נדמה שהמזוזה הפכה להיות קונצנזוס בקרב כל היהודים באשר הם - חילוניים ודתיים כאחד. התורה מצווה אותנו לקבוע מזוזה בפתח הדלת, ומעבר לעובדה שהיא קבועה על המשקוף הימני בכניסה לבית, יש במה שמייצגת המזוזה, סוג של הבטחה לביטחון ושמירה.
לקראת יום כיפור בחרנו שלוש מזוזות שכל אחת נוצרה מחומרים אחרים, תחת רעיונות והשראות שונים, אבל לכולן מכנה משותף, והוא שמדובר בפריט יודאיקה שניתן לשלב בכניסה לכל בית ובניין.
לצד המזוזות בחרנו גם כדור זכוכית דקורטיבי ומיוחד, שמעניק פרשנות מקורית ועדכנית לפריט נגד עין הרע - סמל ששומר עלינו מפני הרע, והפך במקרה הזה לפריט מעוצב, עם משמעויות פילוסופיות רחבות בהרבה מהקו האסתטי שמגדיר אותו.
הקשר בין אמונה לאומנות
האדריכלית והאמנית הרב תחומית אירמה אורנשטיין, השיקה מזוזת קריסטל עם בית העיצוב לליק (LALIQUE), מהמובילים בסצנת העיצוב הבינלאומית. היא הפכה בכך לישראלית הראשונה שעושה שיתוף פעולה עם בית העיצוב העולמי. מזוזת הקריסטל שהושקה בחודש שעבר בפריז, היא חלק מקולקציית סתיו-חורף 23-22 של בית העיצוב הצרפתי. המזוזה היא מהמוטיבים היהודיים הבולטים, אך הסגולות שנקשרות בה של הגנה מפני רע, הופכות אותה לרלוונטית לכל מי שמבקש לשמור על עצמו ועל בני ביתו, ללא קשר לדת או לאום.
אורנשטיין יצרה מפגש מעניין בין אמונה לאמנות, והדגישה באמצעות המזוזה שעיצבה את הקשר הזה ואת היותו חוצה דתות. מזוזת הקריסטל חושפת צללית של קימורים מעוגלים המסמלים זרימה הרמונית, בהשראת דיונות החול הזהובות של ארץ הגמלים עליה חלמה אורנשטיין בהיותה ילדה ברוסיה. המזוזה עשויה קימורי קריסטל ובסיסה מגיע בכסף או בציפוי זהב טהור. שיתוף הפעולה כולל גם מהדורה מוגבלת של 18 מזוזות משובצות באבני חן, שפותחו בשיתוף עם כמה מהרבנים הנחשבים ברחבי העולם, והן יוצעו לבתי כנסת, לקהילות יהודיות ברחבי העולם ולאספני אמנות.

השרטוטים בעת פיתוח המזוזה עבור בית העיצוב לליק, צילום: Quentin Valleye- Cyclon’valleye Production
בחירתו של האוליגרך
מזוזה שעוצבה ופותחה על ידי האמן יעקב מרדינגר, עשויה כסף וזהב טהור במלאכת יד, מתוך קולקציית "מלכות", שנחשבת ליוקרתית מבין הקולקציות מבית הצורפים.
המזוזה נרכשה על ידי אוליגרך יהודי חובב פרטי אומנות, שנוהג לארח בביתו נשיאים וראשי מדינות על בסיס קבוע.
המזוזה השלימה עבורו את המראה של שאר פריטי הקולקציה אותה רכש במלואה, בשווי של כמיליון דולר, לרגל אירוח של מספר נשיאים מיבשת אפריקה.
בהשראת קיפולי הנייר היפניים
סדרת מזוזות שפותחה ועוצבה בסטודיו ארמדילו, בהשראת קיפולי הנייר היפניים- האוריגמי.
פיתוח הדגמים התחיל בקיפולי נייר, תורגם לקבצי תלת ממד במחשב, ומהם יוצרו תבניות ליציקת קרמיקהבתהליך ידני. תהליכי העיצוב והייצור משלבים מלאכות ידניות ומסורתיות, עם תהליכי ייצור סדרתיים ומודרניים.
בשנת 2009 השתתפו הדס קרוק וענת שטיין, בעלות סטודיו ארמדילו, בתערוכת Re-inventing Rituals במוזיאון היהודי בניו יורק. בתערוכה הן הציגו פריטי אמנות. קניינית חנות המוזיאון שנכחה בתערוכה אהבה את הקו העיצובי, וביקשה לייצר פריט סדרתי שיהיה נגיש למבקרים וימכר בחנות המזיאון. מאז סדרת המוצרים של הסטודיו הולכת ומתרחבת, ובתי המזוזה ופריטים נוספים נמכרים באופן קבוע בחנות המוזיאון היהודי.
לפני מספר שנים בניין ה-JCC הוותיק בוושינגטון עבר שיפוץ ושימור מקיף, במסגרתו נרכשו בתי מזוזה בגדלים וצבעים שונים לאגפים השונים. והשנה התקבלה גם הזמנה גם מבית הנשיא בישראל.
הסטודיו מתמחה בעיצוב פריטי יודאיקה מקוריים, בעיצוב עכשווי ומינימליסטי. כל הפריטים מיוצרים בישראל, בסדרות קטנות, בעבודת יד, בתנאים הוגנים, אצל בעלי מלאכה ואמנים מהטובים בתחומם.

מזוזות לבנות עם כיסוף מוכסף, מזוזות מבית סטודיו ארמדילו יודאיקה, צילום: יח"צ

מראה עדכני למזוזה המסורתית, מזוזה אדומה מבית סטודיו ארמדילו יודאיקה, צילום: יח"צ

גוון פודרה יוצר מראה עכשווי לפריט המסורתי, סטודיו ארמדילו יודאיקה, צילום: יח"צ
בין הפיזי למטאפיזי
ביקור מולדת של המעצבת התעשייתית דפי רייס דורון בשוק הפשפשים ביפו, הוליד רעיון ליצור גרסה עדכנית לאובייקט נגד עין הרע, שאפשר למצוא בשוק בכל פינה. הקונספט הצורני שבחרה לאובייקט היה משחק עם העיגולים המוכרים, בתוך בועה תלת ממדית.
כדי להמחיש את הממד המטאפיזי (מופשט, א"ס) שיש באובייקט נגד עין הרע, בחרה המעצבת לעשות שימוש בשתי מראות שהותקנו בתוך כדור הזכוכית, אחת כנגד השנייה, כדי ליצור אפקט של אינסוף. בורג פנימי עשוי פליז מחזיק את המראות זו מול זו. את כדור הזכוכית ניתן לתלות על הקיר, כך שמי שמתבונן לתוכו חווה סוג של התבוננות פנימית, בממד הפיזי והרוחני.
לאחר השלמת הפרויקט, חיפשה רייס דורון חומר רלוונטי לכתוב עליו לקראת הצגתו, ונתקלה במאמר של מרים בליך על תפיסת עין הרע בקבלה. המפגש עם בליך פתח בפניה את עולם הקבלה והכניס לחייה ממד נוסף, שממשיך להשפיע עליה ועל היצירה שלה. אצל בליך היא גם למדה על תורתו של הבעל שם טוב שתיאר את עולמנו כהשתקפות של התת-מודע, ואת הרע כתלוי מבטו הפנימי של כל אדם על העולם.

כדור זכוכית נגד עין הרע, מבית סטודיו דפי רייס דורון, צילום: הילה מרסל קוק

סקיצות מתוך תהליך הפיתוח, כדור זכוכית נגד עין הרע, מבית סטודיו דפי רייס דורון

כדור זכוכית בצורת עין, שבמרכזו מותקנת מערכת מראות פנימית, מהווה מראה נגד עין הרע, מבית סטודיו דפי רייס דורון, צילום: הילה מרסל קוק
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו