מתאצ'ר ועד האריס: המסרים הסמויים מאחורי חולצת הפפיון של נשות הפוליטיקה

המתמודדת על הנשיאות האמריקנית הפכה את החולצה עם העניבה הנשית לחלק ממערכת הלבוש שלה בקמפיין הציבורי, אבל היו מי שעשו את זה כבר קודם • האם מדובר בבחירה פמיניסטית, או אולי כניעה לתכתיבים גבריים?

קמלה האריס

את לא מאבדת את התכונות הנשיות שלך רק בגלל שאת ראשת ממשלה", אמרה מרגרט תאצ'ר בראיון טלוויזיוני ב-1985. "אני לעתים קרובות לובשת פפיונים, הם די רכים יפים".

כראשת הממשלה הראשונה של בריטניה, אפשר היה לסלוח לתאצ'ר על כך שהתאימה את עצמה לעמיתיה הגברים ומשכה כמה שפחות תשומת לב למגדר שלה.

הבגד הוא כלי. מרגרט תאצ'ר / צילום: GettyImages

אבל "הגברת מברזל" הבינה שפוליטיקה היא ריקוד עדין בין רך לקשה - ושבגדים הם כלים שיכולים לרכך, אפילו אם רק ויזואלית, את הצדדים המחוספסים יותר של כהונה בת 11 שנים שהתאפיינה בעימותים עם איגודים מקצועיים, מאבקי כוח פנימיים ומלחמת פוקלנד.

"רכים ויפים". מרגרט תאצ'ר / צילום: AFP

פפיון חתלתול

סרט הפפיון המחובר אל צווארון החולצה המכופתרות הפך לפופולרי במאה ה-20 וזכה לשם "פפיון חתלתול", או "פוסי בואו", כי הוא מתנפנף בצורה נשית. האלמנט נקרא "עניבת לבלייר", על שם הדוכסית לואיז דה לוולאייר, הפילגש של המלך לואי -14.

התלהבה. לואיז דה לוולאייר / צילום: GettyImages

לפי תיאור של תולדות העניבות, הדוכסית כל כך התלהבה מאלמנט החולצה של המלך שהיא יצרה אחד לעצמה מסרט. אף אחד לא ניחש שכעבור שלוש מאות שנה, דור חדש של נשים ישתמש בניסוי האופנתי הזה במגוון דרכים כדי לזכות בכבוד ולהעביר מסרים חשובים.

כוחה של חולצה

כיום, זו אחת החולצות האהובות על סגנית הנשיא קמלה האריס, שלובשת את ה"פוסי בואו"  לאורך כל מסע הבחירות שלה לנשיאות: מהוועידה הלאומית הדמוקרטית באוגוסט, דרך העימות הטלוויזיוני עם דונלד טראמפ ועד לראיון המפורסם עם אופרה בספטמבר. לאחרונה, היא לבשה אחת כזו במהלך ראיון ל"60 דקות".

עם חולצת פפיון. קמלה האריס / צילום: AP

בעוד שחולצת הפפיון הפכה במהירות למעין מדים עבור האריס, מדובר בחולצה שכבר שנים הפכה כפריט חובה בארון הבגדים של נשים.

כבר בשנות ה-70 וה-80, כאשר שיעור הנשים העובדות עלה, החולצה הפכה להצלחה אופנתית ונהייתה סוג של סמל פמיניסטי, בכך שדמתה לעניבה מסורתית.

"זו דרך להצהיר על עצמי 'אני מקצועית', אבל במקביל גם אישה", אמרה מעצבת האופנה נינה מקלמור בראיון ל-CNN. "אם את יותר מדי 'גברית,' אז רואים אותך כאיום," הוסיפה מקלמור, שהלבישה נשים פוליטיקאיות כמו הילרי קלינטון ואליזבת וורן.

האריס ב"60 דקות" / צילום מסך

נראה כי נשים רבות בוחרות בחולצת הפפיון לצורך העברת מסר של רצינות, רשמיות וחוזקה מצד אחד, ומהצד השני מעוניינות לשדר גם רוך, אחראיות ונגישות. אבל האם חולצת הפפיון היא סמל של שחרור נשי או תזכורת מיושנת ללחץ של נשים להידמות לגברים?

גם מלאניה טרמפ / צילום: AFP

קייט מידלטון וה"פוסי בואו" / צילום: GettyImages

"רק בגלל שנשים לובשות את זה – זה לא הופך את החולצה לסמל פמיניסטי", מסבירה ג'ני סאנדן, פרופסור ללימודי מגדר באוניברסיטת סודרטורן בשוודיה, ל-CNN,  וכינתה את הפריט כ"בגד טעון".

"אני חושבת שככל שמדובר בסמלים פמיניסטיים, זו בחירה מוזרה," היא אמרה. "זה בגד מגוחך, הוא אבסורדי בדרך מסוימת. אבל יש בו גם משהו כיפי". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר