שליח היהדות בעולם ומורשת עצומה: 30 שנה לפטירתו של הרבי מילובביץ'

בעולם יציינו בשבוע הבא 30 שנה לפטירתו של הרבי מלובביץ' • לרגל יום השנה, בחנו מה הפך את מנהיג חב"ד לאחד מהיהודים המפורסמים והמשפיעים בעולם, ועד כמה משנתו מתחברת לימינו - מלימוד התורה ועד גיוס לצה"ל

הרבי מילובביץ'. היה מנהיג ענק. צילום: ללא קרדיט

כשהרבי מלובביץ' הלך לעולמו ביום קודר אחד, ג' בתמוז תשנ"ד - בדיוק לפני 30 שנה, צפו מומחים וחוקרי דת את קריסתה של החסידות שאותה הנהיג עד מותו בגיל 92.

"אין אח ורע לחסידות שממשיכה לתפקד ללא רבי, ללא מנהיג", הסבירו. הדברים נכונים שבעתיים לגבי דמות כה ידועה וממגנטת כמו הרבי, שלא השאיר אחריו צאצאים או יורש; רק מוסדות מאורגנים כמו בית דין רבני חב"ד או "המרכז לענייני שליחות" שנותרו אחראיים על ההיררכיה ועל המנגנון של התנועה.

הרבה מחסידיו נולדו לאחר פטירתו, צילום: אי.פי

המציאות הייתה חזקה מכל. ב-30 השנים שחלפו מאז, שילשה חב"ד את שליחיה בעולם, מספר המשפחות בחסידות קפץ במאות אחוזים, ותחזיות על התפקרות המונית הומרו בפעילות יהודית חובקת עולם.

לרגל ג' בתמוז, שיחול ביום שלישי, אז יציינו את יום ההילולא ה-30 לרבי מליובאוויטש (מנחם מענדל שניאורסון) - יתקיימו ברחבי העולם אלפי אירועים לזכרו. גולת הכותרת היא העלייה לקברו בניו יורק, לשם צפויים לעלות כ-100 אלף איש.

"הרבי היה מנהיג ענק - עם אג'נדה וחזון עולמי, עם דאגה לעתיד. ככזה, הוא ניהל מערכות יחסים עם מנהיגי עולם כמו רבין, שרון ובגין, וגם קנדי, תאצ'ר ורייגן. הוא ניצל את הנגישות שלו כדי לעורר אצלם את המחשבה והרצון לעשות את העולם למקום טוב יותר עבור היהודים", מספר הרב מוני אנדר, מנהל אגף דוברות חב"ד. "ועדיין, הוא מצא את הזמן להשיב מדי יום על אלפי מכתבים מאנשים פשוטים שכתבו לו על חייהם הפרטיים, ולכתוב לילדה שציירה לו ציור כמה נהנה ממנו".

מהמפורסמים בעולם

הרבי נחשב לאחד מהיהודים המפורסמים בעולם, אף שרוב חסידיו נולדו לאחר פטירתו והתחנכו על מורשתו. "השבוע התכנסו צעירי חב"ד להילולא באולם מנורה מבטחים בתל אביב. הייתי שם עם שני ילדיי, וכמותם היו עוד אלפי בני ובנות גילם", מספר אנדר. "בתנועת הנוער של חב"ד, בכל מערכי הפעילות, הטיולים והלימודים, מספרים לילדים על הרבי ומשנתו. הם צופים בתיעודים מצולמים, מאזינים לניגונים שלימד ונוסעים לבקר ולהתפלל בבית המדרש שלו, ה-770 המפורסם. מבחינתם, המורשת שלו כל כך עוצמתית שזה ממלא אותם".

הרב אנדר. "מורשת עצומה", צילום: שניאור שיף

חב"ד מזוהה עם פעילות יהודית במרחב הציבורי - תפילין ונרות שבת בימי שישי, חנוכיות, סוכות ותקיעת שופר בפארקים ציבוריים. זה קורה בכל העולם, אך בישראל יש מי שלא מקבלים זאת. "האג'נדה של חב"ד בהשראת הרבי היא לעשות יהדות אקטיבית חיה ובועטת. זה גורם לאנשים להרגיש שזה כיף להיות יהודים", אומר אנדר. "זו היתה גדולת הרבי - לנפנף ביהדות, במיוחד בדור שאחרי השואה. הכל נעשה בחיוך, בהבנה וללא כפייה. עצוב שאפילו על כאלו דברים בסיסיים מייצרים היום סימני שאלה".

לרבי היתה תפיסת עולם שהדגישה את השימוש בתכונותיהן הייחודיות של נשים כדי להביא טוב לעולם. "הרבי חולל מהפכה כששם את האישה בחזית, במרכז העשייה, ולא מאחור. ליד כל שליח יש שליחה שמנהלת בית חב"ד בדיוק כמו הגבר", מסבירה מירי גורליק, שליחת חב"ד בחולון. "הרבי ראה מולו את הנשמה; לא משנה באיזה גוף היא נמצאת - עם כיפה או בלי, עם מכנסיים או שמלה. הוא נתן לנו את האמונה שיש לנשים כוחות־על, שאין לשום גבר, לחולל שינוי אמיתי, לאחד, לבנות ולעשות טוב".

"הרבי תבע מכל אישה ובת ללמוד תורה, להיות בקיאה ברובדי התורה, כדי שתוכל להעמיד את עצמה ואת הדור הבא, שמופקד בידיה, באור תורה. איננו נאבקות על מקומנו ועל חלקנו בתורה, אנחנו יוצרות מסגרות תורניות משלנו וחיות עם הזמן".

בציונו של הרבי מילובביץ' בניו יורק,

הרב לוי מנדלזון מנהל עם משפחתו את "לב חב"ד", הזרוע של התנועה במרכזי האשפוז. בימים אלו הותיר בבית את אשתו עם ששת ילדיהם ותפס קו בט"ש עם גדוד המילואים 944 - במקומם של הסדירים שנכנסו לעזה.

"כחסיד חב"ד ושליח של הרבי, אני רואה את עצמי שליח גם במילואים", הוא מספר מהמילואים. "אני מסתכל על אחיי לנשק דרך מבטו הטהור של הרבי, שראה את העולם כולו בדרך מאירה, בהירה וייחודית.

"הרבי לימד אותנו שהצבא, כמו כל הקיום של עם ישראל בארצו, הוא נס שקיבלנו מבורא העולם והשימוש בו צריך להיות ממודעות. חיילי צה"ל קדושים וצדיקים. הרבי הדגיש כי המעלה הגדולה ביותר שאדם יכול להגיע אליה היא מוכנות למסור את חייו ולהגן על ארץ הקודש ועל עם ישראל".

ואכן, רבים מחסידי התנועה שירתו ומשרתים בצבא, לאחר השלמת לימודיהם בישיבה. "לצערנו לא מעט מהם נפלו במלחמות ישראל, החל מסבא של אשתי, דוד מרוזוב, שנפל במלחמת ההתשה, ועד החללים במלחמה הנוכחית, הי"ד.

"שירות המילואים הממושך גורם לי להתחזק באמונה בדברי הרבי כי אי אפשר שלא לראות את חשיבות האחדות, ועד כמה קל להגיע אליה - אם רק נרצה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר