חגיגה של צבעים ואנשים: חצי יובל לשוק הצבעוני ביותר בירושלים

גם השנה, כמנהג המסורת, שוק ארבעת המינים הירושלמי המסורתי התקיים בכיכר ולירו בשוק מחנה יהודה • השוק, שנפתח מסיום יום הכיפורים ופעיל עד לערב סוכות, פתוח בחינם לקהל הרחב ומציע כ-40 דוכנים שונים בהם מגוון רחב של מוצרים לחג

שוק ארבעת המינים בירושלים // יוני ריקנר

שבוע פתח שוק ארבעת המינים המסורתי בירושלים את שעריו, זו השנה ה-25. רוכלים וסוחרים מכל קצוות האוכלוסייה והמדינה מגיעים למתחם, מציעים ממיטב מרכולתם הצבעונית ומתמקחים על המחיר. "זוהי חגיגה תרבותית ירושלמית", מציין בסיפוק ראש העיר משה ליאון. "היא פתוחה לכולם – לאלה המחפשים את ארבעת המינים המהודרים ביותר ולאלה המבקשים לחוות את האווירה הקסומה והייחודית לירושלים בחגי תשרי".

חרף המצב הביטחוני המתוח, גם השנה חלק מהרוכלים הם תושבי הצפון שמגיעים עם יבולם עד לירושלים. אחד הדוכנים, למעשה, מציע הדסים שהגיעו היישר מרמת הגולן.

כאמור, רוכלי השוק הוותיקים והצעירים כאחד מציעים מגוון של מוצרים לחג הסוכות, החל מסטים של ארבעת המינים וקישוטים לסוכה ועד ל'קוישיקלך' – מתקנים לאגידת הערבה, הלולב וההדס הנעשים בעבודת יד על ידי ילדי השכונה הירושלמים, שמתרוצצים אחר הלקוחות ומציעים את פרי עמלם.

מגוון מוצרים לחג הסוכות. שוק ארבעת המינים בירושלים, צילום: אורן בן חקון

ומה באשר למחירים?

בשוק הצבעוני ניתן למצוא מוצרים לחג הסוכות במגוון מחירים, החל מסטים 'פשוטים' של ארבעת המינים ב-40 שקלים ועד לסטים מהודרים ב-350 שקלים. אם חפצה נפשכם בקישוטים לסוכה, גם את אלו תוכלו למצוא במחירים מגוונים ובהיצע רחב.

מאיר, בעל דוכן קישוטים בשוק, מציג בפניי את הקישוטים השונים שמוכר ומסביר כי הם 'שווים לכל כיס' – "החל מ-20 שקלים אתה יכול לקנות שרשרת עם שבעה קישוטי פירות שונים", מתאר. "יש גם קישוטים יקרים יותר, כמו הכדורים והמנורות שנתלים על הסכך, אבל ניתן למצוא פה קישוטים לכל תקציב". מעבר למוצרים הסטנדרטיים, בשוק ניתן למצוא מציאות של ממש, כמו אתרוגים עצומים ולולבים באורך של שניים ושלושה מטרים.

דוד, רוכל צעיר בשוק המקומי, מסביר כי הלקוחות שמחים לקנות את הסחורה, לעיתים אף במחירים גבוהים. "כשאתה רוצה לתת מתנה מכובדת לאבא, סבא, דוד לקראת החג – אתה קונה סט מהודר של ארבעת המינים, זה יותר מסתם מתנה", אומר. אולי זו הסיבה למחירו של האתרוג היקר ביותר בשוק, העומד על כ-2,000 שקלים ליחידה, כך לפני שמועות שעוברות בקרב לקוחות המתחם.

"בורסת האתרוגים" שוק ארבעת המינים, צילום: אורן בן חקון

אחד המופעים הייחודיים בשוק הוא 'בורסת האתרוגים' – אירוע בו בוחנים הקונים את האתרוג בקפידה רבה על מנת לוודא כי הוא מהודר כהלכה. עשרות לקוחות עם זכוכיות מגדלת מסוגים שונים מגיעים, בוחנים את הפרי ומוודאים כי צורתו נאה וכי אין עליו כתמים. הלקוחות מחליפים ביניהם את האתרוגים, מתווכחים, מתפלפלים ומנסים למצוא את היחידה המהודרת ביותר. "זה מרהיב", מספר אשר, לקוח בשוק. "האברכים פה ביקשו ממני לבדוק עבורם את האתרוג שהם בחרו, להתייעץ איתי. עם זכוכית המגדלת שלי אני בודק שאין שום נקודות שחורות על האתרוג ושהוא מהודר, כדי שנוכל להשתמש בו כמו שצריך. זהו אתרוג כהלכה", מסכם.

השוק, שהחל את דרכו ברחוב בית יעקב הירושלמי ועם השנים עבר לשוק מחנה יהודה, מצליח להשכיח לרגע את המציאות בקרב המבקרים ומספק חוויה ייחודית לכל אדם שנכנס בשעריו. ירושלמים ותושבי המרכז, חרדים, דתיים וחילוניים, תיירים מארצות הברית, מהודו ומיפן – את כולם ניתן היה למצוא בביקור קצר בשוק הצבעוני שמספר את סיפורה של החברה הישראלית הצבעונית כולה. "דווקא השנה, אני מאמין שירושלים יכולה להפוך את המגוון האנושי והאחדות שכל-כך מאפיינים אותה לסמל שיוסיף אחדות בעם כולו", מסכם ליאון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר