יש הרבה מקרי קצה שמובילים למוות במכוניות. כשאתה במכונית אתה צריך להיות בעמדה פריבילגית שהרכב יכול לסייע לך, ואפילו לאתר סכנות פוטנציאליות. כל המידע הזה הוא רב ערך, ששווה קרוב לוודאי עוד מאות מיליארדי דולרים שקשורים לתעשיית הביטוח, בלי שדיברנו בכלל על פרסום". 

הטכנולוגיות שאתה מדבר עליהן יהיו יקרות מאוד. מחירי המכוניות יעלו בהתאם?

"ייתכן שיצרניות רכב ירצו לתת לך רכב בחינם, שבו תצרוך את כל השירותים והמידע, והן בתמורה ינטרו את מה שאתה עושה, ובהתאם ימכרו שטחי פרסום. אז כן, המכונית תהיה בחינם, אבל תצטרך להקשיב למפרסמים מעצבנים. כשמדובר במכוניות אוטונומיות ואפילו סמי אוטונומיות, ייתכן שיבוצע עיקוף מסוים בדרך ליעד שלך, ליד מקום שאתה לא בהכרח רוצה לראות, אבל הפשרה תהיה שווה לך - כי קיבלת את המכונית בחינם. היכולת לקהל שבוי במכונית שווה הרבה כסף לחברות מסוימות. 

"זה עדיין לא קורה משום שיצרניות הרכב לא באמת מבינות את השוק הזה. הן לא מבינות איזה מידע לאסוף, איך לנרמל את המידע ולנקות אותו, למי למכור אותו וכמה הוא באמת שווה".

האם חברות יוקרה כמו ב.מ.וו, מרצדס ואפילו פרארי או פורש, יצטרפו למשחק ויעניקו מכוניות בחינם כדי להשיג אותנו כקהל שבוי של פרסומות?

"אני חושב שכל יצרניות הרכב, בין שמדובר ביצרניות יוקרה ובין שלאו, חוקרות את האפשרויות האלה ובוחנות אותן. בנוגע לחמש עד עשר השנים הקרובות, היצרניות משוכנעות שאנשים ימשיכו לקנות ולהשכיר רכבים, אבל בטווח הרחוק הן מודאגות מהתעניינות הקונים בבעלות על רכבים.

"לחץ של רשויות שממליצות לא לנהוג ברכבים בתוך העיר, ומסים שונים, יהפכו את עניין הבעלות למסובך יותר. אנשים יחשבו ברצינות - 'האם אני צריך רכב? או שאולי שווה לי לקבל אותו ללא תמורה?' אני מאמין שבעתיד נגיע למודלים בריאים יותר שיש בהם היגיון לאנשים".

 

"מכוניות יעבירו ביניהן מידע שימנע תאונות" // צילום: Getty Images

 

תאי נהיגה אישיים

נוסף על אפשרות של קבלת הרכב בחינם, אופציה שבוודאי תקרוץ לישראלים רבים, מספר לנקוט כי המושב האחורי ברכב יהפוך אט־אט לבעל משמעות רבה יותר. "יש לך יותר אנשים שמחפשים טרמפים, ויותר אנשים שמצטרפים לחוויות הנהיגה. אפשרויות הבידור לנוסעים, לא לנהג, יהפכו לעדיפות עליונה. נראה יותר 'דחיפה' של משלוחי וידאו ותוכן למכוניות".

מעבר לכך, הוא מוסיף כי כבר בעוד שנים ספורות, באמצעות שימוש ברשתות סלולריות ומערכות אלחוטיות מהדור החמישי, "נוכל לראות על מסך במכונית שלנו את מה שהנהג שלפנינו רואה מהשמשה הקדמית שלו. זה עניין של בטיחות. יהיו מקרים שנהיה חייבים להתעדכן בכך, כי יש מצב דחוף שמחייב תגובה. נוכל גם לדעת שהנהג שלפנינו עומד להאט עוד לפני שהוא האט, ולהגיב בהתאם. מכוניות יוכלו לתקשר ביניהן מידע דחוף שיתרום למניעת תאונות. ככלל, חוויית הנהיגה תהיה הרבה יותר אישית".

לאור המגמות שצופה לנקוט, הוא מודע כמובן לחשיבותה של מדינת ישראל בכל הקשור לתחום הרכב החכם והאוטונומי. לארץ הוא הגיע כאורח של חברת ולנס (Valens) מהוד השרון, יצרנית השבבים לתעשיית הרכב החכם ולתחומי האודיו והווידאו, שנחשבת לחברת הסמיקונדקטור (מוליכים למחצה) הפרטית הגדולה בישראל, עם יותר מ־300 עובדים וסניפים בארה"ב, יפן, הונג קונג, דרום קוריאה וטייוואן. הטכנולוגיה של החברה מאפשרת העברת נתונים על גבי כבל קל, זול ופשוט בקצבים גבוהים מאוד, ואף תוטמע ברכבי מרצדס החל משנת 2020.

לדברי מנכ"ל ולנס, דרור ירושלמי, "כדי להריץ את הרכב האוטונומי על הכבישים בכל מקום בעולם, יש לעבור תהליך של החלפת התשתית הקיימת כיום ברכבים בתשתית חדשה ויעילה המותאמת לדרישות העתיד. החדשנות הישראלית היא זו שתגשים את חזון הרכב האוטונומי".

כשאני שואל את לנקוט, אם בסוף כולנו ננהג במכוניות אוטונומיות, הוא עונה כי "בעוד עשר שנים ל־90 אחוזים מאוכלוסיית העולם תהיה גישה לתחבורה אוטונומית מסוג כזה או אחר, כנראה במהירות נמוכה או בכבישים מהירים באופן מוגבל. אבל הסבירות היא שלא נהיה בעלים של מכונית אוטונומית, משום שהיא תהיה חינמית או מסובסדת".

כל התחזיות האלה יהיו רלוונטיות לאור הפקקים הגוברים?

"בסוגיה זו נדרש פתרון, שיגיע מסוגים שונים של רכבים: רכבי מיקרו שיהיו ממש תאי נהיגה אינדיבידואליים, יותר קטנים מהסמארט שאנחנו מכירים, וגם מעין מיניבוסים קטנים ביותר שיכילו מספר אנשים רב יותר". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר