בארץ שטופת שמש כמו ישראל, חלק מתרבות הפנאי שלנו בקיץ הוא בילוי בבריכה או בחוף הים. השאלה היא, מה לובשים כשהולכים לבלות שעות בשמש הקופחת? בבחירת בגדי הים אנחנו משקיעים. מודדים, בוחנים ומתייעצים עד לשלב שבו אנחנו רוכשים אותו, אך האם יש בישראל מושג שנקרא "אופנת חוף"?
קרן גסנר, מנהלת הקריאטיב של קבוצת מותגי גוטקס: "בגד חוף זה לא רק בגד הנלבש מעל בגד הים, וכשמגיעים לים או לבריכה מורידים אותו ושמים בתיק. כיום בגד חוף משמש גם בגד שאפשר ללכת איתו לאחר מכן לבית קפה או למסעדה. כיום התפיסה השתנתה, ויש מגוון רחב של אופציות שאפשר ליישם, כגון שמלות תחרה ורשת, גלביות, גופיות ומכנסיים קצרים, אוברולים ועוד".
גסנר מוסיפה כי "בשנים האחרונות בגדי חוף מופיעים אצל מעצבי אופנה ובתי אופנה כחלק מקולקציית ריזורט – סוג של קולקציית חופשה. מדובר בפריטים קלילים בגזרה נוחה, לרוב אוברסייז, שמתאים ללכת איתם לחוף הים, וגם לצאת איתם לבילוי בערב או לפגישה חברתית בבית קפה".
על הקולקציות הללו מרחיבה הסטייליסטית סיוון חימי: "הפריטים בקולקציות ריזורט הם גם פריטים לחוף, עשויים בדים קלילים ורכים, סגנון בוהמייני ולוקים שמתקשרים לטרנדים המככבים באותה עונה, אבל מותאמים לחופשה. לכן אלה פריטים שאפשר ללבוש בבריכה, ובשינוי של נעליים והוספת תכשיט הפריט יתאים גם למסעדה בערב.
"הפריטים לרוב יהיו בצבעים המתקשרים לחופשה: גוני כחול של ים, טבע, מדבר, אדמה וצמחים. בעיניי זה נהדר שהכל מתערבב יחד. בגד שמתאים לחוף יכול להתאים גם לחתונה בצהריים, ואפשר לצאת איתו גם בערב.
"בארץ עדיין אין ממש קולקציות ריזורט, אבל גם זה יקרה. מעצבי האופנה הישראלים מאיה נגרי, שי שלום ורונן חן השיקו קולקציות ריזורט, ואני מאמינה שזה יתרחב".
לשאלה אם הישראלים קונים בגדי חוף, משיבה גסנר: "בארץ יש מודעות לנושא יותר מבעבר בגלל התפתחות הרשתות החברתיות. נשים ונערות צעירות חשופות יותר למה שקורה בחו"ל ומתחילות ליישם יותר את עניין הביגוד מעל בגד הים.
"עם זאת, אנחנו שונים בהתנהגות הצרכנית. בחו"ל כשאישה נכנסת לקנות בגד ים היא תקנה גם בגד חוף כמוצר משלים ובהתאמה לבגד ים שבחרה. אנחנו רואים את זה בארץ כשתיירות נכנסות לחנות. הן לא יקנו בגד ים ללא בגד חוף, ויתאימו לעצמן את הטוטאל לוק. בארץ הישראליות יקנו בגד ים, והרבה פעמים את בגד החוף יקנו בנפרד או ברשת אופנה".
כמו בכל תחום באופנה, גם בעולם בגדי החוף יש טרנדים המשתנים מעונה לעונה. "הטרנדים השנה תואמים את הטרנדים המככבים באופן כללי בעונה הקיצית. אם טרנד הדפסי החיות, מוטיבים גיאומטריים והטרנד הפרחוני שולטים בשנה האחרונה, זה יחלחל גם לבגדי החוף".
יש ציפייה, אין תרבות לבוש
המעצב גדעון אוברזון, מי שהיה במשך שנים האורים ותומים של בגדי הים, טוען כי בארץ אין מספיק מודעות לבגד חוף. "מעט מאוד נשים משקיעות בלוק של בגד חוף אופנתי. בקרב הצעירות בכלל אין מה לדבר. לרוב נראה מכנסי ג'ינס קצרים וגופייה. דווקא במדינה שטופת שמש יש ציפייה שתהיה כאן תרבות של אופנת חוף, אבל לצערי אנחנו לא נותנים יותר מדי את הדעת בעניין. בארץ לא יודעים להתלבש לחוף. אולי מדי פעם אם יש מסיבת בריכה בערב, אפשר לראות השקעה בלבוש כי לנשים אכפת איך הן יגיעו למסיבה, אבל זה קורה מעט מאוד".
כמו גסנר, גם אוברזון בוחן את הסגנון מעבר לים ומסביר: "בחו"ל כשאישה קונה בגד ים היא תקנה בגד חוף תואם, תחפש לקנות גם את הכפכף, התיק והכובע שיתחברו יחד, ממש דו שיח וחשיבה מה יתאים אחד לשני. אצלנו אין את החשיבה הזו".
מדוע, בעצם?
"ייתכן שזה עניין של חוסר מודעות שצריך להשקיע בלוק, וגם מהסיבה שבחו"ל פחות חם ופחות חשופים לשמש אז יש תרבות של לשבת בבית קפה ליד החוף בבגד חוף, ללא צורך להיכנס לים. אצלנו בארץ בילוי בבית קפה בחוף בבגד חוף, בטמפרטורות גבוהות, הוא בלתי נסבל".
חימי מסכימה שאין עדיין אופנת חוף בארץ, אבל חושבת שאנחנו בשינוי תודעתי שקורה בגלל ההתפתחות הגדולה של אופנת חוף בחו"ל. לדבריה, כשיותר ויותר בתי האופנה מציגים בחו"ל בשנים האחרונות את קולקציות הריזורט, זה מעלה את המודעות לנושא: "אנחנו חשופים לקולקציות האלה דרך הרשתות החברתיות וזה מחלחל אל הרחוב ולתודעה. זו גם הסיבה, אגב, שיש יותר ויותר רשתות אופנה שכוללות בקולקציות הקיץ גם בגדי חוף".
חימי נותנת טיפ: "לא צריך לחשוב על בגד חוף כבגד שמתאים לחוף בלבד. אני בעד להשקיע בארון בפריטי ריזורט שיכולים לשמש למגוון אופציות בילוי. זה חיסכון כספי, ומביא גם לפחות עומס בארון. כדאי להחזיק בארון פריטים בעלי מראה קליל ונוח שמתאימים למזג האוויר הישראלי. מספיק שינוי של תיק, נעל ותכשיט - והבגד ייראה שונה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו