"מי שפוגש את הידע הזה חייו משתנים": הטייס והזמרת יוצאים להודו להנחות סדנת נשימה

נמרוד קאופמן ינחה בעוד כחודשיים סדנת נשימה יחד עם הזמרת דנה ברגר בהודו הרחוקה • בראיון ל"ישראל היום" הם מספרים איך הצורך הטבעי הפך לכלי ריפוי

דנה ברגר. צילום: עדי אורני

לנמרוד קאופמן היה כביכול הכל. הוא היה ספורטאי מצטיין, שסיים בהצטיינות קורס טייס, למד שלושה תארים, בנה בית מאושר עם אישה אוהבת וילדים והקים אפילו עסק מצליח, אבל הוא לא היה מאושר. בגיל 31 השתנו חייו לחלוטין כשבמקרה השתתף בסדנת נשימה שאליה הגיע סקפטי וציני במיוחד, כשנגרר אחרי אשתו "הרוחניקית" כהגדרתו.

קאופמן נכנס לשיעור עם לא מעט חשדנות, אבל יצא ממנו אחרי 45 דקות עם חוויה עוצמתית שטלטלה את עולמו לחלוטין וגרמה לו לעשות שינוי של 180 מעלות בחייו, לזנוח הכל ולצאת לחקור לעומק את נושא הנשימה.

היום, כשהוא בן ה-48 וכשמאחורי עומדות כברו 15 שנות ניסיון שכוללות מאות סדנאות שכבר קיים במקומות שונים ברחבי העולם, קשה עד בלתי אפשרי להסיר את החיוך מעל פניו. בחודש אוגוסט הקרוב קאופמן ינחה בהודו סדנת נשימה יחד עם חברתו הקרובה הזמרת דנה ברגר והוא מבטיח שאם תבחרו לקחת בה חלק, גם חייכם ישתנו ללא היכר.  

"הבנתי מי אני". קאופמן / צילום: רן זיסוביץ׳

"הייתה סדנת נשימה, איכשהו נשמתי ובתור מישהו שלמד פסיכולוגיה ותמיד התעניין בבני אדם ב-45 דקות יסודות העולם התערערו לי באופן דרמטי. הרגשתי דברים שלא הרגשתי בחיים שלי", מספר לנו קאופמן בהתלהבות על הרגע המכונן שהפך את חייו.  

מה הרגשת?

"פתאום חזר לי זיכרון מגיל שנה של נטישה. לא שזרקו אותי לרחוב, שאני עובר חווית נטישה קיצונית מההורים שלי. שאני צריך אותם ברגע מאוד מסוים והם לא פנויים אליי. אני מרגיש הכי לבד בעולם. הבנתי מי אני ומה אני. אמרתי 'מה זה הדבר הזה?' קרה לי ב- 45 דקות יותר ממש שקרה לי בכל מה שחוויתי בלימודי בתואר לפסיכולוגיה".

מה החלטת לעשות עם תחושת האופוריה הזו שאתה מתאר?

"יצאתי לשנתיים של חקירה, והשנתיים האלה הובילו אותי לגילוים לא פחות ממדהימים, שאחד החשובים שבהם הוא שרוב האנשים אין להם מושג מה זו נשימה. רובנו לא מבינים איך הדבר הזה עובד".

איך זה עובד באמת?

"ככל שחקרתי, גיליתי עוד תשובות רפואה. לאט לאט המידע התחיל להתיישר ולהתלבש ופתאום אתה אומר לעצמך 'איך לא כל ילד בכיתה אלף לומד את מה שאני מגלה פה?'. סתם לדוגמה קח ילד שתעביר אותו מנשימת אף לפה, אתה מעלה בעשרות אחוזים את הסיכוי להפרעות קשב וריכוז. מלא מידעים שאתה אומר זה משוגע".

ואז החלטת שאתה רוצה ליזום סדנת נשימה בעצמך?

"מתוך הדבר הזה נוצר החזון והשליחות להביא את הידע לכמה שיותר אנשים בעולם. נוצר בית ספר שמטרתו להביא את הידע וההתנסות הזאת לעולם, ומי שפוגש אותם חייו משתנים כי הוא לומד שהוא יכול באמצעות נשימה לעשות דברים שהוא לא דמיין. הנשימה יודעת לעשות מיליון ואחד דברים שהם הרבה מעבר לפליטת פחמן דו חמצני. כשמשנים אותה, משנים את חווית החיים. בתוך הפרויקט הזה נוצרו ריטריטים שמטרתם לקחת אנשים ולאפשר להם גם ללמוד וגם לחוות מה נשימה יכולה לעשות. ברגע שאתה מסביר לאדם מה עושה נשיפה ומה עושה שאיפה, ומה זה עושה למוח ואיך לנהל את זה - אז קורה אפקט מטורף. אנחנו עושים את זה הרבה שנים, מאות של סדנאות שבסוף המהות שלהן היא לאפשר לאדם מרחב בטוח ומוגן לריפוי".

מרחב מוגן / צילום: מירית נוימן

ריפוי? עד כדי כך?

"אדם יכול לפגוש במרחב כזה דברים מאוד עמוקים, הוא צריך להיות מוגן בסביבה מאוד בטוחה שמורכבת ממטפלים מאוד חזקים. על כל שניים וחצי מטופלים אנחנו מביאים מטפל מקצועי מוסמך. חלקם פסיכולוגים, חלקם עובדים סוציאליים אבל כולם למדו טיפול בנשימה. כל שניים שלושה אנשים עובדים עם מישהו קבוע בצוות לאורך כל הסדנה. רואים אותם כל הסדנה, גם ברמה האישית וגם הקבוצתית. התהליך הוא לא כמו תהליך פסיכולוגי. בפסיכולוגיה אתה הרבה פעמים מרפא דרך חקירת העבר. אנחנו עובדים בצורה אחרת לגמרי. כשאתה נושם, יוצאים ממך דברים שהם עולים ממך עכשיו".

הסדנה הבאה תתקיים בהודו. למה דווקא שם?

"הסיבה הראשונה היא שטיילתי עם משפחתי לפני שנה, עם הילדים, ומצאנו מקום שהוא לא פחות ממושלם לתכנים שלנו. שהוא בטבע, שהוא קסום, שהוא בהרים, נקי ועם אוכל מעולה וסביבה יפהפייה. זה הרגיש כמו מקום שאנחנו רוצים לנטוע בו שורש ולהמשיך לעשות בו סדנאות. האווירה מאוד תומכת תהליכים נפשיים. זה כמו כפר נופש. יש לך 30 מסעדות באזור במרחק הליכה שכל אחת טובה יותר מהשנייה".

יש משהו שחשוב לך להבהיר לאנשים שאולי יתבלבלו בין הסדנה הזאת לדרכי טיפול אחרות?

"החוויה היא לא שיעור יוגה או מדיטציה. זה להשתמש בנשימה מכנית בכל מיני צורות, על מנת ליצור שינוי ביולוגי שיוצר שינוי בחוויית החיים והרגש. זו עבודה. זה לא דורש יכולת להתרכז. הדבר הראשון שאנחנו מלמדים אנשים זה איך להשתמש מכנית בנשימה".

כמה אנשים צפויים להשתתף בסדנה?

"בסדנה הקרובה ישתתפו 40 אנשים, ועוד 10-15 אנשי צוות מטפלים"

מה מחיר של סדנה כזו?

"המחיר של הסדנה הזו היא 4,800 כולל לינה, אבל לא כולל טיסות. זה המחיר מהרגע שהגעת ועד שעזבת. אנחנו מבינים שבתקופה הזו לקנות טיסה לעוד חודשיים קדימה, זו בעיה. זו תקופה מאוד מורכבת. גם אם היה יבוא אדם אחד נקיים את זה".

ספר לנו על דרך ההשתלבות של דנה ברגר כמטפלת בסדנה.

"דנה למדה אצלי. היא למדה אצלי תרפיה ונשימה. כבר כמה שנים שבכמעט כל הריטריטים שאני מעביר דנה היא חלק מהצוות. החיבור בינינו הוא מדהים. היא מטפלת מדהימה, היא בן אדם מדהים. היא מטפלת גם באמצעות נשימה, גם באמצעות דיבור פסיכותרפיה, וגם באמצעות מוזיקה. אני גם מוזיקאי, וחלק גדול מטיפול בתהליך נשימה נעשה לא דרך מילים, אלא דרך הצליל. משתמשים בצליל כשפה. היא פשוט אחד האנשים שאני אישית יותר אוהב וסומך עליהם. היא חברת נפש שלי ושל אשתי. אני גם אגיד שהיא אחד האנשים הכי טובי לב שפגשתי בחיים, והכי צנועים שיש. היא לא דומה לאיזשהו דימוי שיש לה. אין לה שום מניירה של כוכבת או סלבריטי".

טיפול ללא מילים. רק נושמים, צילום: רן זיסוביץ׳

מה יש לך להגיד לאנשים שקוראים כעת את הכתבה וציניים כלפי הדברים שאמרת כאן?

"להגיד להם שקודם כל, בצורה הכי בסיסית, עד שלא מנסים לא יודעים. כל אדם צריך לקבל ידע על נשימה כי זו איכות החיים שלו. הידע הזה חוסך כל כך הרבה אנרגיה בחיים וזו דרך מדהימה וטבעית ללמוד לרפא את עצמך, לטפל בעצמך, להביא את עצמך חזרה לחיים ללא תלות באדם אחר. מאחורי זה יושב מדע מוכח. למה לנסוע באוטו עם טנק דלק ריק כשאפשר למלא?".  

"הנשימה זו מתנת חיים"

"בקרונה היה לי המון זמן פנוי להבדיל משאר התקופות בחיי, והלכתי ללמוד תרפיה ונשימה, בכלל לא ידעתי שיש כזה דבר, הגעתי לסדנת סוף שבוע והתאהבתי בכלי העוצמתי הזה, מתנת חיינו, הנשימה", מספרת לנו ברגר.

מה תפקידך בסדנה?

"הסדנה הזו זו פעם ראשונה שאני ונמרוד בונים סדנה משותפת של שנינו, הסדנה הזו תכלול גם עבודת נשימה וגם תרגילים מיטיבים ליום יום להתמודדות עם לחץ וחרדות, שיש לנו הרבה מזה בשנה האחרונה. ריפוי קולי, והבעה קולית, ותנועה, והרבה הרבה מתנות שאני מקווה שיעזרו לנו להזכיר לאנשים שאנחנו המרפאים של עצמנו, ושהכוח לחיות יותר טוב ולממש את הפוטנציאל שלנו, להרחיב את הכלי שלנו, טמון בתוכנו".

"מפתח עבורי פנימה". דנה ברגר, צילום: זוהר שטרית

את יכולה להגיד שחייך השתנו מן הקצה אל הקצה כשגילית איך להשתמש בנשימה ככלי?

"אני לא אהיה דרמטית במונחי קצה, אבל הגילוי הזה בהחלט שינה את חיי, הוסיף לחיי, העצים את חיי. גם כאישה בעולם הזה, כבת זוג, כאימא, כזמרת יוצרת. לגלות כלי ואחר כך לכתוב אלבום שלם בהשארתו, שיצא בתחילת החורף הקרוב. אז זה בהחלט מראה שהייתה לזה השפעה גדולה. אני כבר לא עושה שום דבר בלי הנשימה".

היה איזשהו אתגר בחייך שצלחת טוב יותר בזכות הידע שצברת על הנשימה?

"הנשימה היא בהחלט איזשהו מפתח עבורי פנימה, אל עצמי. אני יכולה להגיד שבתקופה הכי קשה בחיי כשליוויתי את אמי אל דרכה האחרונה, ממש השנה, עוד חודש נציין שנה למותה, הנשימה עזרה לי מאוד בכל התהליך של הליווי, בטוח, בוודאות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר