רוב הציבור הדתי: יש לפרק את המונופול של הרבנות הראשית

סקר שהזמין מכון עתים חושף נתונים מפתיעים של רמת שביעות הרצון של הציבור הדתי והמסורתי משירותי הדת שמספקת הרבנות • 46% מהנשאלים מעוניינים בחופש בחירה בשירותי הדת ורק 30% מהציבור הדתי סבורים שהרבנות מבצעת את תפקידה כראוי • הרב ד"ר שאול פרבר: "הגיע הזמן לרבנות 2.0"

הרבנות הראשית בירושלים (למצולם אין כל קשר לכתבה). צילום: ליאור מזרחי

סקר מיוחד שערך ארגון עתים לקראת הבחירות לראשות הרבנות, מגלה כי 59% מהנסקרים מעוניין בפירוק המונופול של הרבנות - 46% מהציבור מעוניין בחופש בחירה בשירותי הדת – רק 30% מהציבור הדתי סבורים שהרבנות מבצעת את תפקידה כראוי.

בסקר, שנערך בחודש ספטמבר על ידי מכון מאגר מוחות בקרב מדגם של 804 משיבים, נשאלו הנסקרים: "האם שירותי הרבנות השונים ניתנים כיום לציבור הישראלי באופן איכותי ומותאם לצרכיו?" - 35% אחוז ענו כי הרבנות לא מספקת שירותי דת באופן הולם, 34% השיבו בחיוב בעד הרבנות ו-31% ענו "לא יודע".

כשבוחנים את ההגדרה הדתית של העונים, עולה התמונה הבאה: בקרב הדתיים-הלאומיים, אוכלוסיית היעד העיקרית שצורכת את שירותי הרבנות, נרשם נתון גבוה שלא מרוצים משירותי הרבנות: 34%, זאת לעומת 39% שענו בחיוב ומרוצים משירותי הדת של הרבנות (27% ענו "לא יודע").

הציבור הדתי לא מרוצה מתפקוד הרבנות, צילום: דודי ועקנין

בקרב דתיים ליברלים, הדעות חלוקות: 36% ענו שהרבנות לא מספקת שירות איכותי ומותאם ו-36% סבורים שכן.

בקרב "מסורתיים", 35% לא מרוצים משירותי הרבנות, לעומת 30% שמרוצים.

הסקר בדק גם את השאלה "האם יש לאפשר לציבור הישראלי לבחור כיצד להינשא, להתגרש ולהיקבר?" 46% ענו שצריך לאפשר, 37% ענו שלא (17% אינם יודעים).

בשאלה מעניינת נוספת, נשאלו הנסקרים "האם יש לפרק את המונופול של הרבנות הראשית בנושאי דת ומדינה?" באופן מפתיע, רק 30% אחוז ענו על כך בשלילה, 11% לא יודעים, ו-59% סבורים שיש לפרק את המונופול של הרבנות.

קמפיין לתיקון הרבנות

ארגון עתים פתח בקמפיין שמטרתו להביא לתיקון הרבנות כך שהיא תספק את שירותיה באופן נגיש יותר ויעיל יותר.

הרב שאול פרבר, יו"ר עמותת עתים. "ציבור גדול בעם ישראל משווע לשינוי ברבנות", צילום: דודי ועקנין

על פי הארגון, מעבר לשירות הירוד שהיא מעניקה לציבור, הרבנות מאופיינת בתופעות של נפוטיזם, פוליטיזציה ושחיתות. הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ומייסד עתים: "הגיע הזמן לרבנות 2.0. הבחירות לרבנות הראשית שמתקיימות בימים אלו מדגישות את הציניות בנושא דת ומדינה בקרב כלל הציבורים במדינה. יש דרכים לא רק לשפר את הביורוקרטיה אלא גם לחזק את הקשר בין הציבור בישראל לזהותו היהודית. ציבור גדול בעם ישראל משווע לשינוי ברבנות ולהחזיר עטרה ליושרה, ואנחנו החלטנו להיות החלוץ בראש המחנה שיוביל את השינוי הזה. הדרך לתיקון הרבנות הראשית מתחילה בתיקון ובניית אמון מחודש מול הציבור הישראלי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר