דרמה בבחירות לרבנות הראשית: דגל התורה הכריעה - תצביע לרב קלמן בר לתפקיד הרב הראשי האשכנזי

הבחירות ייערכו ביום ראשון הקרוב במלון רמדה בירושלים, כאשר שמונה מועמדים מתמודדים על שני התפקידים • המרוץ האשכנזי נותר צמוד, עם חמישה מועמדים המתחרים על התמיכה הפוליטית של המפלגות הדתיות והחרדיות • בצד הספרדי, הרב דוד יוסף צפוי להיבחר ברוב ברור

הגיש מענה טלפוני לשאלות הלכתיות. בניין הרבנות הראשית (להמחשה). צילום: אורן בן חקון

מפלגת דגל התורה הכריעה היום (חמישי) כי תצביע לרב קלמן בר לתפקיד הרב הראשי האשכנזי. מדובר בתמיכה משמעותית ברב בר, רב העיר נתניה, ובמכה לא פשוטה לרב מיכה הלוי, רב העיר פתח תקווה, שמנסה לגבש תמיכה פוליטית רחבה ככל שניתן.

הרב קלמן בר, צילום: ללא קרדיט

יהדות התורה מורכבת משתי מפלגות - דגל התורה הליטאית ואגודת ישראל החסידית. החסידים צפויים לתמוך ברב משה חיים לאו, אך מדובר בפועל באדם אחד בלבד - ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט. כל חברי הגוף הבוחר האחרים שמשתייכים לציבור החרדי-אשכנזי, עשרה לפחות, צפויים להצביע כעת לרב בר.

עם שמונה מועמדים, אחרי חודשים של הכנות וישיבות ובאיחור של כשנה וחצי, ייערכו ביום ראשון הקרוב הבחירות לרבנות הראשית במלון רמדה בירושלים. "הקלפיות ייפתחו ביום ראשון בשעה 14:00 עד השעה 19:00, ושעת הכרזת הרבנים הנבחרים צפויה להיות באזור השעה 19:30", אמר צוריאל פורת, סמנכ"ל במשרד הדתות ומזכיר ועדת הבחירות.

בניין הרבנות הראשית, צילום: דודי ועקנין

על תפקיד הרב הראשי הספרדי מתמודדים שלושה – הרב דוד יוסף, הרב שמואל אליהו והרב מיכאל עמוס. אם לא יהיו הפתעות יוצאות דופן, הרב יוסף ייבחר ברוב ברור.

בצד האשכנזי הדרמה בעיצומה. על התפקיד מתמודדים הרב מאיר כהנא, הרב מיכה הלוי, הרב אליעזר איגרא, הרב קלמן בר והרב משה חיים לאו. כולם משדרים כרגע מסר של תמיכה משמעותית, אף שככל הידוע לאף אחד מהם אין תמיכה גורפת וייתכן שהבחירות יקבעו על חודו של קול.

עיקר העניין נמצא כרגע בשדה הפוליטי - במפלגות הדתיות והחרדיות. גורמים בש"ס אומרים כי הדיל עם הציונות הדתית עדיין קיים, ובמסגרתו יתמכו שתי המפלגות ברב יוסף וברב הלוי: "ש"ס תביא לרב מיכה הלוי את הניצחון". בציונות הדתית טרם הצהירו רשמית על מועמד, וייתכן שכלל לא יעשו זאת פומבית, כדי לא להיקלע למבוכה בשל הרגישות שבעניין, אך נעשו מטעמם שיחות לחברי הגוף הבוחר על מנת לשכנע אותם להצביע לרב הלוי.

הרב מאיר כהנא, צילום: ללא

השאלה הינה האם הדיל יספיק כדי לקבוע את זהות הרב האשכנזי. הרב כהנא מקווה לקבל תמיכה בשל ההתחייבות מצד הרבנים הדתיים שקיבל לפני שנה, ושלה קיבל גושפנקא מסויימת השבוע, והרב איגרא והרב בר מקווים בעיקר לזכות מן ההפקר, ולזכות בשל העימות בין הרב כהנא לרב הלוי. הרב בר קיבל כעת תמיכה משמעותית ממפלגת דגל התורה.

גדולי ישראל הליטאיים - הגאון רבי דב לנדו והגאון רבי משה הלל הירש, הכריעו הערב כי הנציגים בגוף הבוחר יתמכו ברבה של העיר נתניה הגאון רבי קלמן בר - לתפקיד הרב הראשי האשכנזי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר