"לעולם לא אקבל את זה שלחיים של ילד אחד יש פחות ערך משל ילד אחר": אשתו של ג'ורג' קלוני עומדת מאחורי הבקשה לצווי מעצר

אמל קלוני, עורכת דין לזכויות אדם, שימשה כיועצת מיוחדת לחקירת פשעי מלחמה לכאורה בישראל ובעזה שהובילה לבקשה לצווי מעצר עבור ראש הממשלה ושר הביטחון • "אני לא מקבלת את העובדה שיש קונפליקטים שהם מעבר להישג ידו של החוק"

אמל קלוני. צילום: AFP

עורכת הדין לזכויות אדם, אמל קלוני, אשתו של הכוכב ההוליוודי ג'ורג' קלוני, שימשה כיועצת מיוחדת בחקירת התובע בבית הדין הבינלאומי הפלילי, שהובילה אותו לבקש צווי מעצר למנהיגי ישראל וחמאס.

התובע הראשי של בית הדין הבינלאומי הפלילי, קארים חאן, הודה לקלוני בהצהרה בה הכריז על המהלך ותיאר אותה כחלק מ"פאנל מומחים למשפט בינלאומי" שאליו פנה לייעוץ. רבים מהמומחים המוזכרים הם בריטים.

אמל, בעלת קרן קלוני לצדק, הסבירה בהצהרה מיוחדת כיצד הגיעה למעורבות בתיק של בית הדין הבינלאומי הפלילי, שגרר בקשות לצו מעצר לראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. כמו כן, הבקשה כוללת גם הוצאת צווי מעצר למנהיגי ארגון הטרור חמאס יחיא סינוואר, איסמעיל הנייה ומוחמד דף על פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Clooney Foundation for Justice (@clooneyfoundationforjustice)

"לפני יותר מארבעה חודשים ביקש ממני התובע של בית הדין הבינלאומי הפלילי לסייע לו בהערכת ראיות לחשודים בפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בישראל ובעזה. הסכמתי והצטרפתי לפאנל של מומחים משפטיים בינלאומיים למשימה זו. יחד עסקנו בתהליך נרחב של סקירת ראיות וניתוח משפטי כולל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג", אמרה.

אמל וג'ורג' קלוני, צילום: AP

"למרות הרקע האישי המגוון שלנו, הממצאים המשפטיים שלנו קבעו פה אחד שלבית המשפט יש סמכות שיפוט על פשעים שבוצעו. הסכמו פה אחד כי יש יסוד סביר להאמין שמנהיגי חמאס ביצעו פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, כולל לקיחת בני ערובה, רצח ופשעי אלימות מינית. אנחנו גם מסכימים פה אחד כי יש יסוד סביר להניח שבנימין נתניהו ויואב גלנט ביצעו פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות לרבות הרעבה כשיטת לוחמה, רצח, רדיפה והשמדה".

קלוני, שספגה ביקורת ברשתות החברתיות על כך שלא דיברה בפומבי על המלחמה בעזה, פירטה גם מדוע היא נעתרה להזמנת בית המשפט לייעץ בתיק.

"לקחתי חלק בפאנל הזה כי אני מאמינה בשלטון החוק ובצורך להגן על חיי אזרחים. החוק המגן על אזרחים במלחמה קיים כבר למעלה מ-100 שנה והוא חל בכל מדינה בעולם ללא קשר לסיבות הסכסוך. כעורכת דין לזכויות אדם, לעולם לא אקבל את זה שלחיים של ילד אחד יש פחות ערך משל ילד אחר. אני לא מקבלת את העובדה שיש קונפליקטים שהם מעבר להישג ידו של החוק. אני תומכת בצעד ההיסטורי שנקט התובע בבית הדין הבינלאומי הפלילי כדי להביא צדק לקורבנות הזוועות גם בישראל וגם בפלשתין".

אמל קלוני, צילום: AP

אמל, הנשואה לשחקן ג'ורג' קלוני, היא עורכת דין לבנונית-בריטית, ופעילת זכויות אדם בינלאומית. בין הלקוחות אותם ייצגה נמנים ג'וליאן אסאנג' מייסד ויקיליקס, במאבקו כנגד הסגרתו, ראש ממשלת אוקראינה לשעבר יוליה טימושנקו והעיתונאי הקנדי-מצרי מוחמד פחמי. בין היתר עוסקת קלוני במאבק כנגד הכחשת רצח העם הארמני, ובמאבק משפטי כנגד רצח העם היזידי בידי דאעש

במאמר מאמר ל"פייננשל טיימס", היא וחברים נוספים בפאנל היועץ בירכו על החלטתו של חאן להוציא את צווי המעצר כ"ציון דרך בהיסטוריה של המשפט הפלילי הבינלאומי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר