5 עצות לחזרה מוצלחת ללימודים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז

בעבור ילדים עם ADHD ליקויים בתיפקודים ניהוליים באים לידי ביטוי בקושי להישאר ממוקדים בשיעורים, קושי בהתארגנות עם חומרי הלימוד, מטלות נשכחות, ויש קושי רב בניהול הזמן ביעילות • איך תוכלו לסייע להם?

חזרה לבית ספר. צילום: אוריה תדמור

בעוד מספר ימים יחזרו הילדים לספסל הלימודים. לצד ההתרגשות הרבה, עבור ילדים עם הפרעת קשב וריכוז החזרה לבית הספר מלווה בלא מעט חששות. הפרעת קשב וריכוז (ADHD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית המערבת קשיים בתיפקודים ניהוליים. תיפקודים ניהוליים הם קבוצה של תהליכים קוגניטיביים, המאפשרים לאנשים לנהל ולווסת את מחשבותיהם, התנהגויותיהם ורגשותיהם על מנת להשיג מטרות ולהסתגל למצבים שונים. פונקציות אלו הן כמו "מרכז הפיקוד" של המוח, המאפשרות לנו לתכנן, לארגן, ליזום משימות, לעבור בין פעילויות, לפתור בעיות ולשלוט בדחפים.

בעבור ילדים עם ADHD ליקויים בתיפקודים ניהוליים באים לידי ביטוי בקושי להישאר ממוקדים בשיעורים, קושי בהתארגנות עם חומרי הלימוד, מטלות נשכחות, ויש קושי רב בניהול הזמן ביעילות. 

תלמידים בכיתה. אילוסטרציה, צילום: Getty-Images

על אף כי יכולת התיפקודיים הניהוליים משתפרת במרוצת השנים,  בינתיים ההורים והמורים יכולים לעזור בהתאמת שינויים בסביבה, שמטרתם לגשר על הקשיים.

1. התארגנות נכונה ותכנון יעיל עם הציוד בבית, יסייעו לילד להתארגן טוב יותר בכיתה

אחד האתגרים המשמעותיים עבור ילד עם בעיית קשב הוא היכולת להתארגן עם הציוד בסביבה הלימודית. לארגון הקלמר משמעות רבה ביכולת של הילד להתארגן. כדאי לרכוש קלמר עם שני תאים. בתא הקדמי הכניסו שני עפרונות, מחדד, מחק, מספריים ודבק. בתא הנוסף הכניסו שבעה כלי כתיבה צבעוניים (למשל, עפרונות צבעונים, טושים או צבעים) אין צורך ביותר מכך. בכל ערב ארגנו את הקלמר בדיוק באותו האופן. 

2. בחירת מטרה אחת לשינוי

התחלה חדשה מביאה איתה מוטיבציה רבה לשינוי. הילדים מבטיחים לכם ולעצמם, שהשנה הם תמיד יקשיבו, לא יתפרצו, יעשו כל מה שהמורה מבקשת ועוד. בפועל כבר לאחר היום הראשון הם מגלים שקשה להם מאוד לעמוד בהבטחות אלה ותחושת הכישלון והאכזבה מחליפה את תחושת ההתרגשות.

כדאי לבחור עם הילד מטרה אחת בלבד, שבה הוא יעשה מאמץ לעשות שינוי. למשל, בשלב הראשון המטרה היחידה תהיה להגיע בזמן או לארגן את הילקוט באופן עצמאי. עזרו לילד להשיג את המטרה שהציב לעצמו. רק לאחר שהילד הצליח להשיג את המטרה וקיימת הצלחה מספר ימים ברצף, ניתן להוסיף מטרה חדשה. 

קושי להישאר ממוקדים. אילוסטרציה,

 3. שמירה על קשר רציף עם בית הספר

שמירה על קשר רציף ומכבד מול המחנכת וצוות בית הספר קריטית להצלחת הילד. בחרו האם חשוב לכם לומר למורים החדשים עוד בטרם נפתחה השנה כמה מילים על הילד או שאתם רוצים לאפשר לו התחלה חדשה לגמרי. שתי האפשרויות נכונות באותה המידה. לאחר מספר ימים צוות בית הספר כבר חווה את הילד, ולכן בשלב זה קיימת משמעות מכרעת ליצירת קשר עם המחנכת. שאלו איך עברו הימים הראשונים של הילד בכיתה, שתפו על העוצמות של הילד לצד הקשיים, ובדקו האם יש צורך בהשלמות חומר לימוד, צורך בהתארגנות שונה עם הציוד או כל פידבק אחר. שימרו על הקשר בתדירות חודשית לאורך כל השנה. אם יש צוות תומך לילד כגון מרפאה בעיסוק/מטפלת רגשית בקשו לתאם פגישה משותפת. נסו להיות קשובים לפידבק של הצוות ושאלו מה לדעתם יכול לעזור לילד שלכם. גיוס צוות בית הספר והשותפות הרציפה עם הבית קריטיים להצלחת הילד בלימודים. 

 4. הצלחות קטנות

ילדים עם בעיית קשב נתקלים באתגרים רבים לאורך היום ובהתאמה הפידבק השלילי מהסביבה הלימודית, החברתית והמשפחתית. נסו לעצור את שרשרת האתגרים ובמקומה לייצר שרשרת של הצלחות. השרשרת הזו תתחיל מהצלחות ממש קטנות "אני רואה שאספת היום את כל הציוד בקלמר, כל הכבוד", "משמח אותי שלא שכחת להחזיר את בקבוק המים", "אני גאה בך שוויתרת במשחק לחבר".

יצירת תחושת מסוגלות. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

הפידבק על ההצלחות הקטנות, והחוויה של הילד, שמישהו ראה את המאמץ וההצלחה, מעלה את תחושת המסוגלות של הילד ומוביל לרצון לחוות תחושה זו שוב. נסו לבקש מהילד שיתאר גם הוא הצלחות קטנות שחווה, ובמקביל חשוב לייצר שיח על הצלחות קטנות גם עם צוות בית ספר. ניתן להכין מחברת הצלחות בה המורה כותבת על הצלחה ביום. עם ילדים גדולים יותר ניתן לפתוח קבוצת וואטסאפ בה הילד, ההורים והצוות כותבים על ההצלחות. פעם בשבוע קיראו יחד את שרשרת ההצלחות השבועית של הילד והעצימו אותו. תופתעו לגלות את המהירות שבה השרשרת הזו מתארכת. 

 5. יצירת קשרים חברתיים משמעותיים

הילדים נמצאים בבית הספר שעות רבות. לתחושת השייכות החברתית חשיבות מכרעת לאופן שבו הילד תופס את עצמו כתלמיד ולרצון לקחת חלק פעיל במטלות הלימודיות. ילדים עם בעיית קשב עלולים לחוות קשיים גם בתחום החברתי. קשיים אלה משפיעים על הביטחון העצמי והתפקוד הלימודי. נסו לחשוב עם הילד מי הילדים, שאיתם היה רוצה לבלות. כדאי לבחור בהתחלה שניים שלושה חברים. חשוב שבשלב זה בחירת החברים תהייה מושכלת.

מי הם הילדים שאיתם הילד אוהב לשחק, אך גם מי הם הילדים, שפחות מקניטים ומעליבים אותו. לעיתים החברים שהילד רוצה לשחק איתם הם בדיוק אותם הילדים שאיתם הכי קשה לו. נסו להציע מגוון חברים ואל תחזרו באופן מידי למוכר והידוע. לאחר שבחרתם את החברים הזמינו את הילדים למפגש אחר הצהריים. כדאי להזמין בהתחלה אליכם הביתה כך שתוכלו לעזור במידת הצורך. כמו כן, מומלץ להזמין בהתחלה רק חבר אחד כך שיצירת הקשר תהייה מיטבית. נסו לתכנן את המפגש מבעוד מועד, חישבו עם הילד מה הם יכולים לעשות יחד, שוחחו על האתגרים שעלולים לעלות ומהם הפתרונות האפשריים. שינוי הסביבה החברתית ויצירת עוגן חברתי חדש יכולים להביא לשינוי משמעותי בתפקוד של הילד.

הכותבת היא מרפאה בעיסוק התפתחותית, מומחית לטיפול בילדים עם בעיית קשב בחברת הסטארטאפ Pery

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר