שירותי הדת משותקים: מועצת הרבנות הראשית תחדל מפעילות הלילה

הסיבה נובעת מתום הארכה שאושרה עקב דחיית הבחירות לרבנות הראשית • עם זאת, מחר צפויה ועדת חוק חוקה ומשפט להתכנס על מנת להכין הצעת חוק שתאפשר תקופת כהונה נוספת

הרבנים הראשיים יצחק יוסף ודוד לאו. צילום: יונתן זינדל/פלאש90

אין רב בעירו: הלילה בחצות תחדל מועצת הרבנות הראשית להתקיים, זאת לאחר שכהונתה לא הוארכה פעם נוספת. לראשונה מאז קום המדינה, יתרחש מצב שבו לא יהיו רבנים ראשיים ולא יכהנו רבנים במועצת הרבנות הראשית – קיפאון מוחלט של מערכת הדת הממשלתית. הסיבה נובעת מדחיית הבחירות לרבנות הראשית

מועצת הרבנות הראשית מונה 15 חברים, שניים מהם הרבנים הראשיים. בנוסף נמצא רשמית בוועדה הרב הצבאי הראשי, אך כמשקיף, ללא זכות הצבעה. הם מופקדים בין היתר על מתן כשירות לרבנים לכהן כרבנים רושמי נישואין, כרבני ערים וכדיינים, על נתינת תעודות כשרות לבתי עסק ופיקוח על יבוא בשר כשר לישראל.

בשנה האחרונה הוארכה כהונת 13 הרבנים שמכהנים במועצת הרבנות הראשית פעמיים, כשבפעם שעברה כהונתם נקצבה לתאריך י"ב באלול, שחל היום (ראשון). המשמעות היא שבחצות, תפקע ההארכה ומועצת הרבנות, למעט הרב הצבאי הראשי, שאינו בכל מקרה בעל זכות הצבעה.

בניין הרבנות הראשית, צילום: דודי ועקנין

במובנים מסויימים משמעות מועצת הרבנות הראשית גדולה מאשר כהונתם של הרבנים הראשיים עצמם. בעוד הרבנים הראשיים מתווים את המדיניות, משמשת המועצה כגורם שמתכלל את כל נושאי הדת באופן אקטיבי. בהתחשב בכך שבנוסף להם, גם שלושת האגפים הקריטיים ברבנות פועלים זה תקופה ללא מנהלים קבועים, הרי שמדובר בקיפאון של ממש במוסדות הדת בישראל.

אף שמדובר באירוע חסר תקדים, ייתכן כי הוא יהיה קצר מועד. כבר מחר (שני) צפויה ועדת חוק חוקה ומשפט להתכנס על מנת להכין הצעת חוק שתאפשר הארכה נוספת, עד ה-31 בדצמבר, של חברי מועצת הרבנות הראשית. שאיפת שר הדתות מיכאל מלכיאלי הינה להעביר את הצעת החוק בקריאה שניה ושלישית – עוד השבוע.

הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ומייסד ארגון עתים: "לצערנו, השנה האחרונה לא הוסיפה כבוד למוסד הרבנות הוותיק. לאחר משחקי אגו פוליטיים שהביאו לדחיות בבחירות לרבנות הראשית ולכך שבמשך 3 חודשים לא מכהנים רבנים ראשיים, הלילה, הרבנות תחגוג שפל נוסף - אין רבנים ראשיים וגם אין מועצה מכהנת".

הרב שאול פרבר, יו"ר עמותת עתים, צילום: דודי ועקנין

"לצד הבעייתיות במציאות זו, שנגרמה אך ורק באשמת נבחרי הציבור, היא מעידה בקול גדול על היחס המזלזל שנבחרי הציבור עצמם מייחסים למוסד הזה. צריך לבצע שינוי עמוק בממסד הדתי כולו שיהיה מחובר ומגוון יותר אבל חייבים להתחיל בכך שהממסד הדתי יפעל על פי דרישות החוק", הוסיף הרב פרבר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר