איך לענות על השאלות ומה לעשות במרחב המוגן: כך נסייע לילדינו להתמודד עם מצב החירום לאחר המטחים לצפון

באגף השירות הפסיכולוגי במשרד החינוך פרסמו הבוקר המלצות להורים • יש להקפיד לא להרבות בפרטים או מידע שאינו מותאם לגיל ולצמצם את הגישה לתכנים קשים במסכים

חרדה (למצולם אין קשר לכתבה). צילום: עמי שומן

כיצד נסייע לפעוטות ולילדים להתמודד עם המצב הביטחוני המאתגר? באגף השירות הפסיכולוגי במשרד החינוך פרסמו הבוקר (ראשון) המלצות להורים.  

בראשית הדברים מודגש כי הפעוטות חווים את העולם באמצעות מסרים מהמבוגרים המשמעותיים להם. לכן חשוב לנהוג לידם ברוגע, להיות קשובים, להביע הבנה, חום ואהבה, לגלות סבלנות לחששות, למתח ולפחד שיביעו ולתווך להם את המתרחש סביבם באופן נעים ומותאם לגילם.

ראשית, יש לוודא שהפעוטות והילדים יודעים היכן נמצא המרחב המוגן. קיימת משמעות רבה לתווך לתינוקות ולפעוטות את המציאות באופן נינוח, בקול רגוע ונעים ובהתאם לגילם וליכולת ההבנה שלהם. נקפיד לא להרבות בפרטים או מידע שאינו מותאם לגיל הפעוטות אשר עלולים להציף אותם בחרדה.

במקביל, נקשיב לשאלות שישאלו הפעוטות, נענה על שאלותיהם באופן כן אך מדוד ותואם גיל, ונביע מסרים של תקווה ואמונה בכוחנו לשמור על עצמנו ולהישמר "יש לנו צבא וחיילים ששומרים ומגינים עלינו".

תושבי אשדוד במרחב מוגן (ארכיון), צילום: אי.פי

אם נאלץ לשהות במרחב המוגן נוודא כי הוא ערוך לשהייה, ומצויים בו הדברים הנחוצים כגון: מזון, מוצצים, משחקים, סיפורים מותאמים וכדומה. נגייס את הפעוטות לפעולות ולעשייה המותאמים לגיל וליכולתם, נטיל עליהם תפקידים קטנים ומעשיים כגון לסדר את הספרים בערימה, להביא את המשחקים, לבחור סיפורים אהובים וכדומה. נשיר איתם שירים אהובים, נשחק משחקי אצבעות מוכרים ונדאג למוזיקה נעימה.

לגייס לעשייה

לגבי הילדים הילדים ובני הנוער, נוודא תחילה כי הם מודעים להנחיות פיקוד העורף, ונחזור עימם על ההנחיות. נבקש מהם לוודא שבכל מקום בו הם נמצאים הם יודעים היכן נמצא המרחב המוגן.

נתווך להם את ההנחיות בהתאם לגילם וליכולת ההבנה שלהם, ונשתדל לא להוסיף פרטים או מידע מפורטים יתר על המידה אשר עלולים להציף אותם בחרדה. נקשיב לשאלותיהם, נשיב עליהן באופן כן אך מדוד ותואם גיל, ונביע מסרים של תקווה ואמונה בכוחנו לשמור על עצמנו ולהישמר "יש לנו מערכות הגנה, יש מי ששומר עלינו".

אם ישנו אילוץ לשהות במרחבים המוגנים נגייס את הילדים ובני הנוער לפעולות ולעשייה, נטיל עליהם תפקידים קטנים ומעשיים, מהילדים הצעירים נבקש למזוג מים או להתקשר לסבתא, לבוגרים נציע לקרוא סיפור לאח צעיר וכדומה.

עוד מומלץ בימים הקרובים לשים לב לתכנים אליהם נחשפים הילדים ובני הנוער, לנסות לצמצם את צריכת המסכים, למנוע חשיפה לתכנים לא מותאמים ולתווך באופן תואם גיל את המידע אליו נחשפו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר