סערה בעקבות ההיתר להדליק "זום" בליל הסדר

חלק מהחותמים על פסק הדין התקדימי משכו את הסכמתם: "הכוונה הייתה למקרי קיצון על גבול פיקוח נפש" • מנגד אמר רב העיר שלומי: "ההיתר הזה דבר מאוד פשוט"

פסק ההלכה התקדימי שמתיר הפעלה של תוכנת זום בליל הסדר על מנת לשתף את הקשישים בליל הסדר מעוררת סערה מאז פרסומה, וגם להכחשות והבהרות מצד חלק מהרבנים שחתמו עליו.

- בשל הקורונה: ליל הסדר - בשידור חי?

בשעות האחרונות הופץ ברשתות הלכה לעניין היתר שימוש ב'זום' בליל הסדר", כתב הרב משה סויסה בהודעה שהפיץ. "אבהיר כי כוונתי הייתה למקרי קיצון, על גבול פיקוח נפש, של אותם בודדים שרגילים לחוג מדי שנה עם משפחתם. בהסתמך על רבים מפוסקי ספרד שהתירו לכתחילה את הדלקת האור ביו"ט, וכפי שסקרתי בספרי עטרת אבות, ועתה מסתמכים על כך לפיקוח נפש בלבד.

"עניין זה בורר הלכתית בתוך פורום סגור, במסגרת שאלה הלכתית שרב קהילה קיבל מאדם בקהילתו. ולא היה אמור לצאת כפסק הלכה לכלל הציבור, כדי שלא יהווה מדרון חלקלק. וגם זאת רק לאחר שראיתי את חתימותיהם של תלמידי חכמים מובהקים כמו רבי אליהו אברז'ל ורבי משה אלחרר. הדברים הוצאו מהקשרם, שנזכרו לעניין מצב פיקוח נפש בלבד, עבור אנשים ספציפיים, והופצו כהיתר לכתחילה. לכך הנני מסיר את ידי ממכתב זה", ציין הרב סויסה.

צילום: לשכת הרב דוד לאו

גם הרב אהרון כהן, רב היישוב יקיר שבשומרון, הודיע כי אינו תומך בפסק ההלכה בשלב זה. "הפסק שפורסם בשם חכמי מערב, פורסם ללא הסכמתי וללא ידיעתי . התקיים שיח רבנים בנושא, אולם אני דחפתי כדי שימשיכו לפנות לגדולי ישראל וכן לתמיכת מכון צומת ולא יצאו בפסק בשלב כזה ולכן אני מסיר ידי ממנו".

הרב יונתן סרור הבהיר בצורה חד משמעית כי "לצערי, נפלה טעות במכתב שהתפרסם זה עתה ברשתות החברתיות בשם כמה רבנים שכבודם במקומם מונח, ושמי נוסף לחתימת המכתב. ברצוני להבהיר: אינני מתיר בשום פנים שימוש לא במחשב, לא בטבלט, ולא בפלאפון ביו"ט. לא בצורה ישירה, לא על ידי גוי, ואפילו לא בגרמא".

"הופץ בפייסבוק סרטון שבו אני דן בשאלה שנשאלה על ידי הגולשים, אבל אינני מכריע בנושא. הדגשתי שהדבר מצריך הכרעת גדולי הדור, והרבנות הראשית. לצערי, דברי הובנו לא נכון וכתוצאה מכך התפרסם בשמי שאני מתיר. לשמחתי הדבר תוקן מידית", אמר הרב סרור.

ומנגד, באתר כיפה הובאו דבריו של הרב משה אלחרר, רב העיר שלומי, שהודיע כי הוא ממשיך לתמוך בתוכן פסק הדין התקדימי. "זה לא פסיקת דרך אלא דבר מאוד פשוט, אצל חכמי הספרדים וחלק מרבני אשכנז, כמו ערוך השולחן, הדלקת חשמל ביום טוב הוא דבר מאוד פשוט הלכתית וגם מעשית, החל מהרב עוזיאל שהיה ראשון לציון ואין חולק על זה שכמעט אפשר לומר שאינו צריך הסכמה של אף אחד. כל גדולי הספרדים הוסמכו על ידו, היה גדול ברמה ששום דבר לא מתקרב אליו ואל ההיתר שלו - לכן ההיתר הזה דבר מאוד פשוט", אמר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר