תמונות של החטופים מול המאהל באוניברסיטת קולומביה (ארכיון). צילום: רויטרס

חוזרים לשורשים: זינוק היסטורי בתחושת השייכות היהודית בקרב יהודי ארה"ב

סקר: מעל 40 אחוז מהיהודים בארה"ב מרגישים שייכות גדולה יותר ליהדות מאז 7 באוקטובר והעלייה באנטישמיות • 38 אחוז מההורים עם ילדים בבית ספר פרטי חילוני שוקלים לעבור לבתי ספר יהודיים • 37 אחוז אמרו שהם יהיו פתוחים להצטרף לבתי כנסת

[object Object]

סקר חדש של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, מצא כי מעל 40 אחוז מהיהודים בארה"ב מרגישים שייכות גדולה יותר ליהדות מאז 7 באוקטובר: טבח ה-7 באוקטובר, פרוץ מלחמת חרבות ברזל, התגברות האנטישמיות בארה"ב והמשך המחאות הנרחבות בקמפוסים עוררו פחד וחרדה בקהילה היהודית בארה"ב. אבל אותם אירועים עוררו גם זינוק בשייכות היהודית ובהשתתפות הקהילתית בקנה מידה היסטורי.

ניו יורק: השתלט על קרון - ודרש מ"ציונים" להזדהות ולעזוב // מתוך רשת X

לפי הסקר, חל זינוק בחיבור ליהדות בקרב יהודי ארה"ב מאז פרוץ הלחימה. 83 אחוז מהיהודים בארה"ב הגדירו את עצמם בעבר כ"רק מעט", "לא מאוד" או "כלל לא מעורבים" בחיים היהודיים. אך מאז ה-7 באוקטובר, 43 אחוז מהיהודים הביעו עניין בהגדלת המעורבות שלהם בחיי הקהילה היהודית, ו-23 אחוז כבר לקחו את הצעד הראשון על ידי השתתפות בשיעור תורה, הגעה לבית הכנסת בשבת או לקיחת חלק במאמצי הסברה למען ישראל.

רווקים יהודים בטווח הגילאים 18-34, המייצגים 21 אחוז מהזינוק בחיבור ליהדות, דיווחו בסקר כי הם חווים את האנטישמיות הגדולה ביותר. 29 אחוז מקבוצת הגילאים הזו אומרים שהם ראו או חוו אנטישמיות באופן אישי, ו-82 אחוז ראו או חוו אותה באינטרנט. בהשוואה אליהם, כ-20 אחוז מהיהודים בני 35 ומעלה חוו אנטישמיות באופן אישי ו-73 אחוז חוו אותה ברשתות.

צעדת ישראל בניו יורק, צילום: יוחאי חרש

הזינוק בהתקרבות למורשת היהודית כולל אנשים בכל קבוצת גיל. רבע מהאנשים האלה נמצאים באמצע החיים - אנשים מעל גיל 55, ללא ילדים בבית - והקבוצה הזו, שלרוב מתעלמים ממנה, נלהבת ליצור מחדש קשרים עם הקהילה בשלב "הקן הריק" של חייהם.

39 אחז מההורים היהודים ציינו בסקר שבעקבות העלייה באנטישמיות הם עשויים לשקול מחדש אם לשלוח את ילדיהם לתוכניות חינוכיות או למחנות קיץ; ו-38 אחוז מההורים עם ילדים בבית ספר פרטי חילוני שוקלים לעבור לבתי ספר יהודיים.

משפחת דרוויש מניו יורק סיפרה למשל כי לאחר 7 באוקטובר הם העבירו את ילדיהם מבית ספר פרטי יוקרתי במנהטן לבית ספר יהודי, מפני שרצו יותר קהילתיות יהודית והפסקה מהשיח האנטי-ישראלי שהשתלט על בתי הספר.

הפגנה מחוץ למטה האו"ם, ניו יורק (ארכיון), צילום: צילום: אי.אף.פי

בקרב יהודים שאינם חברים בבתי כנסת - שעל פי הערכות מהווים 64 אחוז מיהודי ארה"ב - 37 אחוז אמרו בסקר שהם יהיו פתוחים להצטרף לבתי כנסת עכשיו. היילי דאקס, יהודייה תושבת פורט לודרדייל שבפלורידה, סיפרה כי "להיות מוקפת בתרבות היהודית זה אפילו יותר חשוב לי מאז 7 באוקטובר וזה הוביל אותי לחפש דרך להישאר מחוברת ליהדות שלי ולחוש תחושת שייכות".

בקי כספי, סגנית נשיא בכירה והמנכ"לית של המשרד הישראלי של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה: "יהודי ארה"ב בני כל הגילאים מחפשים קהילה תומכת בשעה הקשה הזו שבה אנו נמצאים. רבים מהם ביקרו בישראל, יש להם בני משפחה ואהובים כאן, וגם קשרי עסקים. לאחר הטרגדיה של ה-7 באוקטובר והזינוק במספר התקריות האנטישמיות, הרבה מהם גם מרגישים אלמנט של שליחות ברגע קריטי זה, ולכן אנחנו עובדים קשה כדי לקבל בברכה ובזרועות פתוחות כל אדם יהודי שרוצה להיות יותר מעורב בקהילה שלנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו