הטרדה מינית ברשת? הטיפים שיעזרו לכם להגן על ילדיכם

יום המודעות לבריונות ברשת הוא הזדמנות טובה לדבר על הסכנות הטמונות בעולם הדיגיטלי • מומחה למוגנות ברשת מסביר על הסכנות, ומציע דרכים שבהם תוכלו לשמור על דור העתיד

בריונות ברשת, צילום: Gettyiamges

נערה משחקת בעולם וירטואלי במשחק רשת כאשר לפתע דמות וירטואלית (אווטאר) מתקרבת ותוקפת אותה מינית. נשמע לכם דמיוני? אז זהו שהמציאות הזו כבר איתנו. לרגל יום המודעות לבריונות ברשת שחל היום, ד"ר עמיר גפן, חוקר ומרצה למוגנות ברשת, מסביר על הסיכונים בעידן הדיגיטלי החדש, ומביא עצות לשמירה על הילדים במרחב הפרוץ.

בדידות והתמכרויות: מצוקות הנוער נחשפות

דוח איגוד האינטרנט: זינוק של פי 3 בתלונות על פגיעות בטיקטוק

נתחיל עם מושג בסיסי שחשוב להכיר. המונח "מטאוורס" במשמעותו הנוכחית מופיע לראשונה בספרו העתידני של ניל סטפנסון "מפולת קרח" כחיבור המונחים מטא (מעבר) ויוניברס (יקום) – "היקום שמעבר" בתרגום חופשי, ונעשה בו שימוש בהקשר של עולמות המציאות המדומה במרחב הווירטואלי.

אנחנו נמצאים בראשיתו של עידן דיגיטלי שבו אנחנו מתנהלים באמצעות אוואטארים. במטאוורס ניתן יהיה לעשות (כמעט) הכל – ללמוד, לעבוד, לשחק, להכיר, לצאת לבלות ולקנות כמובן. על מנת לחוות את השהייה במטאוורס באופן מלא שקרוב ככל הניתן לעולם הפיזי – נשתמש במשקפי מציאות מדומה ורבודה (VR/AR), ולעיתים גם נלבש אביזרי ביגוד מיוחד כמו כפפות ואפודות היכולים להעביר לגוף תחושות של חום, קור ומגע.

צעיר משתמש במשקפי VR (אילוסטרציה), צילום: איי.אף.פי.

בתוך המטאוורס יוקמו גם מכללות ובתי ספר שבהם, בשיעור מדעים למשל, התלמידים ישוטו בתוך מחזור הדם ויראו את פעולת הלב מבפנים. בשיעור היסטוריה התלמידים יישבו באולם שבו התקיימה הכרזת המדינה, יראו וישמעו את דוד בן גוריון מכריז על הקמת המדינה וירגישו שהם נוכחים באולם.
את עולמות המטאוורס מקדמות בהשקעות עתק ענקיות הטכנולוגיה ולצידן סטארטאפים רבים המוקמים בימים אלו כדי לתת מענים לצרכים וליישומים השונים, כאשר המטרה הגדולה היא אחת - לייצר עולם ווירטואלי מושך ואטרקטיבי, הנותן מענה דיגיטלי לכמה שיותר צרכים ורצונות אנושיים.

לא הכל ורוד במטאוורס

לצד שפע של הזדמנויות חדשות ומרתקות ללמידה, לקשרים חברתיים, לבידור ולהנאה, העידן החדש מביא איתו גם שלל סוגיות מורכבות, שיכולות להגיע לכדי סיכון ופגיעה. שימוש יתר במסכים, קשר עם זרים וקשיים חברתים-רגשיים הם דוגמאות לנושאים המטרידים אותנו בעידן האינטרנט הנוכחי, וצפויים להתעצם.

קסדת המציאות הרבודה של מטא, צילום: יחסי ציבור

חינוך ומוגנות לעולם המציאות המדומה

בשנים הקרובות השימוש באווטארים ובמרחב הווירטואלי צפויים להתעצם, ועלינו מוטל לחקור ולהכיר את הסביבה החדשה, ולהבין מה האתגרים שעומדים בפנינו, במיוחד בשמירה על ילדינו במרחב. התנסות בעולמות המציאות המדומה מתקיימת במשרד החינוך, כדי לגבש מדיניות לשימוש מיטבי בסביבה החדשה, וצמצום מצבי הסיכון.
ריכזנו עבורכם המלצות חשובות, שיסייעו לכם להתמודד עם האתגר.

למידה והתנסות: מדובר בסביבה חדשה שאינה מוכרת לנו. עלינו ללמוד ולהכיר אותה בכדי שנוכל לשמש מבוגרים משמעותיים עבור הילדים שישתמשו בה. חפשו אפשרויות להתנסות בעצמכם בסביבת מטאוורס כדי להכיר ולהבין טוב יותר במה מדובר. הסביבות המאפשרות כיום חוויה מטאוורסית הן פורטנייט, מיינקראפט ורובלוקס. בקשו מהילדים שיראו לכם אותה. התעניינו ממקום סקרן ולא ממקום ביקורתי או שיפוטי.

•  קור רוח: כמו בכל שינוי, צפוי שניתקל בנבואות זעם שידגישו את החששות והסכנות במציאות המדומה. אל תתעלמו מהם, אבל בחנו אותם בקור רוח ובפרופורציה הנכונה ביחס להשערות עתידיות. כהורים יש לנו ניסיון חיים המאפשר לנו לשקול את הדברים באופן מאוזן ולא להיכנס ללחץ, בייחוד אם טרם הכרנו ולמדנו את הסביבות החדשות.

להדגיש את החיובי ולשמש דוגמא אישית: מתוך הלמידה וההיכרות, נכוון את הילדים ואת עצמנו לפעילויות החיוביות במטאוורס, ויהיו רבות שיקדמו למידה, בידור והנאה. בדיוק כפי שאנחנו ממליצים לילדים על ספר או סרט טובים, ניתן להמליץ להם על מקומות מיטביים גם במרחב הדיגיטלי.

להכיר את מצבי הסיכון ולהזהיר מפניהם: שימוש יתר במשקפי המציאות המדומה, חשיפה לתוכן שאינו מותאם, קשר עם זרים, אווטארים מתחזים, אלימות ובריונות – הם מקצת מצבי הסיכון שאנו צפויים לפגוש. עלינו להכיר אותם ולהנחות את הילדים כיצד להתגונן, למשל ביצירת "בועת ביטחון אישית" המגדירה מרחב בטוח לאווטאר. כדי שנוכל להנחות אותם עלינו ראשית להתעניין ולהכיר את המרחבים שבהם הם נמצאים וכך נוכל להנחות אותם באופן רלוונטי.

דיווח ופנייה לעזרה: נעודד את הילדים לדווח על כל מצב של אי נוחות או פגיעה בהם או בחבריהם. נדגיש את ההבדל המהותי שבין הלשנה, לבין דיווח שכל תכליתו הגשת סיוע לאדם במצוקה. האופן שבו אנו מגיבים כשהם משתפים אותנו בחוויה שלילית ברשת הוא קריטי לשמירה על ערוץ תקשורת פתוח ושיראו בנו כתובת לשיתוף ולפניה לעזרה.

ד"ר עמיר גפן, צילום: עינת מאיו

ד"ר עמיר גפן הוא חוקר ומרצה למוגנות ברשת במכללה האקדמית לחינוך גורדון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר