צניחה במספר המתגיירים בעשור האחרון: "הגיע הזמן לשנות את הגישה"

רק שליש מהאזרחים שהביעו עניין להתגייר ב-2023 ופתחו תיק, הצליחו לסיים את ההליך • הנתונים העגומים מגיעים על אף העלייה השנתית הקבועה בתקציב מערך הגיור

בית הדין לגיור מחוז מרכז. צילום: יהושע יוסף

מספר המתגיירים במערך הגיור הממלכתי צנח במהלך העשור האחרון ב-34%, כך מעלה בדיקה של ארגון עתים, הפועל לקרב את שירותי הדת לציבור. הנתונים העגומים מגיעים על אף העלייה השנתית הקבועה בתקציב מערך הגיור שעמד בשנה האחרונה על כ-120 מיליון שקלים. כיום יש בישראל 560 אלף חסרי דת. רק אלפים בודדים פונים מדי שנה להליך גיור, ורק מקצתם מסיימים אותו.

הנתונים מתפרסמים באדיבות ארגון עתים, שפנה למערך הגיור במסגרת בקשת חופש מידע וקיבל את הנתונים לפני כשבוע והם מתפרסמים לראשונה לקראת ראש השנה, כחלק מסיכום שנת תשפ"ד.

רובם המכריע של חסרי הדת אלה הם עולים או בנים של עולים ממדינות ברית המועצות לשעבר. רבים מהם רואים את עצמם כיהודים לכל דבר, אך המדינה לא מכירה ביהדותם.

 מהנתונים עולה כי כי בשנת 2023 פנו למערך הגיור הממלכתי 5,386 אזרחים בבקשה לפתיחת תיק גיור. מתוכם, רק כ-1,700 סיימו את כל ההליך והתקבלו לגיור. כלומר, רק כשליש מהאזרחים שהביעו עניין להתגייר וכבר פנו למערך הגיור בבקשה לפתוח תיק הצליחו לסיים את ההליך.

נוסף על כך, גם מקרב המתגיירים שכבר החלו בהליך הגיור, פחות ממחציתם מצליחים לסיימו, דבר שמעלה לא מעט שאלות לגבי הליך הלימודים עצמו. נתון עגום נוסף הוא, שבשנת 2023 הונפקו 1,758 תעודות המרה. על פי פילוח לפי מדינות מוצא התגיירו בשנה שעברה: מאתיופיה - 514, מבריה"מ לשעבר - 450, ממדינות אחרות - 380, ילידי ישראל- 414.

עוד נשאלות שאלות נוכח התקציב של מערך הגיור. בעוד שמספר המתגיירים יורד באופן עקבי בשנים האחרונות, בשנת 2023 תקציבו של המערך שבר שיא. משמעות הדברים היא שעבור כל מתגייר משלמת המדינה סכום עצום של כמעט 70,000 שקל. במסגרת מערך הגיור הפרטי "עתים – גיור כהלכה" עלותו של כל המתגייר היא פחות מ-9,000 שקל, כאשר הליווי שניתן למתגיירים אלה הוא מקיף בהרבה.

הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ומייסד ארגון עתים, שמפעילה גם את רשת בתי הדין לגיור "גיור כהלכה", מסר: "קריסתו של הממסד הדתי בישראל לא החלה בשנה האחרונה, אם כי כיום אנו נמצאים בשפל שהממסד הדתי בישראל מעולם לא היה בו. כבר מעל לשנה שאין ראש מערך גיור, זאת על אף התקציבים הגבוהים אנו רואים חוסר רלוונטיות של ציבור חסרי הדת בישראל להתחיל הליך גיור, זאת על נתונים המראים שרוב הציבור הזה מעוניין להתגייר".

הרב שאול פרבר, יו"ר עמותת עתים, צילום: דודי ועקנין

עוד הוסיף הרב פרבר כי: "אנו עדים למציאות שבה מדינת ישראל משקיעה כספים רבים במערך הגיור הממלכתי, אך בפועל המספרים מראים על כישלון בתפקודו. בשנת 2023 מתוך 560 אלף חסרי דת החיים במדינה, רק מספר מזערי מצליח לסיים את הליך הגיור. הפער העצום בין התקציב לבין מספר המתגיירים מעיד על הצורך בשינוי גישה וחשיבה מחדש על הדרך שבה המדינה מתייחסת לאותם אזרחים. הגיע הזמן להחזיר עטרה ליושרה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר