מערכת מדפים שנוצרה לטובת יצירת התאמות לצרכים אישיים. צילום: אמיתי סינגר

חמישה מעצבים שתפסו לנו את העין

כיסא בעל שני מנחים, יער טקסטיל וכלי קיבול מתכלים • חמישה בוגרי "שנקר" יוצרים את סצנת העיצוב הבאה

תערוכות בוגרים הן סוג של תחזית למה שעתיד לקרות בסצנת העיצוב. נכון, לא כל מעצב יהפוך לבית עיצוב מצליח, אבל חלק כן. מי שעוקב בכל שנה אחרי הבוגרים יכול לבדוק האם ההימור שלו לגבי מעצב מסוים, היה נכון. הנה ההימור שלנו - חמישה מעצבים שמשכו את תשומת ליבנו בתערוכת הבוגרים האחרונה ב"שנקר" 

אופיר אביהו, פרדסי יפו - אדניות מתכלות עשויות פסולת פירות הדר

על הפרויקט: שאריות של פסולת פירות הדר שהומרו לאדניות עציצים מתכלות. בישראל נזרקים מדי שנה טונות פסולת של פירות הדר. כמעצבת תעשייתית, שמה לעצמה אביהו למטרה למצוא דרך לנצל את הפסולת ולעבד אותה לכדי חומר ומוצר חדש.

אדניות מתכלות מפסולת פירות הדר, אופיר אביהו // צילום: אחיקם בן יוסף

הפרויקט מראה את היכולת לעשות שימוש בשאריות והפיכתן לאדניות לעציצים שנועדו להישתל באדמה. האדניות מתכלות ומהוות דשן שמשביח את הקרקע והן מיוצרות בטכניקה של כבישה בתבניות.

עוד משהו שכדאי לדעת: מטרת הפרויקט היא לעורר מודעות סביבתית לפחת של תעשיית החקלאות והשלכותיה על הסביבה, ולהציע הסתכלות על פסולת כמשאב.

מנחים: פיני ליבוביץ', תמר אייזנברג.

פרדסי יפו, אופיר אביהו, צילום: אחיקם בן יוסף

טליה שאנון מוזס, הגן

על הפרויקט: מיצב של מרחבי טקסטיל, מעוצבים בהשראת הטבע. הפרויקט הוא מרחב עשיר לרגיעה ונשימה, המורכב מפרטי טקסטיל רבים. שאנון מסבירה: "הקצב בעולם המודרני שאנו חיים בו, בא על חשבון החיבור שלי לעצמי. בעקבות הצורך בשקט, נחת וקרקע יציבה, יצרתי מרחב להתבוננות, רגיעה ונשימה. השימוש בסריגה מאפשר לי ליצור עולם המורכב מפרטים רבים וקטנים". 

השילוב בין מכונות סריגה תעשייתיות לבין סריגה ידנית, מאפשר הדמיה של פיסת גן טקסטיל טבעי, רכה ומכילה.

הגן, טליה שאנון, צילום: רוני כנעני

עוד משהו שכדאי לדעת: החומרים המרכזיים בהם נעשה שימוש הם חוטי כותנה, צמר, קטיפה, ויסקוזה ואקרילן, חרוזים זכוכית וקריסטלים, והטכניקות המרכזיות שלבו בין סריגת קרושה, סריגה מכונה ביתית, סריגה במכונה תעשייתית, רקמה, פירוק והרכבה.

מנחים: איתן בן משה, שירה שובל

שיר מלך, Un-Earth

על הפרויקט: סדרת אריגים מודפסים ידנית באופן חד פעמי, המעוצבים בהקשר למערכת היחסים הקיימת בין בני האדם לבין הים. הפרויקט של מלך עוסק ביחסים שבין בני האדם לים והאופן שבו אנחנו מזהמים אותו וכתוצאה מכך את עצמנו. מלך יצרה סדרה של יריעות בד מודפסות ידנית בטכניקת ציאנוטייפ, כאשר כל יריעה מציגה קומפוזיציה אחרת. המראה המודפס, ספק מנציח את מערכת היחסים השבירה בינינו לבין הים, ספק מאחה ומחבר בין השברים כדי לראות את השלם.

עוד משהו שכדאי לדעת: החומרים המרכזיים בהם נעשה שימוש הם אריג כותנה, תמיסת ציאנוטייפ, זכוכיות, בטכניקה של הדפס צ'אנטייפ.

מנחים: איתן בן משה, שירה שובל.

Un-Earth, אריגים מודפסים ידנית באופן חד פעמי, שיר מלך // צילום: רוני כנעני

אמיתי סינגר, kav - יחידת מדפים מודולרית

על הפרויקט: מערכת מידוף שנוצרה מתוך תהליך התבוננות וזיהוי צורך. המטרה המרכזית בפרויקט הייתה לייצר מערכת שתצליח להתאים את עצמה לחללים ולצרכים משתנים לאורך החיים, כן עוצבה כמערכת ורסטיליות ודינמית בתכנון ובהרכבה.

עוד משהו שכדאי לדעת: ההחלטות שהתקבלו בתהליך העיצוב נבעו מהשאלה: ״מהי מערכת מדפים פתוחה?״.חיבור המדף נעשה על ידי השחלה לניצב וקיבוע על ידי מחבר, מה שמאפשר למשתמשים לייצר מודולריות לפי צרכיהם האישיים.

מנחים: פיני ליבוביץ', תמר אייזנברג. 

מערכת מדפים שנוצרה לטובת יצירת התאמות לצרכים אישיים, אמיתי סינגר // צילום: אחיקם בן יוסף

ירדן יוסף, שניים באחד - רהיט בהרכבה עצמית בעל שני מנחי ישיבה שונים

על הפרויקט: סט חלקים שמאפשר הרכבה עצמית של רהיט בשתי קונפיגורציות שונות. בעזרת סט חלקים, המכיל מושב, משענת, שתי רגליים במידות שונות ומיחבר, ניתן להרכיב שתי קונפיגורציות שונות: כיסא אוכל וכיסא נוח.

המיחבר מכיל ארבעה שקעים. כל זוג שקעים במיחבר מקבל את הרגל בהתאם לזווית המתאימה למנח הנבחר. המיקומים של השקעים נבחרו בהתאם למידות והזוויות המקובלות בבניית רהיט ישיבה מכל סוג שהוא, תוך התחשבות בבטיחות.

שניים באחד - רהיט בהרכבה עצמית בעל שני מנחי ישיבה שונים, ירדן יוסף, צילום: טום מן

עוד משהו שכדאי לדעת: המשתמש יכול לבחור לשנות את מנח הישיבה בכל זמן נתון ולחוות חוויית ביטוי אישי בתהליך ההרכבה העצמית. סט החלקים שאותו מקבל המשתמש מזמין אותו לתהליך של הרכבה, יצירה ועיצוב.

מנחים: יואב זיו, סשה לייקין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו