מעצב העל ג'ורג'יו ארמני בן 90: "העבודה היא התרופה הטובה ביותר"

אחרי כמעט 50 שנה בעולם האופנה, המעצב האגדי ממשיך להפתיע - תצוגת אופנה מרהיבה בניו יורק ובניין חדש בן 12 קומות בשדרת מדיסון • עם אימפרייה שמגלגלת מיליוני דולרים הוא עדיין רואה עצמו "עובד כמו כל אדם אחר"

כבר בן 90. ג'ורג'יו ארמני בשבוע האופנה בניו יורק. צילום: רויטרס

ג'ורג'יו ארמני, המעצב האיטלקי בן ה-90, מעולם לא אהב שכינו אותו "המלך". למרות שחייו אכן מזכירים חיי מלוכה - עם חברה פרטית בשווי מיליארדי דולרים, יאכטה מפוארת בצבע ירוק מבריק, והנהגה יציבה - הוא מתעקש בראיון נדיר שנתן ל"וול סטריט ג'ורנל" שהתואר "מגוחך". המיליארדר שזוף העור מספר שהכיר אנשי מלוכה רבים, ואף עיצב עבורם, אך הוא עצמו "עובד כמו כל אדם אחר".

רק השבוע חגג ארמני כמעט יובל שנים לאימפריית האופנה והלייפסטייל שלו עם תצוגת אביב מרשימה שכללה 93 מערכות לבוש, אירוע גאלה, ופתיחת בניין בן 12 קומות בשדרת מדיסון. הבניין כולל חנויות אופנה ועיצוב בית, מסעדה שתיפתח בקרוב, ו-10 דירות יוקרה שמחירן התחיל ב-21.5 מיליון דולר. כל הדירות כבר נמכרו. ארמני שמר דירה אחת לעצמו; זה יהיה ביתו השני בניו יורק, עיר שלא ביקר בה מאז 2013.

עדיין עובד. ג'ורג'יו ארמני בשבוע האופנה בניו יורק, צילום: AFP

"בניתי ארמון קטן," הוא מודה בחיוך, למרות סלידתו מתארים מלכותיים.

זהו סיבוב ניצחון עבור ארמני, בעל המניות היחיד של חברה שנשארה עצמאית מאז הקמתה ב-1975. כיו"ר ומנכ"ל, בנוסף לפיקוח על כל ההיבטים היצירתיים, ארמני עדיין אוחז בחוזקה באימפריה המתרחבת שלו. עם הכנסות של מעל 2.6 מיליארד דולר ב-2023, האימפריה כוללת קווי אופנה לגברים ונשים, את המותג המשני Emporio Armani, קו האופנה העילית Armani Privé, עיצוב פנים, עשרות מסעדות, 2,500 חנויות, בשמים וקו קוסמטיקה פופולרי.

מתוך תצוגת האופנה של ארמני בשבוע האופנה בניו יורק, צילום: רויטרס

"העבודה היא התרופה הטובה ביותר," אומר המעצב ומייחס לעבודה היומיומית את ההתאוששות מבעיות בריאות שחווה בקיץ האחרון: "ברגע שחזרתי לעבוד, הרגשתי טוב יותר".

הירושה של ארמני

למרות שאין לו ילדים משלו, ארמני מכין את החברה ליום שאחרי. המעגל הקרוב שלו כולל בני משפחה בתפקידי מפתח: אחותו רוזאנה - חברת דירקטוריון, אחייניתו סילבנה - ראש מחלקת עיצוב נשים, אחייניתו רוברטה - ראש מחלקת VIP ויחסי בידור, אחיינו אנדראה קמרנה - מנהל קיימות ויד ימינו פנטלאו (לאו) דל'אורקו - ראש מחלקת אופנת גברים.

עדיין עומד בראש האימפרייה. ג'ורג'יו ארמני, צילום: AP

ב-2016 הכין ארמני מסמכים המפרטים כיצד תנוהל החברה בידי היורשים, כולל אפשרות להנפקה ציבורית או מיזוג ורכישה. "תמיד הכנתי את שותפיי לעבודה לפרק הבא," אומר ארמני. "יש אנשים שהגיעו לרמה הנדרשת, ויש כאלה שעדיין פחות." כפרפקציוניסט מושבע, נראה שהוא חש שהטמעת החזון שלו עדיין לא הושלמה.

הלקח החשוב ביותר שהוא רוצה להעביר? "ענווה", הוא אומר. "לפעמים לאנשים בתעשייה הזו יש אגו חזק, וחשוב להישאר צנועים".

עבור ארמני, עצמאות תמיד הייתה "חשובה ביותר". "זה לא עניין של גאווה. זה עניין של לבצע דברים. כשיש לי רעיון, אני רוצה לראות אותו עד הסוף".

בגדים, תיקים, נעליים ובשמיים. מותג שמגלגל מיליונים, צילום: AFP

תאגידי היוקרה הגדולים מתדפקים על דלתו. "ועכשיו שאני בן 90, הם מגיעים אפילו יותר. הם חושבים שזה זמן טוב להיכנס." תשובתו תמיד זהה: "זה לא הזמן הנכון".

לאחרונה, כשנשאל בעיתון איטלקי מתי יפרוש, ענה שבעוד שנתיים-שלוש. "אמרתי את זה בצחוק," הוא מחייך. "כי אנחנו באמת לא יודעים מה יקרה".

מרופא למעצב-על

ארמני, יליד 1934 בעיר פיאצ'נזה שבצפון איטליה, החל את דרכו כסטודנט לרפואה ושירת בצבא. לאחר שגילה את כישרונו בעיצוב, עבד כאסיסטנט אדריכל בחנות כלבו במילאנו.

הפריצה הגדולה הגיעה כשעיצב את המלתחה של ריצ'רד גיר בסרט "ג'יגולו אמריקאי" (1980). בשנות ה-80 וה-90 הפך לשם נרדף לאלגנטיות על השטיח האדום, מחליפות רכות לדיאן קיטון וג'ודי פוסטר ועד טוקסידו לכמעט כל כוכב הוליוודי מוביל.

ריצ'רד גיר ב"ג'יגולו אמריקאי",

כיום, על רקע החזרה לאופנת שנות ה-90 והמינימליזם, המותג זוכה לעדנה מחודשת בקרב דור חדש של מעריצים המחפשים את הפריטים הווינטג' שלו. שיתופי פעולה עם מותגי סטריטוויר כמו Kith והמותג השבדי Our Legacy מקרבים את ארמני לדור חדש של צרכנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר