ביום חמישי בערב יחול שביעי של פסח. בדרך כלל, החג נגמר לאחר יממה, ומיד לאחר מכן מתחילים לחגוג את המימונה ולאכול חמץ. הפעם, לעומת זאת, החג צמוד לשבת, כך שעולה שאלה מתי מותר למעשה לאכול לחם או כל מוצר שאינו כשר לפסח. האם הדבר מותר מיד לאחר שביעי של פסח כפי שנהוג בדרך כלל, או שמה יש לחכות עד צאת השבת. דעות הרבנים חלוקות.
הרב רונן לוביץ, רב היישוב ניר עציון ומרבני ארגון בית הלל, סובר כי מותר לצרוך מוצרים שנמכרו לגוי גם בשבת. "מותר להוציא בשבת מהארון מוצרים שנמכרו לגוי ומותר לאכול אותם, שכן במכירה לגוי התניתי אתו מראש במפורש שהוא מרשה לקחת מהמוצרים שלו בשבת, ובמקרה הצורך מחירם ינוכה מהחוב שלו למוכרים", כתב.
הרב יוסף טולדנו סובר כי מותר לאכול מאכלי חמץ בשבת. "אומדנא היא שהגוי מסכים שניקח ממה שנמכר לו, ונתחשבן עמו לאחר השבת כאשר יבוא להשלים את המכירה", הוא אומר. "ובפרט שרבים מהבדצי”ם עושים סעיף מפורש בזה בשטר המכירה עם הגוי, וכן אנו נוהגים בבד”ץ בית יוסף על פי הוראתו של מרן (הרב עובדיה יוסף) זצוק”ל. וגם מוקצה אין בזה".
מנגד, קובע הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון צהר כי הדבר בעייתי. לדבריו, הארגון מכר את החמץ עד מוצאי שבת ועדיף שלא לאכול חמץ עד צאת השבת. "נכון מעיקר הדין אפשר לאכול חמץ בשבת אבל אני ממש ממליץ לא לאכול חמץ בשבת בגלל המון בעיות שיש בכך. לכן אנו מכרנו את החמץ עד מוצאי שבת".
הרב לוביץ // צילום: הרצי שפירא
גם הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת ככנים ורב היישוב בית אל, סובר כי הדבר אסור. "מותר לאכול רק במוצאי שבת, בשעה 20:00, ולא לפני כן", הוא אומר. אחת הסיבות למציאות הזו נובעת מכך שכדי לאכול חמץ במוצאי הפסח יש לבצע קניין שבו החמץ מועבר שוב מהגוי לישראל. "אולם בשבת אי אפשר לבצע קניינים מהסוג הזה ולכן למרות שהמכירה היא לשבעה ימים אין אפשרות ממשית לבטל כאן את המכירה אלא רק במוצאי השבת". עם זאת הוא מציין כי "יש המקלים לאכול בשבת חמץ גם אם הוא נמכר לגוי".
חשוב לציין כי רוב המוסדות שמכרו את החמץ לגוי, עשו זאת עד צאת השבת. כך, ברבנות הראשית מציינים כי על פי ההסכם, לאחר חג הפסח יעריכו שלושה שמאים את שווי החמץ של המדינה ואז יוכל הקונה הלא יהודי להשלים את העסקה או לחזור בו", דבר שייעשה בפועל אחרי שבת. גם צהר כאמור מכרו את החמץ עד מוצאי שבת.
ומה עם קטניות?
לגבי נושא הקטניות, שאסורות במהלך חג הפסח לאשכנזים, הדעות הרבה יותר מקלות. "פשוט שמותר כי אינן מוקצה כיוון שמותרות לספרדים, ויש ספרדים בכל מקום בימנו", מסביר הרב אבינר. "וכן מותר לאכול בשבת מצה שרויה, שהיא חומרה ורוב האשכנזים מתירים בזה. כל זה נאמר בקטניות מוכנות שאינן זקוקות לבישול". ומה לגבי בישול? "יש מחמירים ויש מקילים וכל אחד יעשה כעניינו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו