"הכל ייראה אותו דבר": מעצב העל במלחמה על עתיד תעשיית האופנה

מעצב הנעליים ג'ימי צ'ו פתח חנות אונליין למכירת בגדים ואביזרים שנוצרו על ידי סטודנטים ובוגרי תכנית העיצוב שלו, במטרה לסייע לאמנים צעירים • המעצב שמגיע מרקע של עבודת יד מסורתית, הזהיר מפני הסתמכות יתר על טכנולוגיה

השחקנית אמיליה שולה נועלת ג'ימי צ'ו על השטיח האדום. צילום: רויטרס

נעלי המותג היוקרתי של ג'ימי צ'ו ננעלו בעבר על ידי סלבריטאים רבים מהוליווד ומהמשפחה המלכותית הבריטית. כעת, צ'ו מסייע לדור הבא של מעצבי האופנה באמצעות פתיחת חנות אונליין למכירת בגדים ואביזרים שנוצרו על ידי סטודנטים ובוגרי תכנית העיצוב שלו, באקדמיית האופנה JCA שבלונדון. 

צ'ו, שנולד במלזיה ולמד את מלאכת הנעליים מאביו, פתח את האקדמיה ב-2021. המוסד מציע תארים ראשון ושני ביזמות, עיצוב וחדשנות, עם דגש על עסקים. הסטודנטים לומדים שיווק ויחסי ציבור וכותבים תוכניות עסקיות במטרה להקים מיזם אופנה משלהם לאחר סיום הלימודים. האקדמיה אף פתחה חנות פיזית זמנית בלונדון, שם הוצגו ונמכרו קולקציות הסטודנטים.

המעצב ג'ימי צ'ו, צילום: GettyImages

"אבי תמיד אמר לי: 'אם יש לך את הידע והכישורים, אם אתה מעביר את המורשת שלך, אז לדור הצעיר יכול להיות גם את כל הכישורים והידע'", אמר צ'ו לאתר CNBC. "זה מאוד חשוב לעזור להם לפתוח עסק, לראות איך למכור. אפילו מעצבי האופנה המוכשרים ביותר ייכשלו אם אין להם חוש עסקי".

אחד הנושאים המרכזיים בקרב הסטודנטים של צ'ו הוא קיימות. רבים מהבגדים יוצרו מעודפי מלאי או מבדים יד שנייה, בעוד שחלקם עוצבו להיות מודולריים עם רוכסנים או פפיונים המאפשרים להוסיף או להסיר שרוולים או חלקי מכנסיים לאירועים שונים. צ'ו הציע שמעצבים יוכלו להשתמש בשאריות הבד מייצור פריטי יוקרה כדי ליצור פריטים במחירים נגישים יותר.

על פי דוח של חברת הייעוץ מקינזי מהשנה שעברה, בינה מלאכותית צפויה להוסיף בין 150 ל-275 מיליארד דולר לרווחי התפעול של ענפי האופנה והמותגים היוקרתיים כבר בשנת 2026.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Jimmy Choo (@jimmychoo)

אולם צ'ו, שמגיע מרקע של עבודת יד מסורתית, אומר כי בינה מלאכותית יכולה להיות שימושית עבור תרגילים של סטודנטים אך מזהיר מפני הסתמכות יתר על הטכנולוגיה: "אנשים יכולים לראות - אם משתמשים בבינה מלאכותית, הכל ייצא אותו דבר", הוא אומר. "אפשר להשתמש בה כהנחיה, אבל לא להסתמך עליה ב-100 אחוזים ולתת לה לעשות הכל. אחרת, תאבד את המיומנות שלך". הגישה של צ'ו משקפת את המתח המתפתח בתעשיית האופנה, בין חדשנות טכנולוגית לבין שימור המלאכה המסורתית והיצירתיות האנושית.

צ'ו, שלמד בקולג' Cordwainers בלונדון בתחילת שנות ה-80, מכר את חלקו במותג הנעליים שלו ב-2001 כשהחברה הוערכה ב-21 מיליון פאונד. כיום המותג בבעלות תאגיד האופנה קאפרי (Capri Holdings), שרכש אותו בעסקה של 1.35 מיליארד דולר ב-2017 ועשוי למכור אותו בקרוב - כך דיווחו מקורות לאתר WWD.

בעידן שבו טכנולוגיה ובינה מלאכותית משנות את פני תעשיית האופנה, המודל החינוכי של צ'ו מציע איזון מעניין: שילוב בין חדשנות עסקית וטכנולוגית לבין שימור המסורת והמיומנות המסורתית. דרך האקדמיה שלו, הוא מנסה להנחיל לדור הבא של המעצבים את התובנה כי הצלחה בעולם האופנה המודרני דורשת הן כישורים יצירתיים והן הבנה עסקית מעמיקה, תוך שמירה על הייחודיות האנושית בעידן הדיגיטלי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר