מור לוי, בעלת חנות למוצרי יודאיקה | צילום: ללא קרדיט

כוס קידוש בטיקטוק, טלית בפייסבוק: מוצרי היודאיקה כבשו גם את הרשת

לייק שכולו מסורת: תעשיית היודאיקה המקומית קיבלה שינוי כיוון מפתיע בזכות אילוצי הקורונה • הפריטים נמכרים ברשת החברתית - והמכירות זינקו משמעותית • "מגיעים ללקוחות מכל העולם"

"עשיתי סרטון בטיקטוק שבו הצגתי כוס קידוש, ואז הגיעו שלושה לקוחות. התחלתי לצחוק, אשכרה אנשים קנו מהטיקטוק", מחייכת מור לוי, בעלת החנות "ממעמקים" שמוכרת מוצרי יודאיקה בנתניה.

כשהחלה למכור פריטי יודאיקה ברשתות החברתיות בעזרת פרויקט "העסק של כולנו", שמובילה חברת פייסבוק ישראל עם חברות מוכרות נוספות, היא לא האמינה שאנשים ירכשו פריטים מעין אלו באינטרנט, אך כעת היא לא רואה שום דרך אחרת.

תעשיית היודאיקה היא אחת המסורתיות ביותר שנותרו במדינת ישראל, וקשה לדמיין שניתן לרכוש פריטים כמו מזוזות או טליתות לבר מצווה באמצעות הרשת. אלא שאז הגיעה הקורונה וטרפה את הקלפים. כיום, מספרים בפייסבוק ישראל, גם העסקים הקטנים והבינוניים המסורתיים ביותר למדו כיצד למכור באינסטגרם, בפייסבוק או בכל רשת אחרת. והמכירות, כך נראה, בשמיים.

החנות למוצרי יודאיקה, ללא קרדיט

בחברת ebay, לדוגמא, מדווחים על זינוק של 35 אחוזים במכירת מוצרים הקשורים לראש השנה בחצי השנה האחרונה ביחס לאשתקד. "אנחנו מזהים שלעסקים מסורתיים כמו עסקי יודאיקה נשקף חשש, ולכן לתוכנית 'העסק של כולנו' יש ערך ייחודי", מסביר אלול ריפמן, מנהל שותפויות בפייסבוק ישראל, שמוביל את הפרויקט המוצלח והמדובר.

"רתמנו המון כספים מחברות גדולות במשק, לצד התאחדות הסטודנטים הארצית ומרכז השלטון המקומי, ובנינו מענה לעסקים בדמות ליווי אישי של סטודנטים וסרטונים שמלמדים כיצד לעבוד ברשת. במחקר ענק שערכנו עלה ש־85 אחוזים מהישראלים מעדיפים לצרוך אונליין, וכמובן המגיפה האיצה את ההתנהגות הצרכנית הזו. בעל עסק יכול לעבוד מהמדרחוב בירושלים או מהעיר העתיקה ולהגיע לכל העולם - לאירופה, לארה"ב - לכל מקום".

"הציל לנו את הפרנסה"

כזו היא ויקה קורן, אם לשניים מירושלים, שמפעילה סטודיו במפעל מוגן. "לפני הקורונה מכרתי בעיקר בירידים ובחנויות, ואז הדלתות נסגרו ומצאתי את עצמי בלי כוח עבודה, כי העבודה במפעל נאסרה, ובלי חנויות. הבנתי שאין מנוס מהעולם הדיגיטלי". כיום מפעילה ויקה גם את החנות שלה בתחנת בריאות הנפש בשכונת ארנונה, ובמקביל מוכרת ברשת.

"נכון, יודאיקה היא בבסיסה 'אולד פשן', אבל אני רואה כיצד הדברים עוברים בקלות לאינטרנט. עכשיו אני פחות בלחץ כשאני שומעת את המילים סגר ובידוד, אני מבינה שיש חיים גם אחריהם", היא אומרת.

מור מספרת גם היא שהאינטרנט שינה את חייה. את העסק שהיא מנהלת, חנות יודאיקה במרכז העיר נתניה, קיבלה מאביה, ולפני הקורונה לא העלתה בדעתה לפתוח אתר או למכור ברשתות החברתיות. "אין יום שאין לי פניות באינסטגרם ובפייסבוק. אנשים קונים טליתות, למשל - כותבים לי מה המידות ואני שולחת. יש לי לקוחות היום בכל הארץ, ואפילו פניות מחו"ל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו