לא בהכרח דבר רע: "לניתוח אף בגיל צעיר יש יתרונות"

בני נוער רבים רואים בחופשת הקיץ הקרבה הזדמנות להיכנס מתחת לסכין ולצאת עם האף שתמיד חלמו עליו • "להגיע בגיל צעיר ומתאים זה הגיל הנכון", מסביר ד"ר יצחק דנו - אך מבהיר מה בדיוק צריך לבדוק ומה חשוב לדעת

ניתוח אף. מאיזה גיל אפשר?. צילום: Getty Images (אילוסטרציה)

בעידן שבו המודעות העצמית והאסתטיקה תופסים תאוצה, ניתוח אף הוא אחד הניתוחים הפלסטיים הפופולריים ביותר בישראל ובעולם והוא נפוץ מאוד בעיקר בקרב בני ובנות נוער שרואים בחופש הגדול הזדמנות לשנות את מראה הפנים שלהם.

הרשתות החברתיות כבר הפכו מזמן לקובעות מגמות, אבל ניתוח אף כבר כמה עשורים מככבים בראש הרשימה של הניתוחים הפלסטיים. כולם, גם בנים וגם בנות, רוצים להיראות טוב יותר, ואם אפשר – אז כמה שיותר מהר, בלי לחכות. אך כשמדברים על הגיל הצעיר, חשוב מאוד לשאול את השאלה – מאיזה גיל אפשר להתחיל? 

"בפועל אנחנו רוצים שעצמות הפנים של המתבגרים יעברו ממראה של ילד למראה של בוגר. בנות מתבגרות יותר מהר מבנים ולכן בדרך כלל ברוב הבנות ניתן לנתח בסביבות גיל 16. זהו הגיל בו הן כבר רובן נמצאות בשלב מאוד מתבגר מבחינת ההתפתחות של הפנים שלהן. אצל בנים בד"כ ננתח יותר לקראת גיל 17", מסביר ד"ר יצחק דנו, מומחה א.א.ג ופלסטיקה של הפנים.

ההחלמה מהירה יותר, אבל חשוב לשים לב שהפנים הגיעו להתפתחות שלהן. ניתוח אף. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

 איך הורים יכולים לקבוע אם בני הנוער כבר הגיעו לגיל המתאים?

"הם לא יכולים. הם צריכים להגיע לרופא מומחה שיאבחן אותם. כבר היו מקרים שבדקתי את המטופלת ואמרתי שהיא עדיין לא מפותחת מספיק כדי לעבור את הניתוח. אני יכול לנתח את האף לפי מה שאני רואה היום, לא לפי מה שיהיה מחר. החשש הוא שברגע שנוגעים באף ועושים בו ניתוח הוא מפסיק לגדול, ולעומת זאת מבנה הפנים כן ממשיך להשתנות. אז בחורה שיש לה מרחק גדול בין העיניים, לעומת מי שיש לה מרחק קטן בין העיניים, צריכה אף שנראה אחרת. אותו דבר גם אם הפנים עגולות או מאורכות. ולכן צריך להגיע לשלב שבו קודם כל הפנים מגיעות לאיזשהו מצב התפתחותי מתקדם".

וכמה צריך לרסן את בני הנוער ולהגיד להם להיעזר בסבלנות?

"תופתעי לדעת שלא הרבה. האחוזים של בני הנוער שמגיעים לפני הזמן הם מאוד נמוכים. רוב החבר'ה באים בגיל הנכון".

האם יש יתרון בניתוח אף בגיל כל כך מוקדם?

"להגיע בגיל צעיר ומתאים זה הגיל הנכון. ניתוח בגיל צעיר גורם לזה שההבראה של המטופלים תהיה מאוד מהירה. לפני שבועיים הייתה אצלי בחורה שניתחתי אותה חודש לפני, הסתכלתי ולא ראיתי שום חתך. והיא הייתה בת-19. אבל אם נעשה ניתוח זהה לאישה בת 40 זה סיפור אחר לגמרי".

מטבע הדברים, עם הגיל גם האף משתנה. האם זה נכון גם למי שעשה ניתוח בגיל הנעורים?

"לא. יש הבדל באנטומיה של האף לפני הניתוח לבין איך שהיא אחרי. בגדול נגיד שבגוף שלנו יש משטחים ומעטפות שיושבים אחד על השני. עם הגיל, בגלל תהליך החולשה של העור והגרביטציה, הכול נופל למטה והאף נהיה יותר נפול. בניתוח אף אנחנו כבר מפרידים את המשטחים והמעטפות הללו. ולכן ברוב מוחלט של המקרים,  לאחר ניתוח פלסטי, גם אם הוא נעשה בגיל צעיר, האף יישאר כמו שהוא, ועל פי רוב לא יהיה נפול ולא יהיה צורך בניתוח פלסטי נוסף".

מה הטרנד היום בניתוחי אף? מה כולם מבקשים?

"אז זהו, שבניתוחי אף אין טרנד. אנחנו מכירים את זה יותר למשל כשעושים שפתיים מעובות, פירסינג, קעקועים או מתיחות פנים מוזרות. אבל להראות ניתוח אף זה לא טרנדי בגלל שהוא נראה טבעי ורגיל, עד כדי כך שהוא לא הופך להיות בכלל טרנד. בתחילת דרכי אני זוכר שנשים היו רוצות לעשות אף בצורה של מגלשת סקי, אז זה היה טרנד וכולם שמו לב ונתנו הערות ומחמאות. היום זה ממש לא ככה. היום כולם רוצים להראות הכי טבעי שיש, כאילו הם נולדו יפים יותר. היום אנחנו מנסים כמה שיותר לתת מראה של אף טבעי כדי שלא יגידו לנערה, 'יש לך אף יפה', אלא יגידו לה 'את נראית יפה'. ולכן אנחנו בונים את הכול לפי הפרופורציות של הפנים".

אנחנו מדברים על 'בנות' נוער, כשבפועל אנחנו רואים גם הרבה בנים שעוברים את הניתוח הזה.

"נכון. למעשה אין כמעט הבדל בין בנים לבנות. 50% מהמטופלים שלי הם בנים שרוצים לעבור את אותם הסוגים של הניתוחים - אסתטיים או רפואיים. זה נכון שפעם ניתוחי אף היו נתפסים כנשיים יותר. אבל היום זה בכלל לא ככה, בעיקר בגלל שהתוצאות נראות טבעיות. מהרגע שמתחילים לעשות אפים שנראים טבעיים יותר, לגברים יש פחות בעיה לעשות אותם".

ד"ר יצחק דנו, צילום: נמרוד כהן

אנחנו נכנסים לתקופת הקיץ. עד כמה זה בעייתי להיחשף לשמש לאחר ניתוח אף, והאם אפשר לסמוך על בני הנוער שיקפידו על כך, במיוחד בחופש הגדול?

"אחרי ניתוח אף אסור להיות בשמש מאוד חמה, בדרך כלל חודשיים, ומומלץ לא להשתזף בשנה הראשונה. זאת הסיבה שפעם היה יותר מקובל לעשות ניתוחי אף בחורף ולא בקיץ. אבל היום יש יותר מודעות לחשיפה בטוחה לשמש, ואנחנו יכולים לראות שגם בני הנוער מודעים ונזהרים מכך, ולכן אנחנו רואים בני נוער שירצו לעשות את הניתוח גם בתקופה חמה ושהם מבינים את הצורך להיזהר מהשמש. אז אפשר ללכת לים אם זה בתום החודשיים הראשונים, אבל להיזהר מהשעות החמות – אפשר לבוא אחרי 16:00 או לבוא בבוקר מוקדם, ולדעת שבשנה לאחר מכן הם יוכלו לעשות מה שהם רוצים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר