מותג הספורט הצרפתי לה קוק ספורטיף, הספק הראשי של הספורטאים הצרפתיים באולימפיאדת פריז 2024, עומד בפני פשיטת רגל. המותג, שנוסד ב-1882, מתגאה במורשת הספורטיבית ובהשפעתו על עולם האופנה, למרות שכרגע הוא נמצא במשבר כלכלי עמוק.
סיפור האופנה המרתק של לה קוק ספורטיף מתחיל כשאמיל קמוסט החליט להפוך את מפעל הצמר המשפחתי למותג ספורט חדשני. בהשראת בנו, המותג עשה את צעדיו הראשונים בעולם האופנה הספורטיבית. הפריצה הגדולה הגיעה ב-1929 עם קולקציית אופניים אייקונית, ועשור לאחר מכן - המצאה ששינתה את עולם האופנה לנצח: האימונית הראשונה בהיסטוריה, ה"צ'אנדאל".
שנות ה-50 היו תור הזהב של המותג, תרתי משמע, כשהחברה זכתה בחוזה היוקרתי לעיצוב החולצה הצהובה המפורסמת של הטור דה פראנס. הלוגו האייקוני - התרנגול במשולש - הפך לסמל סטטוס בעולם הספורט, כשהמותג הלביש את נבחרות צרפת בכדורגל וברוגבי, ואף את המשלחת האולימפית ברומא 1960.
דרמה עסקית מרתקת התפתחה כשאדידס נכנסה לתמונה. הפרק המסעיר בין שתי אימפריות האופנה החל בשיתוף פעולה מבטיח - ב-1966, כשלה קוק ספורטיף הייתה בשיא כוחה בצרפת, נחתם הסכם עם אדידס שנראה כמו חלוקת שלל מושלמת: אדידס תשלוט בעולם ההנעלה, בעוד לה קוק ספורטיף תמלוך על עולם הטקסטיל.
אבל הדרמה האמיתית החלה בתחילת שנות ה-70, כשמשפחת קמוסט עשתה מהלך נועז - הם רשמו את סימן שלושת הפסים המפורסם של אדידס כקניין רוחני בצרפת. אדידס, שהחלה למכור ביגוד בניגוד להסכם המקורי, מצאה את עצמה בעימות משפטי סוער עם החברה הצרפתית.
למרות שאדידס הפסידה במשפט, היא פתחה במתקפת נגד אסטרטגית - חתמה על חוזה בלעדי עם כוכב הרכיבה העולה אדי מרקס, במטרה לדחוק את לה קוק ספורטיף מהשוק. המהלך הזה, בשילוב עם כמה החלטות עסקיות כושלות של משפחת קמוסט, הביא את החברה הצרפתית לסף תהום.
הצגת פוסט זה באינסטגרם
הדרמה הגיעה לשיאה כשאדידס הציעה לרכוש את החברה המתחרה. אבל כאן נכנס לתמונה הגורם ההיסטורי המפתיע - מיריל קאמוסט, בתו של המייסד, דחתה את ההצעה לא בגלל שיקולים עסקיים, אלא בגלל זיכרונות מרים מתקופת המלחמה, כשהייתה חברה בהתנגדות הצרפתית נגד גרמניה.
התפנית המפתיעה הגיעה כשממשלת צרפת התערבה והציבה את היזם אנדרה גואלפי בראש החברה. גואלפי יצר הסכם חשאי עם הורסט דאסלר מאדידס - החברה הגרמנית תרכוש חלק מהשליטה בלה קוק ספורטיף, ובתמורה תעזור להחזיר אותה לגדולתה. השותפות הזו אכן הביאה להישגים מרשימים בשנות ה-80, במיוחד כשיאניק נואה זכה ברולאן גארוס ב-1983 כשהוא לובש את המותג.
אבל כמו בכל סיפור דרמטי, גם לזה היה טוויסט - מותו של דאסלר ב-1987 טלטל את היחסים בין החברות והוביל לתקופה נוספת של טלטלות, שינויי בעלות ואתגרים, עד להתחדשות המרשימה של המותג בשנות ה-2000.
החברה ניצלה מפשיטת רגל לפני כמעט 20 שנה ובשנת 2012 אף פתחה חנות ראשונה בישראל ברחוב שינקין בתל אביב, אך נראה שלא הפיקה את הלקחים. לה-קוק, המזוהה עם לוגו התרנגול שעיטר את חולצות נבחרות הספורט הצרפתיות במשך למעלה ממאה שנה, נאלצה לקחת הלוואה בערבות המדינה בסך 10 מיליון יורו בתחילת השנה שעברה בשל הפסדים מצטברים. בית המשפט המסחרי בפריז הכניס את היצרנית המיתולוגית להליכי שיקום משפטיים, בניסיון למנוע פיטורים של מאות עובדים.
הצגת פוסט זה באינסטגרם
Airesis שמחזיקה 75% מהמניות הודיעה באוקטובר האחרון כי היא מחפשת פתרונות מימון והסבירה כי שלב השיקום מהווה הזדמנות ליזום ולסכם שיחות עם משקיעים חדשים ושותפים אסטרטגיים במטרה לאבטח באופן קבוע את פעילותה ולחזק את המודל העסקי שלה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו