בלי מוצץ ובחושך מוחלט: 5 טעויות שהורים עושים בהרדמת תינוקות

לכולנו יש הנחות שונות לגבי מה הדרך הטובה ביותר ללמד את התינוק שלנו להירדם בכוחות עצמו • הנה כמה מהתפיסות הנפוצות והשגויות שכל הורה חייב להכיר

תינוק ישן. צילום: GettyImages

אחד הדברים המאתגרים בהורות, בעיקר כאשר מדובר בתינוקות או פעוטות קטנים, הוא שנת הלילה. איך נרדמים, מתי, כמה ומהי השיטה הטובה ביותר שתלמד את התינוק שלנו לישון שנת לילה ארוכה ושלווה. לצערנו, אין מדריך אחד שנכון לכל התינוקות ולכל המשפחות, אבל לאורך השנים התפתחו לא מעט מיתוסים ותפיסות שגויות. 

שיעבוד לסדר יום

הורים רבים נוטים לחשוב שחייבים להתנהל על פי סדר יום קשוח ונוקשה המותאם לצרכיו הבלעדיים של התינוק. אולם סדר יום משפחתי מכיל רבדים רבים המבטאים צרכים משתנים של שאר בני המשפחה ולכן יש צורך בהתייחסות כללית וגמישה.

כמו שלא לכל בני האדם צרכים דומים, כך גם אצל תינוקות. לכל תינוק יש צרכים שונים וסדר היום צריך גם לאפשר גמישות מסוימת, תוך התייחסות לבריאותו של הפעוט והתנומות להן הוא זקוק על מנת להתפתח.

לתת לתינוק לבכות עד שירדם

התפיסה כי תינוק צריך ללמוד להרדים את עצמו לבד היא תפיסה שגושיה ומיושנת שאינה מומלצת על ידי יועצות שינה. להיפך. בכי הוא אמצעי התקשורת של התינוק ולכן אסור להתעלם ממנו.

תינוקות שאינם בוכים כיוון שהתרגלו לכך שאיש לא מגיב להם, עלולים לחוש בדידות, ניכור, דימוי עצמי נמוך, ולסגל תחושה של חוסר אונים נרכש גם בחייהם הבוגרים. דוגמה לכך ניתן למצוא בשקט המצמית האופייני לבתי יתומים, בהם תינוקות למדו שלא לבכות כי ממילא איש לא ייגש אליהם.

לא להתעלם מהבכי. אילוסטרציה , צילום: Getty Images

לכן, ההמלצה היא לא להתעלם מבכי התינוק ולצפות שיילמד להירדם לבד, אלא לתת מענה נכון, רציף ואמפתי שיאפשר לתינוק לישון טוב יותר. אחרת, הוא עשוי לפתח חרדה, להתקשות לישון לילה שלם ולהיות חסר מנוחה במהלך שעות היום.

להירדם בחושך ובשקט מוחלט

חדר חשוך באופן מוחלט יגרום לתינוק לאבד אוריינטציה במרחב ועלול לגרום לו לחוסר נוחות, אור רך וקטן בחדר התינוק הוא הפתרון הנכון ביותר.  אותו דבר לגבי רעש טבעי בבית שוקק חיים - יש לאפשר את המשך הפעילות הרגילה גם אם היא מייצרת רעשים.

חשוב להבהיר ששעת השינה לא אמורה להוות "עונש" עבור אף אחד. להיפך, כך ילמד התינוק להירדם גם בתנאים לא אופטימליים - בטיול, במסעדה או בבתים אחרים.

מוצצים מפריעים לשינה

שימוש במוצצים מהווה נושא שנוי במחלוקת, אך למעשה בגילאים צעירים מוצץ מסייע לתינוקות להירגע ומספק מענה מהיר לסיטואציות של סטרס או עייפות.

מוצצים כן עוזרים. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

בתהליך מוצלח של למידה לשינה עצמאית מומלץ לפזר מספר מוצצים במיטתו של התינוק, על מנת שיוכל להגיע למוצץ ולחזור לישון בכוחות עצמו, במקום להעיר את ההורים כדי שיבואו לחדרו להכניס את המוצץ לפיו באמצע הלילה.

בלי בקבוק בלילה

אחד המיתוסים הרווחים טוען שהימנעות מהאכלה בלילה היא קריטית לשינה טובה של תינוק. למעשה, תינוקות בגילאים שונים זקוקים למנות חלב בלילה, ולכן אין כלל אחיד לגבי הפסקת האכלה. מאחר ולכל תינוק צרכים פיזיולוגיים ייחודיים, חשוב להבחין בין רעב אמיתי לבין התניה רגשית לאוכל. בכל מקרה, גם אם מחליטים להוריד בהדרגה את הבקבוקים או ההנקות בלילה, חשוב לעשות זאת בהתאם לצרכיו האישיים של הילד ולא להיצמד לתיאוריה כללית.

הכותבת היא יועצת שינה מ"מירב השינה - יועצת שינה 24/7", מומחית בתאומים, שלישיות וילדים צמודים בגיל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר