המלחמה בכינים: האם הפתרון נמצא בארון המטבח שלכם?

הורים רבים נאלצים להתמודדת עם התופעה המגרדת והלא נעימה במגוון רחב של דרכים ושיטות • חוקרים בדקו את היעילות של שמן זית, קוקוס ואפילו מיונז - והתוצאות מפתיעות

טיפול כינים. אילוסטרציה. צילום: GettyImages

כינים, המילה הזו לבדה מספיקה כדי לגרום לכל הורה לגרד בראש. אבל האם באמת צריך לרוץ לבית המרקחת, או שאפשר להילחם במזיקים הקטנים האלה עם מה שיש במטבח? חוקרים בדקו את היעילות של שמן זית, קוקוס ואפילו מיונז - והתוצאות מפתיעות.

שמן אניס: הפתרון הטבעי המוביל?

מחקר משנת 2018 מצא ששמן אניס היה אחד הטיפולים הטבעיים היעילים ביותר נגד כינים. החוקרים גילו שהשמן לא רק חיסל את הכינים, אלא גם מנע הדבקה חוזרת - יתרון משמעותי על פני טיפולים אחרים.

שמן זית: לא רק לסלט

מסתבר ששמן הזית הוא לא רק טעים על הלחם. אותו מחקר מצא ששמן זית היה יעיל כמעט כמו שמן אניס בטיפול בכינים. מחקר נוסף משנת 2022 אף הראה שתכשיר המבוסס על שמן זית היה יעיל יותר משמפו רפואי נפוץ.

קוקוס, תה ווזלין: האם גם הם עובדים?

  • שמן קוקוס: מחקר קטן הראה תוצאות מעורבות, עם הצלחה חלקית בלבד.
  • שמן עץ התה: נמצא יעיל פי שניים מטיפול רפואי מקובל, אך דרוש מחקר נוסף.
  • וזלין: עשוי להיות יעיל על ידי כך שהוא חוסם את מערכת הנשימה של הכינים, אך גם כאן נדרש מחקר נוסף.
עדיף לאכול ולא למרוח על הראש. אילוסטרציה , צילום: GettyImages

מיונז: האגדה האורבנית שהפכה למציאות?

למרות הפופולריות שלו, אין עדויות מדעיות לכך שמיונז באמת יעיל נגד כינים. זה אולי לא מזיק, אבל כנראה גם לא באמת עוזר.

אז מה עושים?

למרות שחלק מהטיפולים הביתיים מראים תוצאות מבטיחות, מרכז בקרת המחלות האמריקני (CDC) עדיין ממליץ על שימוש בתכשירים רפואיים מאושרים. במקרים קלים, אפשר לנסות טיפול ביתי, אך אם הבעיה נמשכת - נאלץ לעבור לחומרים הכימיים כדי להיפטר מהם.

במקביל מומלץ לסרק את השיער עם מסרק כינים מהסוג הצפוף שמצליח גם להסיר את הביצים מהראש. 

בעוד שטיפולים ביתיים עשויים להיות מפתים, חשוב לזכור שהמחקר בתחום מאוד קטנים. במקרה של ספק, תמיד כדאי להתייעץ עם רופא ולשקול טיפול רפואי מוכח.

חשוב לזכור כי כינים יכולות לקרות לכל אחד, ואין בהן שום קשר להיגיינה או בריאות כללית. הטיפול המהיר והיעיל הוא המפתח למניעת התפשטות והקלה על אי הנוחות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר