דרום תל אביב. רחוב שוקן עמוס לעייפה במכוניות שממלאות את הכבישים ומנסות להיחלץ מהפקק הארוך שמתגבש לו. מבין בנייני המשרדים מגיחים גברים ונשים להפוגת צהריים במסעדה המקומית רגע לפני שיחזרו לעבודה, והרעש וההמולה המוכרים משתלבים עם השמש הקופחת שלא מגלה סימני עייפות, למרות שנובמבר תכף נגמר.
השאון היומיומי הזה הולך ונעלם כשנכנסים לאחד הבניינים ברחוב, עולים לקומה העשירית ומגלים מקום קסום מלא באור. זה מה שקורה כשנכנסים לגלריית Nura, גלריית תאורה מיוחדת עם מאות גופי תאורה מעוצבים, שהקימו לפני שנתיים עידו שלם מלאכי וגיא חלד. בעולם שבו משבר האקלים, ההתחממות הגלובלית, זיהום האוויר והמים ושאר מפגעים תברואתיים סביבתיים הפכו את איכות הסביבה לנושא מרכזי שפותח מהדורות חדשות, החליטו השניים לשלב את איכות הסביבה והקיימות עם האמנות שלהם ולעשות את מה שהם אוהבים באמת, או כמו שהם מסבירים בחיוך - "אנחנו מאירים אחרת".
• למבצעים חמים על פריטים מעוצבים לבית היכנסו לכאן
את גופי התאורה שלהם הם יוצרים מחומרי גלם טבעיים או אביזרים שנאספו ברחובות, במחסנים, בשוקי פשפשים ברחבי העולם או מאנשים פרטיים, רגע לפני ששלחו את החפצים שלהם לזבל. את פריטי האמנות שלהם הם יוצרים בקפידה, כל פריט אמנות הוא יחיד מסוגו ומיוצר פעם אחת בלבד.
השניים מקיימים דיאלוג בין הישן לחדש, אבל הדיאלוג האמיתי מתרחש אצלם בסטודיו. הכימיה ניכרת מיד בין שני החברים שכבר עשר שנים מכירים האחד את השני, אבל רק לפני 3 שנים החליטו לאחד כוחות ולפני שנתיים הקימו את מה שהפך לבית השני שלהם.
שילוב של עולמות
גיא (35) שגדל במושב כפר ויתקין חי בתל אביב כבר 20 שנה. מי שעד גיל 19 שיחק כדורגל בקבוצת מכבי הרצליה ואז עבר לחיי הלילה וניהל ברים, מסעדות ובתי קפה, מצא את עצמו לפני 3 שנים מחשב מסלול מחדש בעקבות פציעה. הוא הגיע לסטודיו של עידו (35), תל אביבי כבר 15 שנה, שהגיע מקריית שמונה לעיר הגדולה והתחיל להתגלגל בה כאיש ארט בהפקות טלוויזיה מורכבות כמו "הישרדות", עבד עם מעצבים שיצרו תפאורות לסרטים ומהם למד לעבוד עם הידיים, ופתח סטודיו שהתמקד ברהיטים לכלבים ותפאורות לסרטים. המפגש של השניים הדליק ניצוץ שלקח אותם קדימה לעולם התאורה, כשלשניהם היה ברור שהם הולכים לעשות את זה אחרת.
• עיצוב טבעוני: כך מצילים את העולם ומשדרגים את הבית
"אני בא מבית של אמא אגרנית שכל דבר שהיא רואה ישר מביאה מיד הביתה", מספר גיא, "אז יש פה את הרצון להביא הכל הביתה ובעיקר לא לזרוק כלום. אנחנו לוקחים חפצים שסיימו את דרכם ומעניקים להם שימוש חוזר. אפשר להוסיף לכל דבר נורה, להפוך אותו לאהיל או ליצור גוף תאורה מכל חפץ שלא היה אמור להיות כזה".
למה דווקא גופי תאורה?
גיא: "כשנפצעתי והגעתי לסטודיו של עידו רציתי להעביר את הזמן ולעבוד עם הידיים. אמרתי לו שאני רוצה להתחיל להרכיב גופי תאורה, הוא ראה מה עשיתי ואהב את זה. יש לו רקע בזה כי הוא עבד ב"גיל טייכמן - תאורה" ומבין בחשמל, והחלטנו לאחד כוחות ולצאת לדרך משותפת. האמת היא שבתקופת הברים שלי כל הזמן אנשים היו צוחקים שאני משחק עם התאורה. הייתי מעמעם את האורות, מגביר פה, מוריד שם, היו אומרים לי 'תעזוב כבר את המנורות'. אבל הנה, הוכחתי שזה הכיוון שלי (צוחק)".
עידו: "זה התחיל מכך שגיא היה מרכיב את הדברים ואומר לי 'בוא רק תחבר את הכבלים', וראיתי מה הוא עושה ולאן זה יכול ללכת, ואמרתי לו שבעיניי זו אמנות פרופר. אני מגיע עם רקע בחשמל ובקרוב אסיים את הלימודים באורט סינגלובסקי ואהיה חשמלאי מוסמך. בשביל הדברים שאנחנו עושים לא באמת צריך להיות חשמלאי, אבל אחרי שתהיה לי תעודה אוכל לעשות עוד דברים".
לצד האמנות והחשמל אתם מקפידים על שימוש חוזר וחומרים טבעיים. בימים שבהם נושא איכות הסביבה כל כך דומיננטי, כמה זה מעסיק אתכם?
עידו: "זה מאוד חשוב לנו ומעסיק אותנו. אנחנו רוצים לשלב בין העולמות. מה שבעצם NURA מביאה זה שילוב של עולם ישן - הדברים שסיימו את תפקידם, עם הרבה אלמנטים חדשים, ובזה הכוח והייחוד שלנו".
תנו לי דוגמה למשהו שסיים את תפקידו.
גיא: "מדחס של מזגן, שמשייה ישנה, מיכל דלק ישן שכבר חלוד מבפנים, רדיו ישן מקולקל, טלפון חוגה שכבר לא בשימוש... הרבה פעמים קורה שאנחנו מתחילים תהליך בעבודה על מוצר מסוים ופתאום מגלים בו עוד משהו. היתה יצירה אחת שבה לקחנו טלפון וחיברנו לבסיס יפה כדי ליצור מנורת קיר, ואז ראינו את המערכת הפנימית של הטלפון, אלמנט סופר מגניב, וממנו הכנו יצירה אחרת בכלל. אחד הדברים הכי חשובים אצלנו זה שכל פריט נוצר פעם אחת, אין שטנץ חוזר. יכול להיות שניצור כמה טלפונים, אבל שונים. כל פריט זה מה שהיקום שלח לנו, ומי שקונה אצלנו יודע שמה שיש לו - אין לאף אחד אחר".
מאיפה אתם משיגים את החומרים?
גיא: "קונים, מוצאים במגרשי גרוטאות, מחטטים בפחים, יש הרבה עבודה סביב זה, אבל הרגלנו את החברים שלנו שישלחו לנו תמונות לפני שהם זורקים משהו, כי רוב הסיכויים שנרצה את זה".
דוד ד'אור זוכה לאור
בין גופי התאורה בחלל התצוגה בגלריה, שסמוך אליו ישנה נגריה שבה הם גם יוצרים יש מאין את האמנות שלהם, ניתן למצוא גם יצירות אמנות של יוצרים שונים לצד שיתופי פעולה אמנותיים.
עידו: "אנחנו מאוד בעד לשתף פעולה עם אמנים שמדברים בשפתנו ועוסקים במחזור ויצירה. ככה חברנו לדבורה סיוון, אמנית רשת שמפסלת בחוטי ברזל, ואנחנו מציגים את הדברים שלה, שבחלקם שילבנו את התאורה שלנו".
שיתוף פעולה מסקרן נוסף הוא ציוריו של דוד ד'אור, שלצד קריירת השירה שלו מפתח בשנים האחרונות גם את תחום הציור, ומציג בארץ ובעולם בתערוכות שונות. הפעם, הציורים שלו מקבלים מימד נוסף של תאורה.
גיא: "דוד ד'אור היה אצלנו בגלריה, מאוד אהב את מה שראה ורכש כמה מוצרים, וכשהיינו בסטודיו שלו וראינו את הציורים שלו, עלה לנו רעיון לשלב בין הציורים שלו ליצירות שלנו. תמונה אחת שצייר מיקמנו בתוך מזוודה, לשנייה שרפנו את המסגרת, כל פריט נעשה בצורה שונה".
לא רק דוד ד'אור התלהב מהם - לאחרונה הם מקבלים פניות גם מגופים ומקומות נוספים. רק עכשיו הם סיימו לעצב בר חדש בדיזנגוף: "ממש רישתנו את המקום", מפרט גיא, "זה בר יין בשם דיקנטר, שעיצבנו לו מעל 30 גופים - אהילים, בובת שעונים מיוחדת, גפרורים גדולים שיצרנו, אלמנטים שקשורים לבקבוקי יין וחביות ועוד, מחומרים טבעיים וממוחזרים בלבד".
עידו: "הרבה פעמים אנחנו קונים עץ טבעי, לוקחים דק שפורק, משתדלים לא לקנות דברים חדשים אלא להשתמש במה שיש, ואחד הדברים שעולים זה הערך הסנטימנטלי שיש להרבה אנשים ששומרים דברים במזווה ואף אחד לא יודע מזה. היו לנו כמה לקוחות כאלה. סיפור אחד שממש נגע בי היה כשבאה אלינו מישהי עם כינור שאבא שלה הרבה לנגן בו, ובשנים האחרונות היה מאופסן ואיש לא ראה אותו. אביה, שכבר היה אדם מבוגר, רק סיפר עליו ולא הרשה לה לגעת בו. היא לא ויתרה ובלי ידיעתו הביאה לנו את הכינור וביקשה שנעשה איתו משהו יפה כדי שהוא יחזור לסלון שלהם. ניקינו וחידשנו אותו, עשינו סטנד יפה מתרמיל של פגז, חיברנו לחשמל ונוצר גוף תאורה יפהפה".
גיא: "גם בנראות של חפצים ישנים יש משהו אחר, יש בהם יותר נשמה מאשר בדברים החדשים ואנחנו יותר מחוברים אליהם".
מחירי היצירות שלכם מתחילים בכמה מאות שקלים. יש מי שיגיד שזה לא מעט.
גיא: "אלה יצירות שמושקעת בהן הרבה מחשבה. בכל יצירה חשוב לנו שיהיה דימר שיאפשר לשחק עם עוצמת האור ונורת פחם שמפיצה אור נעים יותר מנורה רגילה. מי שקונה אצלנו מרגיש שיש מאחורי הדבר הזה גם סיפור וגם מחשבה".
עידו: "יש פה גם את האלמנט של הייחוד. כשאת קונה פריט אצלנו את יודעת שרק לך יש אותו, אז ביחס לזה אני חושב שהמחירים אטרקטיביים".
חשבתם להעביר את הידע שלכם הלאה וללמד אנשים איך ליצור אמנות?
גיא: "כן, אנחנו מעבירים סדנה של 3 וחצי שעות למבוגרים ולילדים. הם בוחרים לעצמם שבלונה מתוך אוסף שיצרנו, ואנחנו מלמדים אותם טכניקות של צביעה, עם אלמנטים שאפשר להוסיף. לא צריך לזה ידע מוקדם וכל אחד חוזר הביתה עם גוף תאורה שעיצב לעצמו".
לפניות לכתבת: Maya19.10@gmail.com
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו