בבתים רבים מדובר בעובדה מוגמרת, הילדים יושבים שעות מול המסכים. מתי כדאי להגביל ואיך ניתן להפוך את זמן המסך לאופציה חיובית ומעצימה במהלך השהות בבית? נירית צוק, מומחית למחקר תרבות הילד והנוער וד"ר שלי גפן, מרצה ומומחית ביחסים לדור המסכים באוניברסיטה הפתוחה, מציינות כי הכל עניין של מינון נכון, השגחה מתאימה ובעיקר מה התוכן שאליו הילדים נחשפים במסכים ולא הכמות של זמן המסך.
"אני שומעת הורים אומרים לי שהם מפחדים שהילדים יתמכרו למסכים, והם מוצאים עצמם מתווכחים עם הילדים על כך שהם נמצאים זמן רב במסכים", אומרת צוק. "זה לא הזמן למדוד כמה זמן הילדים נמצאים מול המסך כשהם נאלצים להיות סגורים בבית. צריך להבין ולהפנים תחילה שאין כרגע את האפשרות ללכת ללמוד, אין חוגים, אין תנועות נוער ואנחנו לא בתקופה רגילה, ולכן הכללים שהיינו רגילים במהלך השנה, להגביל את זמן המסך, לא מתאימים כעת".
צוק מוסיפה כי, "גם ההורים לא יכולים להיות יצירתיים כל היום בעבודות יצירה עם הילדים, לבשל, לאפות איתם ולהקריא להם סיפורים. בזמן הזה שאנחנו נמצאים ביחד בבית, יש להסתכל מה אפשר לעשות עם אותה טכנולוגיה וזמן מסך".
לדבריה, כדאי לנצל את היתרונות שיש לקדמה הטכנולוגית להציע. "גם הילדים וגם אתם המבוגרים שנאלצים להיות בחל"ת או בחוסר מעש בבית יכולים לנצל את הזמן הזה וללמוד שפה חדשה דרך המסך, להרחיב אופקים. אם הילד מתעניין במדע למשל, יש לחשוף אותו יותר לנושא, אפשר לשפר ולחזק אותו באנגלית, בחשבון ועוד".
צוק ממליצה כי, "במקום לשבת עם סטופר ולמדוד כמה זמן הילדים שלכם יושבים מול המסך, להתווכח ולריב, התעניינו מה הילד אוהב לראות, איזה סדרה מעניינת אותו ולראות אותה יחד, ואם זה יוטיוב, איזה יוטיובר הוא מעריץ ומה מיוחד בו. אם הילד רוצה להיות יוטיובר, אפשר לצלם אותו ולהבליט את הכישרון שיש לילד שלכם. ההתעניינות תקרב אתכם זה לזה ותפתח דיאלוג, דו שיח חשוב וטוב".
צמצום פערי הדורות
ד"ר גפן מציינת כי המצב שנכפה עלינו, של ההסתגרות בבית 24/7, דורשת מאתנו לתקשר עם העולם דרך המסכים יותר ממה שהיה נהוג לפני משבר הקורונה. ולטכנולוגיה יש תפקיד חשוב לסייע לנו. "הטכנולוגיה מאפשרת לנו לעבוד מהבית, לבצע ישיבות עבודה דרך אפליקציות שמסייעות לנו, לקנות ולהזמין דברים עד הבית, להתעדכן ולתקשר דרך המסך, כולל לראות את סבא וסבתא מרחוק".

לדבריה, "עבור הילדים, המציאות שנכפתה לא קשה להם במיוחד, הם רגילים לתקשר דרך המסכים וחיים במסך. הם מעלים סרטונים, מדברים עם החברים דרך מכשיר הסלולר ואפילו רואים סדרות דרכו. ואילו הורים רבים מצאו את עצמם מתקשים בלהסתדר עם תקשורת ולמידה מרחוק", מסבירה ד"ר גפן. "זו ההזדמנות לבקש מהילדים הבוגרים ובני הנוער עזרה וללמוד אפשרויות טכנולוגיות חדשות שהילדים שלכם יודעים, ואתם המבוגרים לא".
ד"ר גפן מציעה שכל יום כל אחד מבני המשפחה יציע פעילות שהוא יוזם, וההורה ושאר בני המשפחה ישתלבו. זה יכול להיות משחק קופסא או משחק מסך, העיקר להעביר זמן משפחתי ביחד. "אפשר שכל אחד יהיה בחדר שלו עם המסך והעדפותיו, וכך אין מריבות ויש שקט, אבל אז לא הרווחנו כלום, כשכל אחד מבודד בענייניו. לעומת זאת, אם אנחנו נהנים מפעילות משותפת שקשורה לזמן מסך איתם, זו הזדמנות שלנו להכיר את עולמם של הצעירים, להתקרב וגם להנות".
דגשים להתנהלות נכונה עם מסכים:
הגדירו גבולות של זמני מסך לימודי בסדר יום - "הקציבו בזמן איזה סוג פעילויות עושים מול מסך, למשל משעה 10:00 עד 12:00 הילדים ישבו מול במחשב במסגרת למידה מרחוק. גם אם אין לילד משימות מבית הספר, חשוב להקצות כשעתיים ביום ללמידה, אם הילדים אוהבים מסכים, ניתן למצוא חומרי לימוד באתרים שונים שמתאימים לגיל ולרמה של ילדיכם".
זמן חופשי מוגדר למסכים - בזמן הזה הילדים יכולים לבחור מה שהם רוצים. "הם יכולים לשחק, לגלוש, לצפות בסדרה או סרט לבחירתם, אבל עם הכוונה ופיקוח שלכם. למשל, אם הם רואים סדרה אז יש לבדוק איזה סדרה זו והאם התוכן מתאים לגילם. אם זה סרטונים ביוטיוב אז לכוון לסרטונים שאולי מלמדים אותם משהו מוסף, ולהפריד את זה מזמן המסך עם חברים, זה זמן נפרד".
זמן מסך לקשרים חברתיים - לדברי ד"ר גפן, מאחר שהילדים לא הולכים לבית ספר, אין חוגים ולא יוצאים למפגשים בגינה עם בני גילם, חשוב בתקופה זו להשאיר להם את ההזדמנות להיפגש ולדבר ביניהם דרך מכשיר הסלולר והמחשב. "הקשרים החברתיים שלהם חשובים ולכן יש לאפשר זאת, ולהגדיר זמן מסך לתקשורת עם חברים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו