תלמידי כיתה א' של קיץ 2024 צלחו את מגפת הקורונה, חוו סגרים ובידודים ובחודשים האחרונים גם אזעקות וטילים. מאז 7 באוקטובר נאלצנו להתמודד עם מלחמה קשה שהשאירה את הילדים שבועות רבים בבית, צמודים אל מרחבים מוגנים.
בימים אלה של החופש הגדול הורים רבים דואגים בטרם הכניסה לכתה א' כיצד יצליחו הילדים להשתלב בסיטואציה גדולה ותובענית עוד יותר, הכוללת בתוכה גם מלחמה. הדאגה לילדי כיתה א' בשנה הקרובה היא חסרת תקדים. בדרך כלל לגן יש תפקיד מרכזי בהכנה ובחיזוק הבשלות הרגשית של ילדינו לקראת המעבר למסגרת בית הספר, אך השנה מצאנו את עצמנו בתוך כאוס גדול שיוצר דאגה גדולה עוד יותר.
נוכחתי בעצמי לאחרונה כי בגילאי שש מתקשים לא רק בכתיבת אותיות ובמספרים, אלא במשימות שמאפיינות ילדים בשלב התפתחותי מוקדם יותר, כמו ציור צורות גאומטריות, או פעולות שיוּם ושיוּך (כלומר, לתת שם לחפץ ולשייך אותו לקבוצה מתאימה). יתכן כי היו גנים שהספיקו ללמד אותיות ומספרים, אך מה על תהליך של חריש עמוק מוטורי, תפקודי, רגשי? לא מדובר עוד רק בילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב, אלא דור של ילדים שמזלם לא שפר והם נולדו בשנתונים הלא נכונים.
בכל שנה אני ממליצה להורים להקדיש את השבועיים האחרונים לחופש הגדול להכנה לבית הספר, אך במצב הנוכחי מומלץ להתחיל בכך בהקדם, להיות זמינים כבר עכשיו לילד ולסייע לו להגיע ל-1 בספטמבר בבטחה.
ביטחון ביכולת העצמית
ישנה הסכמה גורפת בשדה המקצועי שלא יעזור עד כמה נלמד את הילדים קרוא ולכתוב, כמה נדבר איתם אנגלית ונכיר להם את עולם המספרים, כל עוד ילדינו אינם בטוחים בעצמם וביכולותיהם, הם לא יצליחו להסתגל לכיתה א'. עזרו לילד לזהות במה הוא מתקשה במיוחד, והנחו אותו בקושי לאט ובקצב שלו. תוך כדי התהליך, עודדו אותו להתנסות, לחזור ולטעות ולהאמין בעצמו.
המשחק ביחד היא דרך טובה לזהות קשיים בצורה מרגיעה ומהנה ולהיפתח לרעיונות חדשים. לכן, אין להושיב את הילד ללמוד בעצמו מול המחשב או דפי העבודה. שחקו איתו, שימו לב במה הוא מתקשה, מה עוצר אותו בפעילות. לדוגמא, ילדים עם קשיים מוטוריים וסרבול תנועתי נוטים ליפול ומתקשים לתפוס כדור. אחרים עם קשיים במוטוריקה עדינה, מתקשים לשרוך שרוכים, לכפתר, לצייר ולכתוב. ישנם ילדים המתקשים להתרכז או רגישים למגע, ריח, צלילים ואור. אם מתעורר מעצור כזה במשחק, חשוב לתת עליו את הדעת ולהתמקד בעיקר בו.
לפני הכל, יש לגייס את המוטיבציה של הילד לפעילות. כל ילד נעזר במיומנות שהוא שולט בה יותר כדי לקדם באופן חווייתי והדרגתי את המיומנויות שדורשות תגבור. במקביל, אנחנו ההורים צריכים לשדר לילדינו שאנו סומכים עליהם. לא לעשות בשבילם את המשימה, לא לבקר או להאיץ.
החל מ-1 לספטמבר יצופה מילדינו להתעורר מוקדם, להתארגן ליציאה מהבית ולהתמודד עם שעות לימודים ארוכות וסדר יום קבוע. יש להתחיל בהקניית הרגלים אלה כבר בחופשת הקיץ. להקפיד ככל האפשר על שעות שינה מסודרות וארוחות מזינות, ללמד את הילד לסדר את החדר לפני השינה ולהתארגן בבוקר. לשתף את הילד בפעולות הערכות לשנת הלימודים - לערב אותו ברכישת הציוד והספרים הנדרשים, להכיר לו את מסלול ההליכה לבית הספר ולעודד ככל האפשר הכרות מוקדמת עם חברים לכיתה.
גם אם נחליט לנצל את חופשת הקיץ לאבחונים מתאימים לילד, החלק שלנו, ההורים, בהכנה ובעידוד הילד הוא המשמעותי ביותר ותפקידנו המרכזי הוא להיות קשובים לקשיי הילד ולחזק את בטחונו לקראת שנת הלימודים.
ד"ר שרית טגנסקי, בעלת מכון "Function", המרכז לאבחון וטיפול מוטורי תפקודי לילדים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו