סמארטפון כמשחק ילדים: לגיטימי?

צעצועים אינטראקטיביים הופכים פופולריים יותר ויותר ומעשירים את הילד • השאלה היא באיזו מידה הם מחליפים את ההורה

באז מצעצוע של סיפור

הטכנולוגיה המתפתחת מחלחלת לעולם הילדים והפעוטות. על החשיפה למסכים יש אינסוף דיונים. השאלה היא מה קורה בעולם הצעצועים. כיום המשחקים כל כך משוכללים, שלחלקם יש יכולת להגיב לקולות, למילים ולמשפטים הנאמרים על ידי הילדים. יש גם צעצועים ששואלים את הילדים שאלות, וכשהם לוחצים על כפתור, הצעצוע אף נותן משוב כגון "כל הכבוד" או צליל מחיאות כפיים על הצלחת הילד בבחירת התשובה הנכונה. פה נשאלת השאלה אם הצעצועים האינטראקטיביים עשויים להחליף את ההורה בהליך הלמידה. 

לדברי נועה בן אבו, סמנכ"לית השיווק ברשת עידן 2000: "משחקים אינטראקטיביים הופכים יותר ויותר פופולריים החל מ'המחשב הראשון שלי', דרך 'הסמארטפון הראשון שלי' ועד מוצרים המלמדים כיצד להתנהג עם חיות מחמד. משחקים אלו כוללים לימוד אותיות, מספרים, צבעים, חיות ועוד. היתרון של המשחקים הללו על פני משחקים אחרים הוא האינטראקציה שהם יוצרים עם הילד".

אחת החברות הישראליות שמפיצה מגוון רחב של משחקים אינטראקטיביים דוברי עברית היא ספרק טויס. על הכניסה שלהם לתחום הזה מספר אבידן אהרון, מבעלי החברה: "זה היה מתוך צורך.הפכנו הורים, תחום המשחקים האינטראקטיביים החל לעשות דריסת רגל בעולם, וראינו שבארץ אין צעצועים אינטראקטיביים שהם דוברי עברית. לכן החלטנו להרים את הכפפה, וככה נולדה החברה בשנת 2008. 

"כיום יש צוות גדול של מפתחים, כותבי תסריט, קריינים, פסיכולוגית התפתחותית שמלווה כל רעיון משלב התחלה ועד הפיתוח, יש חשיבה אילו תוכני לימוד יהיו, וכמובן אישורים של מכון התקנים. זה הליך לא פשוט, מורכב ויקר, אבל היה חשוב לנו לתת מענה לאוכלוסייה בארץ שמחפשת צעצועים ומשחקים דוברי השפה". 

ספר אינטראקטיבי האריה שאהב תות

לדבריו, לישראלים חשוב מאוד אלמנט השפה: "אנחנו שומעים מבעלי חנויות שהורים מחפשים צעצועים דוברי עברית, והרבה פעמים מתקשרים אלינו ומציעים רעיונות לפיתוח, שואלים מה המשחק הבא ומתי הוא צפוי לצאת".

לסברה של אנשי מקצוע בתחום התפתחות הילד שהסכנה בצעצועים אינטראקטיביים היא שהמשוב שהם נותנים לילד עשוי להחליף את האינטראקציה שלו עם ההורה, משיב אהרון: "הצעצוע לא מחליף את ההורה. האינטראקטיביות מעשירה את חוויית המשחק, ויותר מכך, יש תרומה למשחק אינטראקטיבי כשההורה נמצא. ההורה עוזר, מכוון, ויש למידה משמעותית יותר. מצד שני, יש יתרונות גם למשחק עצמאי כזה. הוא מעניין ומלמד את הילד ליהנות ממשחק לבד, לפתח עצמאות, לקבל החלטות ללא תיווך של מבוגר ועוד". 

אם כך, אילו מוצרים קיימים ופופולריים בשוק? אחת הבובות היא לונה, בובת פרווה בדמות חד קרן המשווקת על ידי חברת הנסיך הקטן ומספרת שלושה סיפורים מלאים, שבמהלכם הילדים יכולים לחבק את הבובה, שמזיזה את העיניים ואפילו הקרן שלה מחליפה צבע. 

לחברת בראון יש צעצוע שדומה למחשב נייד. הילד צריך ללחוץ על לחצנים במענה לשאלות שהמחשב שואל, ובהתאם לכך מקבל פידבק. צעצועי אילנית משווקים צעצוע חדש בדמותו של באז מהסרט "צעצוע של סיפור 4" של דיסני, המגיב בפקודה למשפטים הנאמרים לו על ידי הילד. חברת BMG צעצועים משווקת בימים אלה צעצוע אינטראקטיבי חדש פרי פיתוח ישראלי של חברת טרייסי. מדובר בדמויות של חיות (תוכי, פיל, חד קרן), וכשהילד לוחץ על כפתור, מוצג מידע על החיה, וכן קיים כפתור המאפשר הקלטת קולו של הילד והבובה חוזרת ומשמיעה את דבריו. 

"רצינו להביא לילדים ערך מוסף", אומר אורן בן משה, מבעלי חברת BGM, "בדמות הפיל, למשל, כשלוחצים על כפתור, הפיל מספר בעברית על סוגי פילים שקיימים בעולם ומספק מידע על פילים שנכחדים. ככה הפעוט לומד על החיה, מדבר אליה וגם משחק איתה".

אינטראקיבי? במידה מבוקרת

לאחר שעסקנו ביתרונות, יש להבין מה מידת החשיפה שיש לאפשר לילד. איריס גרנות, מומחית להתפתחות הילד, מפתחת משחקי לימוד שפות לגיל הרך ומנהלת מרכז טיף־טף בחולון, טוענת כי צריך לדעת להשתמש בצעצועים האינטראקטיביים בצורה מבוקרת.

הסמארטפון הראשון שלי

"תינוק מחפש אינטראקציה עם הסביבה מרגע היוולדו, והוא לומד ומגלה דברים על העולם באמצעות הוריו. מגיל שמונה חודשים הוא לומד שפעולה כגון לחיצה על כפתור מסוים במשחק גורמת לתוצאה, למשל השמעת צליל מסוים, ואז הוא חוזר על הפעולה. הורה שנמצא ליד הילד ומשחק איתו בצעצוע, מכוון, מסייע אם יש קושי, מאתגר אותו ומחייך כשהילד מצליח. יש לתגובות ערך חזק בתהליך הלמידה. ההורה יכול גם לשאול עוד שאלות, להעשיר את אוצר המילים של הפעוט, להוסיף עוד מידע בהקשר לצעצוע ולהרחיב לילד אופקים. כך, למשל, אם הילד לחץ על כפתור עם דמות פרה, ההורה יכול להעשיר את הידע בנושא ולשאול עוד שאלות שהמשחק לא נותן עליהן משוב. 

"אין תחליף להורה משמעותי בחיי הילד, שמעודד ואומר לו 'כל הכבוד'. זה שונה מאשר לחצן שעונה לו 'כל הכבוד'. הילד מקבל את החיזוק החיובי מההורה, וזה יוצר עבורו קשר רגשי טוב וחזק יותר מהתגובה הזו גם לטווח ארוך. יש כאן דמות אמיתית המחמיאה לו על הפעולה וגורמת לו להמשיך להתאמץ".

האם כדאי למנוע מילד חשיפה לצעצועים אינטראקטיביים?

"אי אפשר להתעלם מהקידמה ומההתפתחות הטכנולוגית, זו המציאות, אבל צריך לדעת לשמור על המינון הנכון. לשים לב כמה זמן הילד יושב לשחק במשחקים אינטראקטיביים, ולחשוף אותו גם למשחקים נוספים שהם לא אינטראקטיביים. חשוב שיהיה תיווך של ההורה, שההורה יחשוב ויתכנן איך הוא מעשיר את החוויה במשחק אינטראקטיבי". 

גרנות מוסיפה: "יש לשים לב שהצלילים במשחק לא יסיחו את דעתו של הילד מחוויית המשחק המלאה והוא יתמקד רק בהם בשל הרצון שלו בתגובה מיידית, ואז יפספס פעולות נוספות במשחק שתורמות לתהליך למידה.

"חשוב גם שבזמן שההורה נמצא עם הילד כל תשומת ליבו תוקדש לילד ולא לסמארטפון, לדוגמה. חשוב שיהיה מרוכז בילד ויגיב להצלחותיו ולכישלונותיו, ואם נוצרת הזדמנות לפתוח חלון נוסף ללמידה - כאן מקומו של ההורה להעשיר עוד את הילד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר