בניין הרבנות הראשית (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

המשך התבדלות או רלוונטיות לציבור: היום - הבחירות לרבנות הראשית

140 חברי הגוף הבוחר יצביעו היום על זהות הרבנים, בבחירות שיסיימו מאבקים ארוכים • הרב הספרדי יהיה כפי הנראה דוד יוסף, שהתבטא בחריפות נגד הציונות הדתית וגיוס לצה"ל • על תפקיד הרב האשכנזי מתמודדים חמישה, לאף אחד מהם אין יתרון משמעותי על השאר

[object Object]

הבחירות לרבנות הראשית ייערכו היום (ראשון) במלון "רמדה" בירושלים. מהשעה 14:00 ועד השעה 19:00 יגיעו 140 חברי הגוף הבוחר למלון, ויצביעו מאחורי פרגוד בבחירות חשאיות. בשעה 19:30, לאחר ספירת הקולות, יוכרזו שני המנצחים - הרב הראשי האשכנזי והרב הראשי הספרדי, שיכהנו בתפקיד בעשור הקרוב.

הרבנות הראשית - ישיבת המועצה (ארכיון), צילום: ללא

מלון "רמדה" צפוי להיות היום זירת התרחשות משמעותית, שכן הבחירות לתפקיד הרב הראשי האשכנזי צמודות ביותר. לא מעט מנציגי המועמדים צפויים לעסוק בשעות ההצבעה הדרמטיות בניסיונות שכנוע אחרונים לחברי הגוף הבוחר המתנדנדים, בניסיון להטות את הכף ולנצח בבחירות.

בזירה הספרדית, אם לא תהיה דרמה מפתיעה ביותר, מי שינצח בבחירות יהיה הרב יוסף, שהתבטא בחריפות נגד הציונות הדתית וגיוס לצה"ל. אביו, הרב עובדיה יוסף, ואחיו, הרב יצחק יוסף, כיהנו כרבנים ראשיים.

על תפקיד הרב הראשי האשכנזי מתמודדים חמישה - הרב מאיר כהנא, הרב מיכה הלוי, הרב אליעזר איגרא, הרב קלמן בר והרב משה חיים לאו. על תפקיד הרב הראשי הספרדי מתמודדים שלושה - הרב שמואל אליהו, הרב דוד יוסף והרב מיכאל עמוס.

לרבנים הראשיים נכונה עבודה קשה. כל אחד מהם יכהן חמש שנים כנשיא בית הדין הרבני הגדול וחמש שנים כנשיא מועצת הרבנות הראשית. מועמד שאינו דיין במקצועו יצטרך ללמוד הרבה כדי להפוך לנשיא בית הדין הרבני הגדול. בכל הנוגע למועצת הרבנות - כל המועמדים יצטרכו לעבור משוכת למידה כדי לנהל אופרציית כשרות, נישואים וגירושים בסדר גודל של מדינה.

מועמדים לתפקיד הרב הראשי הספרדי

שם: הרב דוד יוסף (67)

רקע: בנו של מרן הרב עובדיה יוסף. למד בישיבות פוניבז' וחברון, הקים את בית המדרש "יחוה דעת" ומשמש חבר מועצת חכמי התורה של תנועת ש"ס.

שירות צבאי: לא שירת בצה"ל.

הישגים בולטים בקריירה הרבנית: לימד אלפי תלמידים, דיינים ורבנים. כתב סדרת ספרים פופולרית בשם "הלכה ברורה".

מהו החזון שלך לתפקיד הרב הראשי? "לאחד את העם ולהנגיש את הרבנות הראשית לציבור הרחב. לחזק את הקשר בין הרבנות לקהילות בישראל".

הרב דוד יוסף, צילום: ללא קרדיט

הרב שמואל אליהו (67)

רקע: נולד בירושלים, כיהן כרב העיירה שלומי שבגבול הצפון ומכהן כרב העיר צפת.

שירות צבאי: שירת כחייל קרבי בחיל השריון, ואחר כך כקצין במילואים. לחם בלבנון.

הישגים בולטים בקריירה הרבנית: הקים בית דין לפגיעות מיניות להגנה על נשים וגברים שנפגעו מבעלי שררה, משיב מדי שנה לאלפי שאלות הלכתיות, מלווה ומעודד הקמת גרעינים משימתיים בעיירות הפיתוח.

מהו החזון שלך לתפקיד הרב הראשי? "לחבר את הציבור בישראל ליהדות, למסורת ולמורשת של עם ישראל. הרבנות לא נועדה לדתיים בלבד, היא נועדה לכלל הציבור. כל אחד מאיתנו בא במגע עם היהדות בזמנים שונים. המפגש עם היהדות חייב להיות המפגש הכי מרומם שיש".

הרב שמואל אליהו, צילום: גדעון מרקוביץ

הרב מיכאל עמוס (69)

רקע: נולד במרוקו, היה חבר בתנועת הנוער העובד והלומד. למד בישיבה תיכונית ובישיבת הכותל. כיהן 27 שנים כדיין ו־35 שנה כרב שכונה מעורבת בירושלים. מכהן כמ"מ נשיא בית הדין הרבני הגדול.

שירות צבאי: שירת בשריון, לחם במלחמת יום כיפור כחובש קרבי בחטיבה 7. שירת במילואים במשך כ־20 שנה ביחידות קרביות.

הישגים בולטים בקריירה הרבנית: התיר את עגונות נוסעי טיסה 302 של אתיופיאן איירליינס שהתרסק ב־2019. חידש חליצה לאיטר רגל בהסכמת הרבנים עובדיה יוסף, שלמה משה עמאר וציון בוארון, ובכך התיר נשים רבות להינשא לאחר כ־70 שנה שבהן לא בוצע הליך זה. מכון להסמכת רבני שכונה, רבני עיר ודיינים בראשותו פועל כבר כמעט 30 שנה.

מהו החזון שלך לתפקיד הרב הראשי? "להאהיב את התורה על כלל ישראל תוך נקיטת קו ממלכתי ומכבד, כדרכם של גדולי הדורות, לגשר בין חלקי החברה הישראלית ולייצר רבנות שמשרתת את העם, ולא להפך".

הרב מיכאל עמוס עם רבנים צבאיים, צילום: חופשי

מועמדים לתפקיד הרב הראשי האשכנזי

 

הרב קלמן בר (67)

רקע: רבה הראשי של נתניה, בוגר ישיבת "בני עקיבא" בנתניה, למד ולימד שנים רבות בישיבת "כרם" ביבנה. שימש ראש ישיבת יבנה באנטוורפן בשליחות רבנית.

שירות צבאי: לוחם בחטיבת הנח"ל במסגרת ישיבת הסדר.

הישגים בולטים בקריירה הרבנית: מופיע באירועים ובהרצאות בארץ ומחוצה לה בכל ימות השבוע, מחבר סדרת הספרים "מעשה רוקם" על התורה והמועדים.

מהו החזון שלך לתפקיד הרב הראשי? "לאחד בין הקהילות בישראל בתקופה של קרע, מבלי לוותר על דרישות ההלכה. להנגיש את התורה ואת הרבנות לכלל הציבור, לחזק את הזהות היהודית בקרב הדור הצעיר ולבסס את הרבנות כגורם משמעותי בשיח הערכי והחברתי במדינה".

הרב קלמן בר, צילום: מרים צחי

הרב משה חיים לאו (63)

רקע: נולד בתל אביב, למד בישיבת "קול תורה" בירושלים וכיהן בצעירותו כרב בית הכנסת "תפארת צבי" בתל אביב. אביו שורד השואה הוא הרב הראשי לשעבר הרב ישראל לאו.

שירות צבאי: שירת ברבנות הצבאית וביצע 15 שנות שירות מילואים.

הישגים בולטים בקריירה הרבנית: עמד בראש בית הדין לבירורי יהדות לכ־7,000 עולים חדשים, סייע לעולים חדשים מבוגרים בקיום ברית מילה בשיתוף בכירי הרופאים.

מהו החזון שלך לתפקיד הרב הראשי? "קידום אחדות העם וקירוב לבבות, הרחקת הרבנות מפוליטיקה, קיצור ההמתנה למענה הלכתי רבני והוספת כוח אדם לזירוז הליכים, הנגשת הרבנות לכל עם ישראל והפצת המסורת בארץ ובעולם".

הרב משה חיים לאו, צילום: שוקי לרר, בחדרי חרדים

הרב אליעזר איגרא (70)

רקע: נולד בירושלים, למד בישיבת ההסדר "כרם" ביבנה, ממקימי היישוב פסגות.

שירות צבאי: לוחם בשריון, לחם במלחמת יום כיפור.

הישגים בולטים בקריירה הרבנית: חבר בית הדין הגדול הציוני־דתי הראשון, כיהן גם ברבנות וגם בדיינות, ידוע כפותר המקרים הקשים שהגיעו לבית הדין.

מהו החזון שלך לתפקיד הרב הראשי? "שהרבנות הראשית תתפוס את מקומה כגורם היהודי המרכזי שמאחד ומקרב את היהדות ואת התורה אל עם ישראל, שכל היהודים יחושו שיש להם דלת פתוחה".

הרב אליעזר איגרא, צילום: חיים גולדנברג/פלאש 90

הרב מאיר כהנא (55)

רקע: כיהן כר"מ בישיבת ירוחם במשך עשור. כבר 13 שנים משמש דיין ואב"ד בבתי הדין הרבניים.

שירות צבאי: שירת בצנחנים, היה מפקד פלוגת חי"ר בשריון במילואים. במלחמה הנוכחית שירת 83 יום במילואים בדרגת סגן אלוף.

הישגים בולטים בקריירה הרבנית: העמיד מאות תלמידים הן כרבני יישובים ומחנכים והן בתפקידי מפתח בחברה הישראלית.

מהו החזון שלך לתפקיד הרב הראשי? "להפוך את הרבנות הראשית לשותפה בכל שיח ערכי וציוני. להוביל דיאלוג בין כלל רבני ישראל, לקדם אחדות ולהיות כתובת לאנשי ציבור".

הרב מאיר כהנא, צילום: ללא

הרב מיכה הלוי (61)

רקע: בוגר ישיבת "מרכז הרב", ר"מ בישיבת "אור עציון", ראש הישיבה הגבוהה "עטרת נחמיה" בתל אביב, רב שכונת נחלת יצחק בתל אביב ורב העיר פתח תקווה.

שירות צבאי: חיל התותחנים.

הישגים בולטים בקריירה הרבנית: מכהן בתפקידי רבנות כבר יותר מ־30 שנה. הוביל תיקונים משמעותיים במערך הכשרות בפתח תקווה וביחסי משגיח־מושגח.

מהו החזון שלך לתפקיד הרב הראשי? "להיות דמות משמעותית ומעוררת כבוד ליהדות בהנהגת התורה לכלל הציבור. לחבר ולאחד, לגעת בכל חלקי העם ולחבר אותם. להנגיש את שירותי הדת עבור כולם".

הרב מיכה הלוי, צילום: קוקו
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו