עולם הטרנדים הוא אחד המרתקים, אבל לפני שנצלול לתוכו חשוב להסביר את המילה עצמה. למשמעות המילה "טרנד" הלועזית יש קונוטציה אופנתית, בעוד המילה העברית "מגמה" זוכה ליחס בעל אופי אקדמי ורציני יותר, למרות שבפועל מדובר באותה מילה בדיוק. התפיסה של טרנד כמשהו סופר-אופנתי נשענת על סוג מסוים מאוד של טרנדים, אבל התפיסה הפחות מדויקת קשורה אלינו, כחברה – כאשר כל אחד שרוצה לקדם משהו מכתיר אותו כ"הטרנד הבא", מה שגורם למילה לאבד מערכה.
• לעוד מבצעים חמים לבית ולגן היכנסו לכאן
קבלו דוגמה: בעל חנות כיסאות נתקע עם מלאי של כיסאות כחולים. אחרי ישיבת שיווק וחשיבה יצירתית, החברה יוצאת עם הכותרת "כחול הוא השחור החדש", שמצוותת לידיעה שמסבירה כיצד הכחול כבש את הזירה - והנה טרנד שבכלל לא קיים. מה שכן קיים, הוא מלאי של כיסאות שרוצים להיפטר ממנו וכמה שיותר מהר.
זה לא קורה רק בישראל, אלא מאפיין את השוק באופן כללי, ובאופן הזה ערכה של המילה נשחק. כצרכנים נבונים, לא בכל פעם שמישהו מכריז על משהו כטרנד חם יש לאמץ את ההכרזה באופן אוטומטי. נסו תמיד לחפש את הנימוק ואל תתנו לסיסמאות להשפיע עליכם בכזאת קלות.
• באנו לנפץ סטיגמה: דירות הרווקים הכי שוות בארץ
• לא רואים כזאת בארץ: הדירה הישראלית שמעוצבת כמו בחו"ל
בדקנו מה הולכים להיות הטרנדים המובילים של שנת 2022 בעיצוב הבית ומה הם נימוקיהם, והנה הם לפניכם.
מגמת הפרסונלזציה
הפרסונליזציה היא מגמה שנולדה מהצורך שלנו להתבדל. בתוך עולם מהיר שבו הכל מיוצר בתכיפות ובכמות רבה, אנחנו נאבדים. לחיצה אחת על העכבר והמוצר היוקרתי שרצינו מגיע אלינו תוך כמה ימים, ולפעמים אפילו באותו יום. ואם לא מתחשק לנו להיפרד מאלפי דולרים, אתרי הסחר ההמוניים יידעו לייצר לנו חיקוי הולם במחיר משתלם.
אנחנו נראים אותו הדבר, נבלעים בתוך הזרם, ואנחנו לא אוהבים להיבלע. כלומר, קצת זה בסדר - אבל כשהראש יורד אל מתחת למים ואנחנו נעלמים לגמרי, משהו באינסטינקט שלנו מושך אותנו למעלה, כדי שיראו שאנחנו קיימים. על בסיס המשיכה הזאת התפתחה מגמת הפרסונליזציה.
חברת נייקי הייתה מהראשונים שאפשרו לכל אחד לעצב את נעל הספורט לפי רצונו. בתחום הרכב יש לנו אפשרות לשחק עם צבעים ואלמנטים דקורטיביים שמבדילים את המכונית שלנו מהשאר, וגם כשמדובר בעיצוב הבית קיימות אפשרויות רבות: פאנלים של מוצרים שמאפשרים להחליף ביניהם לפי מצב הרוח או הסיטואציה, ארונות קיר עם הדפסים של תמונות אישיות שנשלחות מהמחשב שלכם למפעל, ברזים שניתנים לעיצוב בהתאמה אישית ועוד.
מגמת הנוחות
השנתיים האחרונות הגביהו את רף ה-ON DAMAND. מכאלו שחששו להשאיר פרטי אשראי באתרים, הפכנו להיות פריקים של נוחות. ככל שאנחנו מתפנקים יותר, נוספות עוד חוליות בשרשרת הנוחות שעוטפת אותנו בניסיון להדביק את הקצב. נכון, יש לנו עוד לאן לשאוף, אך משום שהמגמה הזאת תכתיב את הדרישות שרק הולכות והופכות לגבוהות יותר, לא תהיה הרבה ברירה אלא ליישר קו למי שרוצה להישאר רלוונטי בשוק המשתנה.
חברות כמו וולט וגט הן דוגמאות מקומיות שהפנימו את הלך הרוח, ורואות בנוחות ובזמינות ערכים מרכזיים, ומספקות שירות לצרכן שרוצה הכל בהתאם למה שמתאים לו באותה נקודת זמן. חברות הלוויין והכבלים מתאימות גם הן את עצמן, כשמאפשרות צפייה בהתאמה להרגלים האישיים של כל אחד, בניסיון לספק תשובה לענקית הסטרימינג נטפליקס, שהעבירה את כולנו שיעור בצריכה של צפייה בהתאמה אישית.
גם הבית הפרטי מושפע ממגמת הנוחות: אנחנו רוצים לחיות בחללים נגישים, קלים לתחזוקה, נוחים לשהות, וכאלה שתמיד ייראו מסודרים ומוכנים להשתלב בסטורי. ספות המרבצים רחבות הידיים שמזמינים השתרעות הן מהפריטים המרכזיים שממחישים את התפתחות המגמה, כאלו שכיף להיזרק בתוכן ולהרגיש הכי בבית בעולם. מגמת הנוחות הייתה מהגורמים המובילים בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות לייצור חומרים, כמו ציפוי הננו לדוגמה, שמשאיר את חזית הארונות נקייה מסימני אצבעות ולכלוך, וגרניט פורצלן, חומר עמיד מאוד וקל לתחזוקה, שבזכות טכנולוגיה מתקדמת יצר לאריחים מראה שמדמה את המראה הטבעי. כך זוכה החלל בבית למראה בטון חשוף, עץ, שיש או מתכת במראה אותנטי, כשחומר הגלם ממנו הם עשויים לא דורש כל תחזוקה מיוחדת.
מגמת הנוודות
אחת המגמות הבולטות בעשור האחרון היא הנוודות. במובן הפיזי, אך יותר מכך - בפן הפילוסופי העמוק. הקדמה הטכנולוגית הביאה אותנו למצב שבו אנו יכולים לנהל את חיינו ממכשיר חכם שאנו אוחזים בכף היד. הקלות שבה אנחנו יכולים לנוע ממקום למקום בעולם מבלי לשנות מקום עבודה, או היכולת שלנו לשלוט על חשבון הבנק גם מאיי סיישל (כשאין קורונה), הן רק שתי דוגמאות מיני רבות שמסייעות להמחיש את הקלות הכרוכה במעבר ממקום למקום מבלי להפוך סדרי עולם. הלך הרוח הנוודי אומר "אם טוב לי אני נשאר, ואם פחות טוב לי אני נודד למקום אחר" - הארעיות היא שם המשחק. המגמה הזאת השפיעה לא מעט על תחום עיצוב הבית, בעיקר במובן החשיבה הקונספטואלית שאימצו מעצבי המוצר. היא לימדה אותנו לצרוך קטן, יעיל וטוב, ולתור אחרי פתרונות קומפקטים ומולטי-פונקציונליים, אך כאלה שאינם באים על חשבון הנוחות, שמאפשרים שינוע קל בחלל, קיפול מהיר ונשיאה למקום הבא, וכאלה שגם יודעים לשנות את מטרת השימוש שלהם, כמו מזרן שמתנפח לכורסה כיפית ויכול להתקפל ולהיכנס לתיק הגב, או שידת שולחן קטנה שהופכת לשולחן אוכל רחב במשיכה קלה. יש מי שיכנה את הטרנד הזה "המגמה הקומפקטית" או "המולטי-פונקציונלית", ואכן כל התשובות נכונות.
טרנדים בעקבות הקורונה
בקורונה קרה דבר מעניין – לא ממש נוצרו טרנדים חדשים, אלא הואצו כאלה שהראו ניצנים ראשונים שהיו צפויים להתרחב בהמשך. בסוכנויות הטרנדים העולמיות מדברים כבר זמן רב על המשרד ההיברידי, אותה התנהלות שמאפשרת לעבוד מהמשרד הפיזי ומהבית לסירוגין. הקורונה כפתה את ההתנהלות הזאת ודרשה מכולם – הן העובדים והן המעסיקים להערכות בזק, אך הרעיון אינו חדש לטרנדולוגים.
מגמה נוספת וקשורה שהקורונה חיזקה היא המגמה הביתית, שגם עליה מדברים כבר זמן לא מבוטל. ככל שהעולם בחוץ הופך לקשה ותובעני יותר, כך הצורך שלנו בפינה ביתית, מנחמת ומחבקת, עולה. ביום אחד הכניסה הקורונה הכניסה את כולנו לבתים, וממש אילצה אותנו להתאהב בבית שלנו, לקנן ולייצר ממנו מקום חמים, נקי, מגן ונעים.
גם מגמת עיצוב הבתים כבתי הארחה, שהחלה להתחזק בחמש השנים האחרונות, קיבלה דחיפת עידוד נוספת בקורונה, כשלמעשה יצאנו לבלות בבית של עצמנו. השורשים של מגמת המלונאות נעוצים בגלובליזציה. בעבר טיול לחו"ל היה בגדר מותרות, וסופשבוע במלון התרחש פעם בשנה עם הילדים, אבל היום העולם פתוח. חשבונות אינסטגרם נוטפי שיק מתעדים חללים מלונאיים שמשאירים אותנו בפה פעור, וגם אנחנו בעצמנו עולים הרבה יותר בקלות למטוס ונוחתים בסוויטות מעוצבות. פתאום ניתן לגעת בהכל ויש נגישות לכולם. פעם התקשרנו לשירות לקוחות, היום אנחנו פונים ישירות לבעלים דרך הרשת החברתית. הלך הרוח הזה, שבו הכל מותר ובר השגה, וכולל גם את הרשתות החברתיות שבהן אנחנו נפתחים לאפשרויות חדשות ונוצצות, פיתח הבנה שאפשר לבלות במקום שנראה כמו בית מלון גם אחרי שהחופשה נגמרה. אם יש בתים כאלה יפים ומעוצבים לכל כך הרבה אנשים שמציגים אותם לראווה בפיד, למה שגם אנחנו לא נוכל לגעת באושר הזה? גם האדריכלים שמתכננים את הבתים הפרטיים שואבים השראה מבתי המלון, התוצאה היא יותר ויותר בתים פרטיים שמעוצבים כסוויטות במלונות בוטיק נחשקים.
• לכתבה השנייה בסדרה: איך נקבעים הטרנדים?
• לכתבה השלישית בסדרה: תחזית הצבעים לשנת 2022
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו