מחקר שנמשך 22 שנה קבע: כריסטופר קולומבוס היה יהודי ספרדי

מדענים ספרדים פתרו את תעלומת מוצאו של מגלה הארצות המפורסם לאחר שהשתמשו בניתוח DNA • החוקרים: "התוצאה היא אמינה כמעט לחלוטין"

כריסטופר קולומבוס. צילום: Getty Images

עכשיו זה סופי: מדענים ספרדים קובעים כי כריסטופר קולומבוס, אחד מגדולי מגלי הארצות, היה יהודי ספרדי ממערב אירופה, זאת לאחר שהשתמשו בניתוח DNA כדי לפתור תעלומה בת מאות שנים.

בכמה מדינות התחולל ויכוח עז על מוצאו ומקום קבורתו הסופי של הדמות המפורסמת שהובילה משלחות במימון ספרדי משנת 1490 ואילך, ופתח את הדרך לכיבוש האירופי של יבשת אמריקה.

תיירים ליד קברו של קולומבוס בסיבליה, צילום: רויטרס

היסטוריונים רבים הטילו ספק בתיאוריה המסורתית שקולומבוס הגיע מגנואה שבאיטליה. תיאוריות אחרות נעו בין היותו יהודי ספרדי או יווני, ועד בסקי, פורטוגזי או בריטי.

כדי לפתור את התעלומה, ערכו החוקרים חקירה במשך 22 שנה, בהובלת המומחה הפורנזי, מיגל לורנטה, על ידי בדיקת דגימות זעירות משרידים שנקברו בקתדרלת סביליה, שסומנו מזה זמן רב על ידי הרשויות שם כמקום מנוחתו האחרון של קולומבוס, אף שהיו טענות למקומות קבורה אחרים.

דיוקן של קולומבוס, צילום: Getty Images

הם השוו אותם לאלה של קרובי משפחה וצאצאים ידועים, וממצאיהם הוכרזו בסרט תיעודי בשם "קולומבוס DNA: המוצא האמיתי", בערוץ הלאומי של ספרד TVE ביום שבת.

"יש לנו DNA של כריסטופר קולומבוס, חלקי מאוד, אך מספיק. יש לנו גם את ה-DNA של הרננדו קולון, בנו", אמר לורנטה בתוכנית, "וגם בכרומוזום Y (זכרי) וגם ב-DNA המיטוכונדריאלי (המועבר על ידי האם) של הרננדו יש תכונות התואמות למוצא יהודי".

כ-300,000 יהודים חיו בספרד לפני שהמלכים הקתולים איזבלה ופרדיננד, ציוו על היהודים והמוסלמים להתנצר או לעזוב את המדינה. רבים מהם התיישבו ברחבי העולם.

לאחר ניתוח 25 מקומות אפשריים, אמר לורנטה כי ניתן לומר רק שקולומבוס נולד במערב אירופה. "המחקר על הלאום של קולומבוס היה מסובך בשל מספר גורמים, כולל כמות גדולה של נתונים, אך "התוצאה היא כמעט לחלוטין אמינה," אמר לורנטה.

קולומבוס מת בוויאדוליד, ספרד, בשנת 1506, אך ביקש להיקבר באי היספניולה, שכיום מחולק בין הרפובליקה הדומיניקנית להאיטי. שרידיו הועברו לשם בשנת 1542, לאחר מכן הועברו לקובה בשנת 1795, ואז, כפי שחשבו במשך זמן רב בספרד, לסביליה בשנת 1898.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר