מאחורי הלוק של הכוכבות: ראובן כהן חושף סודות מ-30 שנות סטיילינג

מי שהלביש את סנדי בר, דנה אינטרנשיונל ובר רפאלי חוגג יובל ומספר על שלושה עשורים של אופנה ישראלית • "כשהתחלתי, המושג סטייליסט עוד לא היה קיים"

סטיילינג: ראובן כהן; שיער: יניב זאדה; איפור: מורן סטויצקי; בגדים: Hoodies. צילום: שי יחזקאל

האופנה הישראלית לא הייתה מה שהיא היום ללא ראובן כהן. כבר שלושה עשורים שהסטייליסט המוביל מעצב את הלוקים הבלתי נשכחים של הכוכבות הגדולות בישראל, מהקליפ המפורסם של דנה אינטרנשיונל ל"דיווה" ועד קמפיינים בינלאומיים של מותגי האופנה המובילים בארץ.

"כשאני התחלתי, זה בכלל לא נקרא סטיילינג. זה היה פשוט רעיון וביצוע, וקיבלתי קרדיטים בעיתונים, אבל המושג 'סטייליסט' לא היה קיים עדיין", מספר כהן, שחגג השבוע 60. "היה תפקיד של 'מלביש' בסרטים, אבל אני לא עבדתי בקולנוע – ישר נכנסתי לתחום האופנה.

סטיילינג: ראובן כהן, איפור: אסף באבו, עיצוב שיער: אדיר יעקב, שמלה: הלגה עיצובים, צילום: רון קדמי

"האמת היא שהתהליך הזה קרה בו-זמנית גם בעולם. המושג 'סטיילינג' התחיל להתגבש, ופתאום הופיע השם הזה, והתחום כולו קיבל צורה. הגיעו לארץ המון מגזינים חדשים כמו ,Interview, The face, ID, VOGUE וזה השפיע על האופנה בארץ, וגם מותגי אופנה גדולים התחילו לצמוח ולדרוש סטייליסטים.

"במקביל, גם הטלוויזיה בישראל החלה להתפתח, והיה צורך באנשי מקצוע שיידעו ליצור את המראה הנכון. כל הדברים האלו התגבשו יחד בתחילת שנות ה-90, וכשהתחלתי את הקריירה שלי ב-1995 – זה בדיוק היה הרגע שבו סטיילינג הפך למקצוע מוכר."

אגם בוחבוט. סטיילינג ראובן כהן / צילום: אור גפן

לאורך 30 שנות קריירה, כהן אחראי לרגעים אייקוניים רבים באופנה הישראלית. "אני לא יכול לציין רגע אחד ספציפי," הוא מודה. בין היתר הוא מזכיר את הסטיילינג לקליפ "דיווה" של דנה אינטרנשיונל וקמפיינים מפורסמים של קסטרו בקובה, באיסלנד ושל פוקס ברחבי העולם. "עבדתי עם אייקונים כמו סנדי בר, בר רפאלי, ויעל בר זוהר. אלה היו קמפיינים גדולים שיצרו אימג'ים זכורים וכוכבות גדולות".

יותר קמפיינים לבנק – פחות אופנה

"עולם האופנה בישראל מאוד השתנה", אומר כהן.  "בישראל, תחום האופנה ממש נעלם בהשוואה לעבר. יש היום הרבה יותר לוק-בוקים ופחות אופנה של ממש. גם הקמפיינים של רשתות האופנה הפכו למעטים, יש יותר קמפיינים של בנקים וביטוחים מאשר קמפיינים אופנתיים. היום, בהרבה מקרים, הצורך בסטייליסט מתמקד בלוק-בוקים ופחות ביצירת אופנה אמיתית. אבל כמו כל דבר, זה עולם שמשתנה ודינמי. פעם היו קמפיינים גדולים ובלתי נשכחים, כמו הפוסטר הענק של קסטרו באיילון, שכולם היו מחכים לו – והיום זה כבר לא קיים. רק החברות הגדולות באמת ממשיכות לייצר קמפיינים משמעותיים".

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Noa Tishby‎‏ (@‏‎noatishby‎‏)‎‏

אתה חושב שזה קשור לרשתות החברתיות?

"ברור. היום רוב כוכבות הרשת והמשפיעניות הן הכוכבות האמיתיות של עולם האופנה. במיוחד במקומות קטנים כמו ישראל, זה מאוד מורגש. רואים יותר ויותר קמפיינים עם משפיעניות ופחות עם דוגמניות מקצועיות. הדבר הזה גם משפיע ישירות על הסטייליסטים, הצורך בעבודה עם משפיעניות הפך להיות מרכזי, בעוד שבעבר הסטייליסטים עבדו בעיקר עם דוגמניות. העולם הזה השתנה לגמרי".

30 שנות עשייה. ראובן כהן

איזו עצה היית נותן לסטייליסטים מתחילים שחולמים להיכנס לתעשייה?

"אני חושב שכל מי שחולם להיכנס לתעשייה – צריך ללכת אחרי החלום שלו. אנשים צריכים להגשים את החלומות שלהם. החלומות של כל דור משתנים, הם דינמיים ומתפתחים בהתאם לתקופה.

"יש לנו בארץ הרבה אנשים מוכשרים מאוד, והעשייה שלהם לא מוגבלת רק לישראל. רואים אותם משפיעים גם בזירה הבינלאומית, עובדים עם חברות ענק, מעצבים, וסטייליסטים שמתפתחים ועושים דברים מדהימים ברחבי העולם. אני מאחל לכל סטייליסט ללכת בעקבות החלום שלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר