איטח, HERitage, 2019 . צילום: גיא נחום לוי

מעבר לכפתן: הקשר בין בגדים לתרבות מרוקאית בתערוכה חדשה

כ-60 תצלומים נדירים לצד פרשנות מחודשות ועכשווית של לבוש מרוקאי מוצגים במוזיאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח בבאר שבע • "הבגדים הם הרבה מעבר לאופנה, הם מספרים סיפור של תרבות וזהות"

[object Object]

תערוכה חדשה שנפתחה במוזיאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח בבאר שבע מבקשת להציג מבט מעמיק על הקשר בין בגדים לתרבות.

"בפריים ובחיים מרוקו: אופנה, לבוש וזהות", שנאצרה בשיתוף עם המוזיאון לאמנות ולהיסטוריה של היהדות בפריז, מציגה מסע מרתק בזמן ובתרבות, דרך עדשת האופנה והלבוש המרוקאי.

"הבגדים שאנחנו לובשים הם הרבה יותר מפריט אופנה" מסבירה ד"ר רחל גץ סלומון, אחת מאוצרות התערוכה, "הם מספרים את הסיפור שלנו, של התרבות שלנו, ושל הזהות שלנו".

טיזנית, מחוז סוס, שתי נשים בלבוש חגיגי, ז'אן בזאנסנו, 1936

התערוכה מחולקת לשני חלקים מרכזיים. החלק הראשון מציג כ-60 תצלומים נדירים ממרוקו של שנות ה-30 וה-40. הצלם והאתנוגרף ז'אן בזאנסנו תיעד בעדשתו את הלבוש הייחודי של יהודים, ברברים ותושבים אחרים ברחבי מרוקו. "התמונות האלה הן חלון לעולם שכמעט נעלם", אומרת חנה אסולין, אוצרת שותפה לתערוכה. "הן מראות איך הבגדים שיקפו את כל ההיבטים של החיים - מעמד, מקצוע, אירועים מיוחדים". 

נטע איטח, HERitage 2019 / צילום: גיא נחום לוי

החלק השני של התערוכה מביא את המסורת הזו לימינו. שתי מעצבות ישראליות צעירות, סתיו אלפסי ונטע איטח, מציגות קולקציות שמשלבות השראה מרוקאית עם עיצוב עכשווי. "זו הייתה הזדמנות לחקור את השורשים שלי," מספרת איטח, שהקולקציה שלה, "HERitage", מתבססת על שמלת החתונה המרוקאית המסורתית. "רציתי להראות איך אפשר לקחת מסורת עתיקה ולהפוך אותה למשהו מודרני ורלוונטי."

אלפסי, לעומתה, בחרה להתמקד בסיפור חברתי דרך הקולקציה שלה "אימא ילדה". "רציתי לספר את הסיפור של ילדות שנאלצו להתחתן בגיל צעיר," היא מסבירה. "הבגדים הם דרך לדבר על נושאים חברתיים חשובים."

אלפסי, 2023,  "אימא ילדה" / צילום: קוקו

שני חלקי התערוכה מזמינים את הקהל להיחשף לעולמות של תרבות חומרית הבאים לידי ביטוי בפרטי לבוש דווקא. הן מציגות באופן בלתי-אמצעי את עולמם התרבותי של המרוקאים כפי שהוא מתפרש באובייקטים הלבישים מתחילת המאה הקודמת, אך מאפשרות גם הרחבה שלהם לכדי עולם צורות ויזואלי נגיש עבור פרשנות יצירתית עכשווית. חיבור ייחודי זה יש בכוחו לשנות את נקודת המבט שלנו על בגדים - מביטוי פולקלוריסטי, לחומר תרבותי נגיש ומרגש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו