זה מה שהזזת השעון יכול לעשות לבריאות שלכם

שיטת שינוי השעונים פעמיים בשנה מעוררת מחלוקת בשל חששות בריאותיים והתנהגותיים הקשורים לשינויים בדפוסי השינה • לפני שתשמחו על תוספת שעת השינה, הנה כמה דברים שכדאי לדעת

הזזת השעה משפיעה על הבריאות. אילוסטרציה. צילום: GettyImages

בכל שנה, בסוף אוקטובר, אנחנו מזיזים את השעון שעה אחת אחורה. השנה, שינוי השעון יתרחש ב-27 באוקטובר (בלילה שבין שבת לראשון,(בשעה 2:00 לפנות בוקר נזיז את השעה ל-1:00, מה שיעניק לנו שעה נוספת של שינה לקראת החודשים הקרים של החורף.

בעוד שרובנו מברכים על השעה הנוספת בשינה, שיטת שינוי השעונים פעמיים בשנה מעוררת מחלוקת בשל חששות בריאותיים והתנהגותיים הקשורים לשינויים בדפוסי השינה וההסתגלות לערבים החשוכים יותר. מחקרים מסוימים אף הראו כי שינוי זה משבש את מחזורי השינה הטבעיים של הגוף, מה שעלול להשפיע על הבריאות הפיזית והנפשית.

כיצד משפיע שינוי השעון על הבריאות הפיזית?

למוח האנושי יש שעון ביולוגי הפועל במחזור של 24 שעות. בין אם מדובר בהוספת שעת שינה או באובדן שעת שינה, שינוי זה משבש את מחזור השינה ועלול להקשות על חלק מהאנשים להסתגל בחזרה ללוח זמנים רגיל. שינה מופרעת עלולה גם להוביל לסיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם.

צריך להסתגל לשעה. אילוסטרציה, צילום: Getty Images

מחקר משנת 2019 שנערך על ידי חוקרים מבית הספר לרפואה של הרווארד ובית החולים הכללי של מסצ'וסטס בדק את ההשפעה של חוסר שינה על מחלות לב בעכברים. הממצאים הראו כי לאחר 16 שבועות, עכברים שמחזור השינה שלהם הופרע פיתחו רובד עורקים גדול יותר בהשוואה לעכברים עם דפוסי שינה רגילים.

בנוסף, נמצא קשר בין אובדן שעת שינה בעת שינוי השעון באביב לעלייה בהתקפי לב ושבץ. בארה"ב, בתי חולים מדווחים על זינוק של 24% בביקורים בחדר מיון עקב התקפי לב בכל שנה ביום שני שלאחר הזזת השעון קדימה.

מחקרים גם הראו עלייה בתאונות דרכים כאשר מזיזים את השעון אחורה בחודשים הקרים, כאשר הנהגים מסתגלים לשינוי הזמן.

כיצד משפיע שינוי השעון על בריאות הנפש?

כאשר מזיזים את השעון אחורה בסתיו, אנו מקבלים שעה נוספת של אור יום בבוקר - אולם, זה נמשך רק מספר שבועות לפני שהימים מתקצרים וזריחת השמש מתאחרת יותר ויותר.

שעות החושך המוגברות עלולות לגרום למצב רוח ירוד ודיכאון אצל חלק מהאנשים, כמו גם לעייפות, כאבי שרירים ועצמות חלשות עקב חוסר בוויטמין D מחשיפה לאור השמש.

תחושת עצבות עם רדת הלילה (אילוסטרציה), צילום: Gettyimages

חלק מהאנשים חווים גם הפרעה אפקטיבית עונתית (SAD) כתוצאה מהימים הקצרים יותר. על פי שירותי הבריאות הלאומיים בבריטניה, תסמיני SAD כוללים מצב רוח ירוד מתמשך, אובדן עניין בפעילויות יומיומיות רגילות, עצבנות, תחושות של ייאוש או אשמה, ושינה ממושכת מהרגיל.

חשוב לציין כי בישראל, בשל מיקומה הגיאוגרפי, ההשפעות של שינויי השעון עשויות להיות פחות דרמטיות מאשר במדינות צפוניות יותר. עם זאת, מומלץ להיות ערים לשינויים אפשריים במצב הרוח ובדפוסי השינה ולפנות לייעוץ רפואי במידת הצורך.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר