שורה של רבנים בישראל ובארצות הברית שוקלים לאסור גיור על משתתפים בהפגנות, כך נודע ל"ישראל היום". בחודשים האחרונים נדרשו מספר רבנים, בעיקר בארצות הברית, לסוגיית גיור אנשים שהינם בבירור אנטי ישראלים אך שמבקשים להתגייר, ונאלצו להחליט האם מדובר בשובר שוויון. ככל הידוע עד כה לא נאסר בפועל על מפגין כזה או אחר להתגייר, אך סביר כי מדובר בעניין של זמן.
מי שהעמיק בשאלה הוא הרב אלחנן פופקו, רב צעיר ובולט בארצות הברית. לאחרונה פנה לשני הרבנים הראשיים, הרב קלמן בר והרב דוד יוסף, בשאלה זו, אך טרם קיבל תשובה. במקביל פנה למספר רבנים מוכרים בישראל, כשהרב דוד סתיו אף קבע כי אין לגייר אדם כזה.
"בשנה האחרונה שטף גל מחודש של שנאת ישראל את העולם", כתב הרב פופקו לרבנים הראשיים. הוא ציין כי מדובר בפועל בשונאי ישראל אף שהם "אומרים שאינם שונאים לישראל אלא כל דיבורם הוא משום רחמים עבור עם הפלשתינים ושהם רק רוצים להטיב איתם". מוחים אלו "מפגינים מול בתי כנסיות ובתי מדרשיות ובתי ספר יהודים, נטפלים לישראל, מכים בהם ועוד רדיפות כהנה וכהנה, וכן כותבים על ישראל כאילו הם רוצחים מרושעים, עלילות דם כמו שהיו עושים שונאי ישראל בדורות הקודמים".
הרב פופקו ציין כי לפחות בבית דין אחד בארה"ב היה אדם שהשתתף בהפגנות אנטי ישראליות שביקש להתגייר, והדבר עורר סימני שאלה.
"ואף שקיבל עליו מצוות לחיות כמו יהודי שומר מצוות, ולא מצאו בית דין אצלו שום רבב בשמירת שבת, כשרות וכדו', מצאו אצלו שהיה משתתף בהפגנות בעד הפלשתינים ושאלו אם דבר זה מגרע בקבלת אדם זה לגר", כתב לרבנים הראשיים.
הסיבה הינה, לדבריו, מכיוון שמדובר באדם שמבצע פגיעה אקטיבית ביהודי ועל כן הוא מוצא את עצמו מהיהדות, גם אם הוא מוכן לקבל על עצמו את ההלכות. "ועל ידי זה שבחר להשתתף עם שונאיהם של ישראל נגד רובם של עם ישראל הדרים בארץ ישראל, אף שאמר ''ואלוקייך אלוקי', מכל מקום לא יעלה על הדעת לגיירו".
מי שכבר קבע כי לתפיסתו חל איסור לגייר את המשתתפים במחאות שכאלו הוא הרב דוד סתיו, רב העיר שהם ויו"ר ארגון צהר. בתגובה לפנייתו של הרב פופקו כתב הרב בפירוש: "זו שאלה מאוד כבדה. יסוד הגיור הוא הצטרפות לעם ישראל. מי ששונא את עם ישראל ואת ביטוייו הלאומיים לא יכול להיות חלק ממנו. כמובן שאפשר וצריך לבדוק אחריו ולראות עם עזב את הדעות הלו, אבל אם לא כן – אינו נכון לקבלו".
הרב יוסף צבי רימון, רב המועצה האזורית גוש עציון, התייחס גם הוא לסוגיה. הוא ציין כי יש לבחון האם ההשתתפות נובעת מניכור לעם ישראל או שמדובר בהתנהגות פסולה ביותר, אך מקומית. "ברור שהשתתפות בהפגנה זו הינה עבירה חמורה", כתב והסביר שהסיבה לכך נובעת ממעבר על מצוות כגון "ואהבת לרעך כמוך" ו"לא תעמוד על דם רעך". לדבריו" בטח שאסור לו לעודד ולסייע את הנלחמים והפוגעים ביהודים".
"כיוון שאם הגר לא מקבל עליו אפילו מצווה אחת אין לגייר אותו, הרי שלכאורה לא ניתן לקבל גר זה כל עוד הוא מתכוון להמשיך לעבור על עבירה זו ולהשתתף בהפגנות אלו". בנוסף הבהיר כי כל מהות הגיור הוא להתחבר לישראל ועל כן "אם אכן הוא מוצא את עצמו מזדהה עם אויבי ישראל ותנועות אנטישמיות ולא עם אחיו היהודים, הרי שכל מהות הגיור איננה קיימת כאן".
הרב רימון הבהיר כי יש לבחון האם עצם הגיור לא יוצר נזק לעם ישראל, אך אם ההתנהגות החריגה מסתכמת בהשתתפות בהפגנות לא ברור שהגיור ייצור נזק. לכן המליץ לדבר באופן ישיר עם המועמד לגיור ולהבהיר לו שמדובר במעשים בעלי משמעות חמורה. "אם חזר בו - מוטב, ואם לא חזר בו - יש לבחון האם יש כאן כשל לוגי מקומי או שהמתגייר באמת מתנגד לעם ישראל ואם כך אין מקום לגיירו.
"לכן, לסיכום המשך תהליך הגיור שלו תלוי בשאלה האם בפועל הוא מתנכר לישראל ופוגע בהם במודע, או שיש אצלו רק עיוות מקומי בתפיסת המציאות שאז ניתן להמשיך בהליך הגיור. במקרים של ספק, לא הייתי מגייר אותו. צריך לראות שהוא באמת מזדהה עם עם ישראל, עם הצרות ועם ההצלחות", סיכם הרב רימון.
הרב פופקו שעסק בנושא רבות, כתב מאמר על הנושא, שצפוי להתפרסם בכתב העת "תחומין". הוא ציין במאמר כי "אין ספק שלבית דין ניתנה רשות לקבל או לדחות את הגר על פי הבנתם של ההשקפה והמצוות שהגר מקבל על עצמו, ועד כמה הם מאמינים שימשיך בדרך התורה והמצוות לאחר שהתגייר". לכן, "כיוון שזה הגר שמפגין כנגד ישראל בא לפני בית דין כללי יותר, יכולים בית הדין לומר לו שאין השקפתו השקפתם.. יכולים וחייבים הם לומר לו שלא יוכלו לקבלו".
במקרה כזה, הציע, מוזמן אותו גר ללכת לבית דין של החסידויות הקיצוניות שמתנגדות לישראל, סאטמר או נטוריה קרתא, ואלו יקבלו את ההחלטה. "לא ייתכן שייקח על עצמו כקולי אלו ואלו. גם לא ילך לפי תנאי ההלכה והמנהגים של חסידות סאטמר וגם ייקח על עצמו שהוא מתנגד לישיבת העם היהודי בארצו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו