סלבס שמעצבות בגדים? הטרנד שמרגיז את מעצבי האופנה

חברות רבות בוחרות במשפיעניות רשת כדי לקדם את המותג שלהם, ומשאירות את אנשי המקצוע מאחור • אז מה עדיף, חשיפה ברשת או איכות והבנה אמיתית בעיצוב? • צללנו לעומק הסוגיה

דנית גרינברג, צילום: עדי שנפיק

בשנים האחרונות מקובל בעולם האופנה לייצר שיתופי פעולה בין מותגים מסחריים למשפיעניות רשת, הרווח ברור לכל הצדדים, המותג נהנה מחשיפה מאסיבית ברשתות החברתיות והמשפיעניות נהנות משכר הולם ומיוקרה מעצם בחירתן כאושיות ששווה לחבור אליהן.

אז מי בכל זאת נפגע משיתופי הפעולה האלו? מעצבי אופנה עצמאיים. בעבר ראינו יותר שיתופי פעולה בין מותגים מסחריים למעצבים עצמאיים. המעצבים היו מרעננים את הקולקציה של המותגים המסחריים, ונותנים להם טוויסט עדכני של הטרנדים החמים בעולם האופנה. היום שיתופי הפעולה האלה מתמעטים, ואנחנו רואים אותם פחות.

השילוב האולטימטיבי - משפיענית עם אג'נדה ברורה

הטרנדולוגית נתלי יצחקוב, בוגרת תואר בעיצוב אופנה משנקר, מספרת על התופעה: "יש שני סוגים של משפיעניות - אלו שיש להן כמות עוקבים גדולה והולכות על שיתוף הפעולה בגלל הפן הכלכלי, ואלה שכמובן שיש גם להן כמות עוקבים גדולה, אבל דואגות לנצל את המעמד שלהן כדי לקדם אג'נדות חברתיות חשובות כמו קיימות, שוויון מגדרי, דימוי גוף חיובי ועוד. שיתופי הפעולה המצליחים ביותר, שמהם המשפיעניות מתפרנסות, הם אלו שיש בהם אמירה שהיא מעבר".

דנית גרינברג, הגשימה את החלום, צילום: עדי שנפיק

היא מסבירה את החשיבה האסטרטגית מאחורי הבחירה באושיות: "המקצוע של מעצבי אופנה השתנה מאוד בשנים האחרונות, והן לא מעצבות אופנה כמובן. אפשר ללכת ללמוד בצורה המסורתית, אבל היום גם טעם אישי טוב ולמידה עצמית עשויים להספיק. משפיעניות מביאות איתן פחות את האיכות של מעצבים שיודעים לחזות מגמות בעולם האופנה ומביאים איתם ידע מעשי בעיצוב, אבל הן מביאות איתם טעם אישי ומקדמות את ערכי המותג".

מחלום - למציאות

המשפעיניות מצידן לא מתרגשות מהביקורת, אומרות שהן לוקחות חלק פעיל בתהליך היצירה, ומסבירות שהן לא לוקחות את המקום של אף מעצב.

דוגמה לשיתוף פעולה כזה, הוא של יוצרת התוכן והמשפיענית דנית גרינברג, שזכורה לכולם מתוכנית הריאליטי "האח הגדול", עם חברת האופנה רנואר. המותג חבר אליה לקולקציית נעלי עקב לנשים, והיא מסבירה בשיחה איתנו שהייתה מעורבת באופן מלא בבחירת דגמי הנעליים, וביצירת הקמפיין שליווה את ההשקה.

"הפנטזיה שלי הייתה להרכיב קולקציית נעליים שתיתן מענה לטרנדים המובילים של העונה, ושתהיה לה נוכחות שתעצים את הנשיות ואת הסטייל של מי שתקנה אותן", היא מספרת.

שמחה גואטה. השאלה השטותית שלה הפכה לקולקציה, צילום: אור גפן

שיתוף פעולה נוסף שהוכיח את עצמו בנושא הזה, וממשיך לעונה נוספת, הוא של דוגמנית המידות הגדולות שמחה גואטה, שהצטלמה לקולקציה החדשה של מותג בגדי הספורט רייבן. היא מספרת שהקולקציה נולדה בעקבות שיחה שלה עם אחת השותפות במותג, כששאלה בצחוק אם יש מענה לנשים שנמצאות בהיריון. "היא לקחה את המילים שלי, ויצרה מזה קולקציה חדשה לחגים בסימן של התחדשות והיריון. זאת הגשמת חלומות לנשים. אני אמנם לא בהיריון, אבל נולד פה משהו חדש והקולקציה הזאת מרגשת אותי ברמה האישית", היא מספרת.

שמחה גואטה למותג רייבן, צילום: אור גפן

שיתוף פעולה נוסף שתפס את תשומת ליבנו, הוא של אשת העסקים ואושיית הלייפסטייל שני בר, הידועה גם בשם "שני מלח הארץ". היא משיקה קולקציית חג עם המותג Style River, שתימכר באתר ONE PROJECT, ותציע 12 פריטים לחג. בר מסבירה שהיא עיצבה את הקולקציה בהשראה מדברית, ובגוונים טבעיים כדי לייצר את הלוק החגיגי לפתיחת השנה החדשה.

ומה דעתה על כך שמותגי האופנה בוחרים במשפיעניות רשת, ולא במעצבים מקצועיים? "אני חיה ונושמת עיצוב", היא מבהירה. "יש לי חנות לעיצוב הבית, ואני מעצבת בתים כל יום. אני מגיעה מהתחום, אבל בעיצוב אופנה מעולם לא התנסיתי. זאת טבילת האש הראשונה שלי, ונהניתי מאוד מתהליך הייצור, למורת העבודה האינטנסיבית. אני עם יד על הדופק בנוגע לטרנדים, ומעודכנת בכל מה שחדש".

שני בר בקולקציית החג. שומרת על צבעים ניודיים ומונוכרומטיים, צילום: עמית מוזר

היא מתייחסת גם לתחושות של מעצבי האופנה, ואומרת: "אין סיבה שיתבאסו, אני לא מתיימרת להיות מעצבת אופנה, ולא מנסה לשבת על המשבצת שלהם. לכל משפיענית יש את הקהל שלה, האמירה שלה, ואני חושבת שיש מקום לכולנו בתחום הזה", היא מסכמת.

ומה חושבים מעצבי האופנה?

חן בר כליפה, בוגר שנקר שעובד כסטייליסט וכמעצב אופנה, מספר לנו מה הוא חושב על הטרנד: "העולם משתנה. מהלך כזה יכול להיות מבאס, בדיוק כמו ששחקנים וזמרים מקצועיים נכשלים באודישן, וההפקה בוחרת בסלבס התורן. אני מאמין שצריך להשקיע את האנרגיות ואת היצירתיות שלנו בניסיון להתפתח, ולהמציא את הגלגל מחדש. בעבר רשתות האופנה היו מרימות את המעצבים ונותנות להם חשיפה ברשת, היום זה כבר פחות קורה, והם בוחרים במשפיענים".

קובי גולן, מעצב אופנה שלמד גם הוא בשנקר, דווקא מגלה הבנה לטרנד. "שיתופי פעולה כאלו לא מכעיסים אותי. אני חושב שכל מותג בוחר לקדם את המוצרים שלו בדרך שתביא לו כמה שיותר חשיפה ומכירות, בין אם מדובר במעצבים ובין אם מדובר במשפיענים. שיתוף פעולה טוב הוא כזה שתורם לשני הצדדים, ואני מאמין שיש חשיבה מעמיקה מאחורי כל בחירה כזאת, יש מקום לכולם", הוא מסכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר