״הרב מנצל את סמכותו בשל עמדותיו״: רב הכותל הנחה להסיר מחסומים וציליות בכניסה להר הבית

יותר מ-4,000 יהודים עלו להר הבית מתחילת חג הסוכות • בהנחיית רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים הוסרו גדרות וציליות שהוצבו במקום • ״אני מגבה את רב הכותל ואני דורש לקיים את החלטותיו שמגובות על ידי המשטרה״, צייץ חבר הכנסת גפני

הכניסה להר הבית - לפני ואחרי. צילום: ללא

סערה בכותל המערבי: רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ הנחה מוקדם יותר השבוע להסיר גדרות, מחיצות וציליות שהוצבו בכניסה להר הבית. על פי גורמים במינהלת הר הבית, הסרת המחסומים והציליות לא הגיעה בעקבות הנחיה ביטחונית מסוימת, והיא נעשתה בתקופה רגישה בה מאות יהודים פוקדים מדי יום את ההר.

״חיכינו בשמש מעל לחצי שעה, היה בלאגן גדול, אנשים נדחפו״, מספרת רחל לרנר, שעולה להר הבית כבר 12 שנה. ״אני עולה להר הבית כבר הרבה שנים ומשתדלת לעלות בכל חג. בשנים האחרונות נהיה סדר, שמו מחסומים ועשו שם צל. היום הגעתי להר הבית עם בעלי והילדים כמו בכל חג, ולצערי הייתי צריכה לחכות בכניסה יותר מחצי שעה בשמש, עם תינוקת בת פחות משנה שלא הפסיקה לבכות. הילדים הגיעו מותשים ובוכים, זה הרס לנו את החג״.

אלישע, שעלה להר הבית אף הוא, סבור שההחלטה נעשתה בזדון, ולא מתוך שיקולים ענייניים: ״הרב רבינוביץ פוגע בנו בשיטתיות. כבר כמה חגים שהוא מנסה להילחם בעלייה שלנו להר. למעשה, רק לאחרונה הוא הציב שלטים נגד העלייה להר, ותלה רצועות ארוכות שיסתירו את העולים״.

הר הבית, צילום: רויטרס

ההחלטה, כך מסתבר, פגעה גם במתפללים המגיעים לכותל המערבי ולא רק בעולים להר. גורם במינהלת הר הבית מסביר: ״במקום ליצור תור ארוך ומסודר כפי שהיה בחגים האחרונים, העולים להר מתפרסים באופן טבעי לרוחב הכניסה, ונוצר מצב שהם חוסמים כניסות לכותל עצמו״.

״הקרן פירקה את המתקן הלא חוקי והלא בטיחותי שהותקן בשטח הכותל ע״י גוף המתקרא ״מינהלת הר הבית״, שתכליתו מתן הצללה לעולים להר הבית״, מודים בקרן למורשת הכותל. לפי הקרן, אותם מתקני הצללה הוסרו בשם היותם מפגע בטיחותי, ולא בשל תפיסותיו ועמדותיו של הרב רבינוביץ בנוגע לעליית יהודים להר הבית. עוד מוסיפים בקרן כי מדובר בעלילה שגויה מן היסוד שמטרתה להתריס.

ומה באשר לאכיפה?

ביום ראשון האחרון, במהלכו נשלחו אנשים מטעם הרב רבינוביץ להסיר את הציליות ואת המחסומים המדוברים, המשטרה נרתמה והחזירה את אלה למקומם. כאשר קרה אותו הדבר גם אתמול (שני), המשטרה חדלה מהסיוע והתירה את המצב על כנו.

רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ, צילום: ללא קרדיט

כאמור, במהלך החג נרשמו חיכוכים בין הקרן למורשת הכותל לבין המשטרה; רק אתמול מנהיג דת של העדה האתיופית לא הורשה להיכנס עם רכבו לכותל בשל פריסת המשטרה במקום. הקרן למורשת הכותל טוענת כי האירוע הנ״ל הוא רק חלק מתגובת המשטרה לפירוק הציליות והמחסומים שבוצע על ידי אנשיו של הרב רבינוביץ: ״הקרן למורשת הכותל המערבי מצרה על החלטת משטרת ישראל לנקוט ״בצעדי ענישה״ כנגד באי הכותל, בהם אנשים נכים ומונשמים, לאחר שהקרן פירקה את המתקן. אנו מתקשים לקבל את דבריהם של קציני משטרה הטוענים כי מדובר ב״הוראה מלמעלה״ בתגובה לפירוק המבנה הלא חוקי והלא בטיחותי״.

בתגובה לסערה המתפתחת, חבר הכנסת משה גפני מיהדות התורה ביקש לחזק את רב הכותל והמקומות הקדושים: ״אני שמח על הירידה המשמעותית במספר העולים להר הבית שמתחייבים כרת, אני מקווה שהמגמה הזאת תימשך ותרד עוד. אני מגבה את רב הכותל הרב רבינוביץ שליט״א שפועל כל השנים בסדר מופתי ובכללים מחייבים ואני דורש לקיים את החלטותיו שמגובות על ידי המשטרה״.

בתוך כך, השר בן גביר דורש מרב הכותל והמקומות הקודשים לקיים שינוי במדיניות היתרי הכניסה ולאפשר כניסה לכל הרבנים מכל העדות החוגים והמגזרים. בסביבת השר בן גביר מבהירים: ״לא נאפשר להפוך את רחבת הכותל המערבי לקומבינות למקורבים״

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל משקיעה כוחות, משאבים ומאמצים רבים לשמירה על בטחונם ושלומם של רבבות המבקרים המגיעים לכותל המערבי, במהלך כל השנה ובתקופת החגים בפרט. פעילות השוטרים במקום למען הציבור כולו, ללא משוא פנים, זוכה מחד, להוקרה מצד המבקרים ומאידך ובאופן תמוה להכפשות חסרות בסיס מצד הקרן למורשת הכותל".

"השיקולים והחלטות המפקדים בשטח מתבצעים, אך ורק על בסיס הערכת מצב מקצועית לטובת שלום הציבור ובטחונו, ללא משוא פנים וראוי כי כלל משרתי הציבור ינהגו בהתאם למצפן ערכים זה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר