חשים אופטימיות: מועמד דתי לאומי עשוי להיבחר לרב הראשי של ישראל

לפי פילוח הנתונים, לראשונה מזה שנים רבות רוב חברי האסיפה הבוחרת הינם ציוניים, התומכים בשירות צבאי ורואים ערך במדינת ישראל • כרגע ישנם 72 דתיים לאומיים וחילוניים, לעומת 55 נציגים חרדים

בניין הרבנות הראשית (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

בדרך לבחירת רב ציוני לראשות הרבנות הראשית? מפילוח חברי הגוף הבוחר לאחר החלטת בג"ץ עולה כי יש רוב שעשוי לתמוך במועמד דתי לאומי. בסביבת הרב מאיר כהנא, שנבחר על ידי רבנים בשנה שעברה כמועמד הציונות הדתית, חשים אופטימיות, אך כל התרחישים עדיין נמצאים על השולחן.

הרב מאיר כהנא, צילום: ללא

בג"ץ קבע בשבוע שעבר כי יש לקיים את הבחירות לרבנות הראשית לא יאוחר מסוף חודש ספטמבר, ואלו ייערכו כנראה באסיפה בוחרת מצומצמת. כתוצאה מההתנגדות הגורפת של חברי הרבנות הראשית למנות נשים בתקן של רבניות, ככל הנראה יחסרו נציגי הרבנים הראשיים מהגוף הבוחר ולכן הוא ימנה 140 חברים במקום 150 המקוריים.

כתוצאה מכך, נראה לפי פילוח הנתונים, לפחות כרגע, לראשונה מזה שנים רבות רוב חברי האסיפה הבוחרת הינם ציוניים, התומכים בשירות צבאי ורואים ערך במדינת ישראל. כך, יש בגוף הבוחר כרגע 72 דתיים לאומיים וחילוניים, לעומת 55 נציגים חרדים. לצדם יש 13 נציגים של תנועת חב"ד, שנמצאים בסימן שאלה מסויים – אם יצטרפו לגוש הדתי-חילוני הם יעלו אותו ל-85 נציגים, ואם יצטרפו לגוש החרדי הוא יעמוד על 58 נציגים.

פילוח הנתונים, צילום: ללא

יצויין כי המספרים הללו אינם מוחלטים, מכיוון שיש רבנים חרדים שנמצאים על הרצף הציוני ורבנים שהם על הרצף הדתי-חרדי. חלק מראשי הערים גם כן, הינם אולי חילונים, אבל כלל לא בטוח שיצביעו לבסוף למועמד דתי לאומי.

עם זאת, מניתוח המספרים היא שישנה אפשרות תיאורטית למינוי רבנים ציוניים דתיים לשני התפקידים הרב הראשי הספרדי והרב הראשי האשכנזי. אחת המשמעויות למספרים אלו הינה שלמעשה אין צורך בדיל בין ש"ס לציונות הדתית על מנת למנות רב ראשי ציוני.

ישנו סייג משמעותי מאוד לנתונים אלו. גם אם אכן יש רוב ציוני בגוף הבוחר – יש צורך שכולם יצביעו למועמד אחד. בבחירות הקודמות לרבנות הראשית היה פיצול בין המועמדים מטעם הציונות הדתית: הרב דוד סתיו קיבל אז 54 קולות, הרב יעקב שפירא קיבל 25 קולות, ומי שהרוויח מהפיצול היה הרב דוד לאו שקיבל 68 קולות וניצח.

מועמד בולט. הרב מיכה הלוי (ארכיון), צילום: קוקו

כרגע יש על השולחן שני מועמדים בולטים לתפקיד שהינם דתיים לאומיים – הרב מאיר כהנא והרב מיכה הלוי. אלו שתומכים ברב כהנא אומרים כי הוא מועמד מוסכם, שזכה גם לתמיכת ועדת הרבנים לפני כשנה, אף שזו הודיעה על החזרת המנדט למפלגת הציונות הדתית, ואין סיבה לשנות זו. תומכי הרב הלוי סוברים כי יש לו יותר סיכויים לקבל תמיכה מגורמים חרדיים. הבעיה היא שאם לא יהיה מועמד אחד מוסכם ייתכן שנראה תרחיש שבו המועמד החרדי, ככל הנראה הרב חיים לאו, ינצח מן ההפקר.

גורם בוועדת הרבנים אמר ל"ישראל היום", שתומך ברב כהנא אמר כי ״הרבנים שהתמודדו בפני הועדה חתמו על התחייבות שלא להתמודד אם לא ייבחרו. הרב אריאל הדגיש, גם לאחר החזרת האחריות לשר סמוטריץ, כי בחירת הועדה ברב מאיר כהנא בעינה עומדת וכך גם התחייבות הרבנים שלא נבחרו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר