אחרי שצעק "אני אוהב את היטלר": מעצב האופנה חוזר בו בסרט חדש

הסרט החדש "ג'ון גליאנו - גאות ושפל", עוסק בתקרית האנטישמית של מעצב האופנה המוערך ג'ון גליאנו ומספר על הדרך שלו בתעשיית האופנה • כיום הוא מנהל הקריאייטיב של בית האופנה מרג'יאלה, ונדמה כי הוא למד לקח אחד או שניים מנקודת השפל הזכורה

ג'ון גליאנו בצעירותו. צילום: AFP

הסרט החדש "ג'ון גליאנו - גאות ושפל", עוסק בתקרית האנטישמית של מעצב האופנה המוערך ג'ון גליאנו ומתחיל בנקודת השיא הזכורה, בה גליאנו יורה אמירות גזעניות ואנטישמיות שכללו רמיזות לתאי גזים ומשפטים כמו "אני אוהב את היטלר", בזמן שהוא שיכור ומסומם בבר בפריז. 

הסרט החדש, שעלה בארה"ב ובבריטניה לפני כארבעה חודשים וכעת מגיע לאקרנים בישראל, הולך אחורה לתחילת חייו של המעצב, לקריירה המצליחה שלו ואף לצדדים האפלים שהסתתרו בו ומנסה להבין כיצד הגיע לנקודת השבירה הכאוטית.

במהלך הסרט, גליאנו מספר על חייו בגוף ראשון, לצד ראיונות שנערכו עם בכירים בתעשיית האופנה כמו: קייט מוס, נעמי קמפבל, עורכת ווג האמריקני אנה ווינטור ונוספים.

כיום גליאנו הוא מנהל הקריאייטיב של בית האופנה מרג'יאלה, אך בעבר הרחוק ניהל כמה בתי אופנה נוספים ובראשם דיור. לאחר התקרית האנטישמית שהתרחשה בתקופה בה שימש כמנהל הקריאייטיב של דיור, לקח לו שנים לשקם את התדמית הרעועה שלו ולחזור לעולם האופנה.

ג'ון גליאנו כיום, צילום: GettyImages

אחרי האזכור שניתן לתקרית המזעזעת בתחילת הסרט, החל לספר גליאנו על חייו המוקדמים - החל מהילדות לצד הורים שנחרדו מעצם היותו הומוסקסואל ועד התקופה בה התגלה הכישרון הייחודי שלו בבית הספר לעיצוב סנטרל סיינט מרטינס שבלונדון, שם פרויקט הגמר שעיצב קיבל חשיפה אדירה.

לאחר מכן, סיפר גליאנו על ההצלחה לה זכה כשעבר לפריז. אמנם לאורך כל הסרט נאמר כי ג'ון אינו ידע לתרגם את הכישרון להצלחה מסחרית וכלכלית, אך הוא זכה להישגים מרשימים. דוגמנית העל קייט מוס סיפרה שהוא לימד אותה לצעוד על מסלולים בתחילת דרכה, שמלות הקומבינזון שעיצב הפכו ללבוש טרנדי כמה שנים לאחר שהכניס אותן לאופנה ובכלל, תעשיית האופנה התאהבה בו. 

כאדם, גליאנו מתואר כפנטזיונר - וכך גם הבגדים שהוא מעצב. לאורך השנים, הוא יצר תצוגות אופנה תיאטרליות ואקסטרווגנטיות, השתמש בדמיונו הרחב ועיצב כמה לוקים אייקוניים שנוצרו בטכניקות חדישות. את ההצלחה הגדולה ראו בתאגיד אופנת היוקרה LVMH והציעו לו להיות מנהל הקריאייטיב של בית האופנה ז'יבנשי. 

גם בז'יבנשי נרשמה הצלחה, והמעצב קיבל את משרת החלומות: מנהל הקריאייטיב של בית האופנה דיור. למרות שהגיע לשיא ההצלחה, בהיבט האישי גליאנו פיתח כמה הרגלים מגונים והתמכרויות לסמים ולאלכוהול. יחד עם הלחץ ההיסטרי והדרישה לספק 32 קולקציות בשנה, המעצב החל ליפול למקומות אפלים.

ג'ון גליאנו בתקופה בה עיצב לדיור, צילום: רויטרס

"זה דחף אותי לתהום, הרגשתי אבוד", סיפר גליאנו על הלחץ וההתמכרויות שליוו את חייו באותה התקופה - אלו שגם הביאו לתקרית האנטישמית הזכורה. לפני אותה תקרית, התרחשו עוד כמה אירועים חמורים, כשבאחד מהם גליאנו נכנס למלון "ריץ קרלטון" שבלונדון, השתכר, בילה ארבע שעות עירום במעלית, אמר לאורחים שניסו להיכנס שהוא אריה ונהם עליהם.

לקראת סוף הסרט ישנה חזרה לתקרית האנטישמית, שמסתבר שלא הייתה היחידה - למרות שגליאנו עצמו אינה זוכר, ובמאי הסרט מנסה להזכיר לו שהיו שתי תקריות אנטישמיות באותו בר פריזאי. אחרי ההתבטאות הקשה שנאמרה בשנת 2011, פוטר גליאנו מדיור וסערה תקשורתית גדולה ליוותה אותו לכל מקום - כולל השחקנית היהודייה נטלי פורטמן, שבזמנו שימשה כפרזנטורית של המותג ויצאה נגדו.

ג'ון גליאנו לצד נטלי פורטמן, לפני התקרית האנטישמית, צילום: AKM IMAGES / Splash News

במשך כמה שנים בידדו אותו וגליאנו החליט שהוא רוצה לעשות תיקון. הוא בחר ללכת לרב וללמוד על השואה ועל ההיסטוריה היהודית. במהלך הסרט מראיינים את הרב, שאומר כי היה לו חשוב לברר שגליאנו באמת מעוניין לעשות תיקון ולא דואג רק לקריירה שלו. 

לאחר כמה שנים, התקבל גליאנו לעבודה בבית האופנה של אוסקר דה לה רנטה ומשם עבר לבית האופנה מרג'יאלה, שם הוא עובד כיום כמנהל הקריאייטיב הראשי ועושה עבודה ראויה לשבח. נדמה כי גליאנו באמת התחרט על האמירות הקשות, אך חשוב לזכור את המקרה ולא לתת יד לאנטישמיות, במיוחד בשנה בה האנטישמיות מרימה את ראשה, גם בקרב בכירים בתעשיית האופנה העולמית. 

הסרט יוקרן בקולנוע לב, החל מ-15 ביולי בהקרנות מיוחדות

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר