כמעט שני עשורים עברו מאז נפרדנו ממצלמות הפילם ואימצנו את אלה הדיגיטליות כחלק מהמהפכה הדיגיטלית, ואלבומי התמונות הכבדים הפכו לזיכרון ישן שמעלה אבק בארון הספרים של ההורים. בד בבד, התחלנו לצלם כל רגע בחיינו, ויעידו על כך אלפי התמונות שנשארות למזכרת בטלפון הנייד, ברשתות החברתיות ובמצלמות הדיגיטליות. עם זאת, במצב כזה התמונות יישארו לרוב כלואות לנצח בתוך המסך, ולא יזכו לראות אור.
השאלה היא אם בעידן שבו הכל טכנולוגי, מקליק ומחזיק מעמד לרוב 24 שעות בלבד ברשתות, מבצבץ רצון לשוב למה שהיה פעם - לתמונות שרואים מחוץ למסך, ואולי יש אפשרות לשלב בין השניים וליהנות מהעולם החדש לצד זה הישן.
יובל יהודר, מנכ"ל פיקאבוק, מספר על התהליך שהתרחש בשנים האחרונות בנושא תיעוד התמונות: "התחום של אלבומי התמונות הדיגיטליים נולד כתוצאה מהמצוקה שהורגשה. אנשים הפסיקו להדפיס תמונות באופן אוטומטי. הם צילמו יותר תמונות, אך לא היו רואים אותן בפועל מעבר להיותן במסך. בשנת 2005 הצענו שירות של אלבום דיגיטלי בארץ. היתרונות שלו הם בכך שיש מבחר אלבומים מסוגים שונים, והבחירה אם להשקיע יותר או פחות כסף וזמן נמצאת בידינו, אך החסרונות הם שצריך לחשוב לפני כן אילו תמונות לבחור, וצריך לערוך את התמונות ולהתעסק איתן כדי להפוך אותן לאלבום".
לאחר מכן הצטרפו הרשתות, שהשפיעו עלינו לא מעט, אך לטענת מושיק גלאמין, מעצב הום סטיילינג והבעלים של רשת אינסטבלוק, זה לא מספיק לנו: "בעידן הדיגיטלי, שבו הרשתות החברתיות החליפו את אלבומי התמונות, החיבור בין העולם הווירטואלי לעולם האמיתי הופך מוחשי ומשמעותי יותר. אנחנו מצלמים הרבה יותר ממה שצולם במאה ה־20, ואנחנו לא יודעים מה יהיה עתיד הטלפונים והרשתות החברתיות". לדבריו, "אינסטבלוק נוצר מהצורך לקחת תמונות מהאינסטגרם או מהטלפון ולהפיק מהן אלמנט שמייצר ערך מעבר לתמונה ששותפה ברשתות".
סטוריז, הדור הבא
אנחנו אוהבים לצלם, לעשות סלפי, לשמור ולשתף את החוויות שלנו עם אחרים, ובהתאם לכך יש הרבה אפליקציות שמציעות שירות של עריכת אלבומים דיגיטליים והדפסת תמונות כמו צ'יקפיק, לופה, סטיקיז, קליקה, סיבוק, זומה ועוד רבות. אך מה קורה כשרוצים לצלם ולשתף את התמונות והסרטונים בטלפון, וגם לשמור אותם מחוצה לו? את זה הבינו בפיקאבוק, שם משיקים בימים אלה אלבום תמונות רגיל, כמו פעם, ועליו מסך נטען שמוציא את הסרטונים מהנייד, או מציג את התמונות שבתוך האלבום כסרטון קצר.
המסך למעשה מגיע כחלק מהכריכה של האלבום הדיגיטלי, והסרטון נערך באופן אוטומטי על ידי אלגוריתם הבוחר את המקטעים הטובים שבסרטונים ועורך אותם באפקטים ובפילטרים מקצועיים.
"הבעיה עם שמירת סרטונים חמורה יותר מבשמירת תמונות", אומר יהודר, "אנחנו נתקלים בתופעה שאנשים מצלמים ומשתפים המון סרטונים, ואחר כך לא עושים איתם כלום. האלבום מאפשר בעצם לשמור את כל המזכרות במקום אחד".
הישן מול החדש (אילוסטרציה) // צילום: GettyImages
לשאלה מדוע שאנשים לא יסתפקו בשמירת הסרטונים בטלפון או ברשתות, עונה יהודר: "במקום לחפש את הסרטונים מלפני שנים, קל יותר לסרוק קוד לאלבום ולשמור את התמונות והסרטונים במקום אחד. כשמשתפים את הסרטונים זה מתאים לרגע אחד בלבד, ואז שוכחים מהם. השמירה על גבי המסך מאפשרת לחזור לזה בעתיד. אם מכינים אלבום חתונה, למשל, אפשר לראות גם את סרט הווידאו על הכריכה".
לפרטים: https://www.picabook.co.il/Index.asp
אף שמדובר בכמה שנים בודדות, ההתקדמות הטכנולוגית הביאה לכך שאנחנו כבר מתגעגעים לתמונות מודפסות, ובשל כך יש טרנד של שימוש במצלמת פולארויד שמדפיסה את התמונה במקום, שאפשר למצוא אותה בעיצובים ובגדלים שונים ברשת ובחנויות הצילום.
אופציה נוספת, וזולה משמעותית, היא הדפסת תמונות במדפסות ביתיות. חברת HP השיקה לאחרונה מדפסת ביתית בשם Smart Tank HP, שיודעת להדפיס תמונות בגודל A4 ומבטיחה הדפסה של עד 18 אלף דפים ללא החלפת מחסנית דיו, דבר המאפשר את צמצום עלויות ההדפסה.
צילום נכון בסמארטפון
אם אתם מצלמים את התמונות בטלפון, ורוצים להשתמש בהן, כדאי לעשות זאת נכון. עידו איז'ק, צלם ויוצר תוכן, סמסונג, מייעץ: "תחילה לא מומלץ להשתמש בפילטרים במהלך הצילום, כי הם מורידים מאיכות התמונה. לאחר הצילום אפשר לערוך את הבהירות, החדות והצבעוניות של התמונה בהתאם לצורך. נוסף על כך, יש לנקות את העדשה לפני הצילום, שכן לפעמים מצטבר לכלוך שמטשטש את איכות התמונה ומפחית מהחדות. מקמו את הפוקוס על ידי לחיצה על האובייקט המרכזי במסך. הפוקוס במצלמות הסמארטפון הוא אוטומטי, ולכן לפעמים יכול להוביל למצב של התמקדות באובייקט שמופיע ברקע. רצוי לא להשתמש בזום. עדיף לצלם תמונה מרחוק, ורק לאחר מכן לחתוך לגודל הרצוי. ולסיום, הקליקו כמה פעמים כדי שתוכלו לבחור את התמונה הטובה ביותר מבין אוסף התמונות שצילמתם".
מהטכנולוגיה לעיצוב הבית
תמונות בבית מחממות את האווירה ומעניקות לחלל נופך אישי ומזמין, וגם אותן אפשר לצלם בטלפון ולהדפיס. "יש חזרה להדפסה של תמונות לבית", מעידה לירון ורדי־גלר, מעצבת פנים ומלבישת בתים, "כולנו מכירים את קיר המגנטים שיש בכל מקרר, אבל זה עמוס אסתטית. קיר משפחה נחשב אופציה פופולרית מאוד. בוחרים תמונות מצחיקות, מרגשות, תמונות מאירועים שונים או לפי נושא מסוים, ומקשטים בהן קיר".
אם אתם רוצים לעצב קיר כזה בעצמכם, חשוב שתשימו לב לכמה כללים. לדברי ורדי־גלר, "התמונות צריכות להיות בסימטריה מסוימת, בין שש לתשע תמונות, ואפשר לעצב אותן בצורת משולש הפוך או פירמידה. נוסף על כך, חשוב שהן יהיו באותו גוון".
ומה עם החדרים? "לאחרונה יש חזרה להדפסה הישנה. נערים שנולדו לתוך המציאות הדיגיטלית בוחרים בשיטות ישנות, שעבורם נחשבות לתגלית חדשה. הם לוקחים תמונות שונות ויוצרים קירות בחדרים שלהם. הם הולכים לחנות צילום, מדפיסים 12 או 20 תמונות ומדביקים לקיר בדבק דו־צדדי. דרך נוספת שבה הם בוחרים היא יצירת 'לוח השראה', לוח מברזל שמצמידים לו באטבים תמונות ומזכרות חמודות נוספות, דבר המייצר ערך סנטימנטלי".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו