בשורה ליוצאי קרואטיה: בתי קברות יהודיים יוכרו כאתרי מורשת תרבותית

לאחר מלחמת העולם השנייה, רוב הקהילות והחברות היהודיות לא הוקמו מחדש • גם בתי קברות יהודיים וביטויים אחרים של המורשת התרבותית של הקהילה, חוללו או נהרסו • הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש: "בתי עלמין יהודיים הם לעתים קרובות העדות היחידה כיום לחיי קהילות לפני השואה בשורה של עיירות ובכפרים, אך נדרשות פעולות נוספות לטיפול בבעיות השבת רכוש שנגזל"

בית קברות יהודי בקרואטיה. צילום: ויקיפדיה

הישג נוסף במאמצים לשמר את זכר השואה והקהילות היהודיות שהושמדו: ממשלת קרואטיה החליטה לרשום בתי עלמין יהודיים כאתרי מורשת תרבותית מוגנת.

הקהילה היהודית בקרואטיה כמעט נמחקה בתקופת השואה. כ-80 אחוז מיהודי המדינה נרצחו ורכושם נשדד ו/או הושמד. לאחר מלחמת העולם השנייה, רוב הקהילות והחברות היהודיות לא הוקמו מחדש. גם בתי קברות יהודיים וביטויים אחרים של המורשת התרבותית של הקהילה, חוללו או נהרסו.

מתוך יותר מ-25,000 יהודים שחיו לפני מלחמת העולם השניה במה שהיא כיום קרואטיה , רק כ-6,000 שרדו את השואה. כיום חיים בקרואטיה כ-2,000 יהודים.

הכרה זו מדגישה את הערך של המורשת היהודית בקרואטיה". גדעון טיילור, צילום: Fransesco serafini

גדעון טיילור, נשיא איל"ר (ארגון יהודי עולמי להשבת רכוש), בירך על ההכרה החשובה הזו, וציין כי  "הכרה זו מדגישה את הערך של המורשת היהודית בקרואטיה. כיום, בתי קברות יהודיים הם לעתים קרובות העדות היחידה לחיי קהילות יהודיות לפני השואה בשורה של עיירות ובכפרים . עובדה זו מעניקה להם משמעות יוצאת דופן, הן עבור העם היהודי והן מבחינת המורשת התרבותית של הרפובליקה של קרואטיה. לאור התקדמות זו, אנו מעודדים את ממשלת קרואטיה להמשיך לטפל בנושאי השבת רכוש דחופים אחרים".

הנושא של בתי הקברות היהודיים מעורר דאגה כבר שנים רבות ומציף את הצורך באמצעי הגנה ותחזוקה של אתרים היסטוריים אלה. מאיל"ר נמסר כי הארגון עמד בקשר רציף עם הרשויות הקרואטיות ועודד אותן לגבש מדיניות מקיפה לשמירה על נכסי תרבות חיוניים אלה. לאחר פגישה מוצלחת עם איל"ר והקהילה היהודית בזאגרב בנובמבר 2023, יזם משרד התרבות פרויקט להגנה על 52 בתי קברות. זו בהחלט התפתחות חיובית. עם זאת, בתי קברות רבים נוספים עדיין מתמודדים עם אתגרים ,עקב הזנחה ותהליכי אורבניזציה.

דניאל מריאשין, מנכ"ל בני ברית אמר: ״ההכרה של ממשלת קרואטיה באתרי קברים יהודיים כאתרי מורשת תרבותית היא צעד חשוב לקראת הכרה באבידות הקשות שספגה הקהילה היהודית במהלך השואה. לאחר שמרבית יהודי המדינה נרצחו ורכושם נשדד, שימור בתי הקברות הללו מכבד את זכרם של אלה שאבדו ומדגיש את החשיבות של שמירה על המורשת התרבותית שלנו. חשוב מאוד שההכרה הזו תוביל למאמצים מתמשכים לטפל בבעיות ההשבה הרחבות יותר ,שעימן הקהילה היהודית בקרואטיה ממשיכה להתמודד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר