אחרי שנה של מאבקים: נבחרו הרבנים הראשיים החדשים לישראל

לאחר מערכת בחירות מתישה שנמשכה יותר משנה, נבחר הרב דוד יוסף לרב הראשי הספרדי של ישראל • בתוך כך, תיקו בבחירות לרב האשכנזי בין הרב קלמן בר לרב מיכה הלוי

הגיש מענה טלפוני לשאלות הלכתיות. בניין הרבנות הראשית (להמחשה). צילום: אורן בן חקון

הרב דוד יוסף יכהן כרב הראשי הספרדי, כך לפי ספירת הקולות בבחירות לרבנות הראשית. לתפקיד הרב אשכנזי, בהתייעצות עם משרד המשפטים, הוחלט על קביעת מועד חדש לבחירות חוזרות. טרם נקבע מועד.מדובר באקורד הסיום של מערכת בחירות מתישה שנמשכה על פני יותר משנה, וביתר שאת בחודש האחרון.

אחרי שנה של מאבקים: נבחרו הרבנים הראשיים החדשים לישראל, צילום: חנן גרינווד

בספירה לרב האשכנזי קיבלו הרב מיכה הלוי והרב קלמן בר 40 קולות כל אחד. כשפתחו את המעטפות בקלפי לרב הספרדי גילו מעטפה עם שתי פתקים – אחד לרב דוד יוסף אחד לרב מיכה הלוי. כעת יצטרכו במשרד המשפטים לבדוק – האם הקול נספר לרב מיכה הלוי או לא.

חלוקת הקולות בצד האשכנזי: הרב מאיר כהנא, הרב אליעזר איגרא, הרב מיכה הלוי, הרב קלמן בר, הרב משה חיים לאו.

חלוקת הקולות בצד הספרדי: הרב דוד יוסף, הרב שמואל אליהו, הרב מיכאל עמוס.

התחושה במלון רמדה בירושלים הייתה חגיגית מצד אחד ורצינית להחריד מצד שני. מאות רבנים, עסקנים, יחצנים ועיתונאים הצטופפו בלובי ועסקו בשכנועים אחרונים ובמינגלינג רגע לפני קבלת התוצאות הסופיות – מי יהיו הרבנים הראשיים החדשים.

מלון רמדה בי-ם (ארכיון), צילום: נעם ריבקין פנטון

סביב המועמדים הייתה המולה. כל מועמד, שמונה במספר, הצטופפו לא מעט מכרים, מלווים וגם סתם סקרנים. צעיר בן 15 בלבד השיג תג תקשורת ונכנס פנימה, מתפאר שבגילו הצעיר הוא כבר עיתונאי, אך לא יודע לענות איזה כלי תקשורת הוא מסקר.

המועמדים השונים הציגו כלפי חוץ אופטימיות, וניסו לשדר גם יחסי חברות חרף הבוץ שהותז אחד על השני במהלך מערכת הבחירות המלוכלכת. כך למשל, הרב מיכה הלוי תועד מוחה כפיים ליד מעגל ריקודים שיזם הרב שמואל אליהו בעוד הנוכחים שרים "תהה השעה הזו שעת רחמים ועת רצון".

הרבנות הראשית לישראל, צילום: דודי ועקנין

יום הבחירות עבר כמעט ללא אירועים מיוחדים, אך את החגיגה הפר חבר הכנסת לשעבר יהודה גליק שזעם על מועמדותו של הרב מיכה הלוי, במסגרת הדיל בין הציונות הדתית לש"ס, פרץ פנימה לתוך האולם והתחיל לצעוק: "מי שמבזה את כבוד התורה לא היה צריך להתמודד. אם הוא היה אוכל חזיר או מחלל שבת הייתם מאפשרים את זה? לא".

בשעה 19:30 התייצבו חברי ועדת הבחירות מאחורי השולחן הגדול ובישרו על התוצאות: אחרי חודשים ארוכים נקבע מי יהיו הרבנים הראשיים החדשים. ואחד מאנשי יחסי הציבור שליוו את הקמפיין מראשיתו הודה באנחת רווחה: "מזל שזה נגמר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר