1 לא נעים להכליל. אז קומץ לאומנים ערבים צעק בכיכר "בדם ואש נפדה את פלשתין", וקומץ הניף את דגלי הארגון לשחרור פלשתין, וקומץ ציטט את ערפאת שלירושלים צועדים מיליון שאהידים. המון קמצים, אך לא כולם. קיראו בעיתון "הארץ" ותקבלו רושם שבמוצ"ש התקיימה בלב תל אביב הפגנה נעימה למען שוויון, מול משטר דורסני ואלים.
צילום: אם תרצו
אז הנה, למען הסומים והחירשים, נלך למארגני ההפגנה - ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל - ונלמד מה דעתם על ישראל, כדי שנבין תחת איזו חסות עמדו שם ארגוני הקרן החדשה לישראל, מרצ ועמוס שוקן.
2 ב־2006 פרסמה ועדת המעקב מסמך חזון - שכל יהודי חפץ חיים חייב לקרוא. הנה פתיחתו: "ישראל היא תולדה של פעולה קולוניאליסטית שיזמו האליטות היהודיות־ציוניות באירופה ובמערב, הוקמה בסיוע מדינות קולוניאליסטיות, והתחזקה בצל התעצמות ההגירה היהודית לפלשתין לאור תוצאות מלחמת העולם השנייה והשואה".
לחצו כאן לכל הדעות על חוק הלאום
אין ליהודים היסטוריה פה, ולא מורשת דתית ותרבותית בת אלפי שנים. אנחנו פולשים זרים, כמו הקולוניאליסטים האירופאים שגזלו ארצות לא להם. ישראל היא מזימה של אליטות יהודיות באירופה בסיוע האירופאים שביקשו לפצות אותנו על השואה.
3"ישנן שתי עובדות מכוננות שיש להביאן בחשבון... (1) היותם של הערבים הפלשתינים בישראל בעלי הארץ המקוריים, שיש להם קשר אינטגרלי והיסטורי בינם למולדתם מבחינה רגשית, לאומית, דתית ותרבותית. (2) היותם חלק חי ובלתי נפרד מן העם הערבי הפלשתיני".
הערבים שהפגינו בכיכר הם "בעלי הארץ המקוריים", ובניגוד לנו, הזרים, יש להם קשר רגשי, לאומי, דתי ותרבותי עם הארץ הזאת. וכמובן הם חלק מהעם הערבי הפלשתיני עתיק השנים שחי פה מאז אדם הראשון. מסכן מרק טוויין, הסתובב בכל הארץ ב־1867 ולא ראה כמעט יישובים או אנשים. כפי שכתבתי לא אחת, במאה השביעית הגיעו לכאן הכובשים המוסלמים מחצי האי ערב, ובתהליך בן מאות שנים אסלמו חלק מהאוכלוסייה היהודית וגירשו חלק. "בעלי הבית המקוריים", כן.
4 בין הצעקות על דם ואש ותמרות עשן בכיכר פוֹדֵי פלשתין, דיברו על שוויון. בניגוד לדברי הסרק של יו"ר האופוזיציה ציפי לבני, שוויון אזרחי כבר קיים בין כל אזרחי המדינה - הנה, בלב העיר העברית הראשונה עומדים אזרחים ישראלים עם דגלי אויב באין מפריע, ומשכנעים את עצמם שזו מדינת אפרטהייד. גם שוויון בפני החוק קיים כבר. יהודי שהיה מתפרע בלב צעקות הדמים בכיכר ומפריע לבכחנליה הלאומנית, היה נעצר בידי המשטרה בעוון הפרעה לסדר הציבורי. הדמוקרטיה לא נפגעה.
אז לאיזה שוויון כיוונו מארגני העצרת?
5 הנה כמה מהדרישות במסמך של ועדת המעקב: "(1) הכרה רשמית בקיומם הקולקטיבי של האזרחים הערבים הפלשתינים במדינה, בייחודם הלאומי, הדתי, התרבותי, הלשוני ובהיותם ילידי הארץ המקוריים. (2) הכרה בזכותם של הערבים הפלשתינים לשוויון מהותי מלא במדינה, על בסיס לאומי קולקטיבי, בצד השוויון האזרחי... (5) הבטחת ניהול עצמי לערבים הפלשתינים בתחומי החינוך, הדת, התרבות והתקשורת. וההכרה בזכותם להגדרה עצמית בכל הנוגע לעניינים שיש בהם ייחוד קולקטיבי...
"(8) הבטחת זכותם של הערבים הפלשתינים לקיים ולהדק יחסים מיוחדים, בחופשיות, עם שאר חלקי העם הערבי הפלשתיני, ועם כל העמים הערביים. (9) הבטחת זכויות הערבים הפלשתינים בסוגיות ספציפיות בהן נעשה עוול היסטורי, כגון סוגיית הפליטים במולדתם ('הנוכחים נפקדים') ושובם לכפריהם ועריהם המקוריות... (10) ולבסוף, הכרה רשמית בעוול ההיסטורי שנעשה לערבים הפלשתינים בארץ ולעם הפלשתיני בכלל, והבטחת קיצו של עוול זה וטיפול בהשלכותיו הנמשכות עד עצם היום הזה..."
הסתירו את הכוונה האמיתית. הפגנת ערביי ישראל // צילום: גדעון מרקוביץ'
ברור מספיק? לא רק שוויון אזרחי וזכויות פרט, אלא "שוויון לאומי קולקטיבי" ו"שובם לכפריהם ועריהם המקוריות". במילים אחרות, אנחנו מדברים על השמדת מדינת ישראל במתכונתה הנוכחית כמדינת הלאום של העם היהודי, והפיכתה למדינה דו־לאומית או רב־לאומית, ולמעשה למדינה ערבית. במשך שנים אילפו אותנו שזה לא נעים לומר את הדברים הללו, כי זה מחשיד אותנו ב"קיצוניות". לא. הקיצוניות נמצאת בקרב כותבי המסמך ותומכיו.
6 התמצית הרעיונית הזאת מוארת היטב כשקוראים את הרשומה (פוסט) שפרסמה ח"כ חנין זועבי (בערבית) לקראת ההפגנה. לדבריה, "התעמתות עם חוק הלאום מבלי להתעמת עם הרעיון הציוני היא חסרת תועלת". "הבה נצליח בהפגנה של ועדת המעקב שמאוחדת נגד חוק הלאום, ונעבוד יחד שתהיה חלק ממיזם שלם נגד הציונות". אתם שומעים, יהודים שימושיים בכיכר?
הלאה, זועבי מפרטת את עקרונות ההפגנה: "לא לדגלי ישראל". עוד: "ההפגנה היא הפגנה של הבעלים הפלשתינים של המולדת, ומי שרוצה להביע סולידריות איתנו נגד החוק - שיעשה כן במסגרת המסרים שלנו". היא רואה בהפגנה נקודת מפנה אסטרטגית שתשנה את פניו של המאבק הפלשתיני כולו. מתלהבת מהאופן שבו היא וחבריה משתמשים ב"רעיון האזרחי" ומכנה אותו "פרויקט שחרור" וטוענת שהממסד הישראלי לא יודע כיצד להתמודד איתו.
עמוס שוקן בהפגנת ערביי ישראל. אחד מ"נותני החסות" // צילום: גדעון מרקוביץ'
7 ככלל, קובעת זועבי, זאת "הפגנה של ועדת המעקב" ולכן "לא תהיינה בה סיסמאות אחרות מלבד אלו שאושרו על ידי ועדת המעקב". אז מה אתם אומרים, מיעוט בקרב המפגינים?
להזכירנו, לקראת ההפגנה קרא מנכ"ל המשרד הישראלי של הקרן החדשה לישראל, מיקי גיצין, להגיע להפגנה מפני ש"העתיד של השמאל הישראלי הוא בשותפות יהודית־ערבית", והסופר ניר ברעם כתב: "בלי הפלשתינים אזרחי ישראל אין לשמאל שלטון, ואין גוש". אחרי ההפגנה במוצ"ש, ספק אם יש עתיד לשמאל הישראלי.
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו