רבניות או לא להיות: בג"ץ דן במינוי נשים לגוף שבוחר את הרבנים הראשיים

אחת הסוגיות המרכזיות היא סביב ההתעקשות למנות רבניות כנציגות הרבנים הראשיים • השופטת וילנר עקצה את נציג המדינה: "פתאום התחלתם לעבוד מהר?" • בהחלטתו, בג"ץ נתן למשרד לשירותי דת חמישה ימים בלבד להודיע האם הצליח למנות מ"מ לרבנים הראשיים כדי להשלים את הגוף הבוחר ולהתניע את הליך הבחירות

הרבנות הראשית לישראל. צילום: דודי ועקנין

הסאגה הבלתי נגמרת בדחיות לבחירת הרבנים הראשיים הגיעה היום (שלישי) למהמורה נוספת. הרכב השופטים גרוסקופף, וילנר ושטיין התכנס בבית המשפט העליון כדי לדון בעתירות נגד שר הדתות וועדת הבחירות לבחירת הרבנים הראשיים.

השופטת וילנר אמרה בפתח הדיון: "יש דחיפות. הבקשה להפקיע סמכות מהרבנים הראשיים מסובכת ומרחיקת לכת. לא פשוט לשנות את החוק, בטח שלא נדון בזה כאן". נציג המדינה סיפר על כינוס ועדת הבחירות אמש: "יש להכין הכול לקראת הבחירות". וילנר עקצב בתגובה: "אתמול פתאום החלטתם לעבוד מהר?".

בהחלטתו, בג"ץ נתן למשרד לשירותי דת חמישה ימים בלבד להודיע האם הצליח למנות מ"מ לרבנים הראשיים כדי להשלים את הגוף הבוחר ולהתניע את הליך הבחירות. אם לא יצליחו, על המשרד להודיע מהי עמדתו. 

אחת הסוגיות המרכזיות שעלו נעה סביב ההתעקשות למנות רבניות כנציגות הרבנים הראשיים. מועצת הרבנות מסרבת בטענה שמחייבים אותם למנות רבניות רפורמיות, דבר הנוגד את ההלכה, ומנגד ארגוני נשים לא מתכוונים לוותר.

פעילות התנועה הרפורמית בכותל המערבי, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כדי להשאיר את בחירת נציגי הרבנים הראשיים בידי ש"ס ועל מנת למנוע בחירה של רבניות כנציגות הגוף הבוחר, מנסה שר הדתות מלכיאלי לטעון כי לממלאי מקום הרבנים הראשיים אין סמכות לקבוע את זהות עשרת נציגי הרבנים הראשיים ויש להסתפק ברשימה של 140 חברים בלבד עליה יש הסכמות. המדינה המיוצגת בנפרד בדיון מתנגדת לכך. 

וילנר: "אני רוצה שנצא מכאן עם תאריך מוסכם לבחירות. אי קיום בחירות עד עכשיו זאת עבירה על החוק כל רגע ורגע. לא נאפשר ונעמוד עם סטופר מכאן והלאה". עו"ד יונתן נדב המייצג את המדינה: "להוריד עשרה חברים בגלל מחדל זה בעייתי. עמדת השר שמ"מ הרה"ר לא ימנו 10 חברי גוף בוחר - לה אנחנו מתנגדים - תגרום לואקום שלטוני". 

מנכ"ל משרד הדתות יהודה אבידן: "העיכוב לא בגללנו. ועדת הבחירות יכולה לאשר רק 128 חברים באסיפה הבוחרת. השניים הנוספים הם שני שרים שהממשלה צריכה לבחור ועוד 10 של השר שאין מניעה לבחור אותה. השר הודיע שזה 10 נשים. אין עדיין מועמדות מכיוון השר כי זה חבילה ביחד עם 10 המועמדים של הרבניים". 

וילנר טענה כי "לא מספיק להיות אשה דתית צריך אשה עם השכלה הלכתית שלמדה גמרא שיודעת לפסוק הלכה. העתירה היא לא על שוויון נשים, אלא על מינוי נשות הלכה. אם תתקנו את החוק ותכתבו במקום רבנים, רבנים בעלי הסמכה - זה יהיה משהו אחר לגמרי".

השופטת יעל וילנר, צילום: אורן בן חקון

כבר בינואר השנה פסק בג"ץ כי נשים יכולות להיות חלק מהגוף הבוחר רבנים, למרות שלא הוסמכו לרבנות. ההחלטה תקבלה ברוב קולות על ידי הנשיא יצחק עמית והשופטת דפנה ברק-ארז, לעומת דעת מיעוט נגד של השופט דוד מינץ. אך המלצת בג"ץ לשקול שילוב נשים לא יושמה. מועצת הרבנות הראשית קבעה כי אסור הלכתית למנות נשים לתפקיד רב.

כאמור היום דן העליון באיחוד של שלוש עתירות: ארגון עיתים, עמותת רקמן, קידום מעמד האישה, ושל פרופסור אביעד הכהן, אמש הצטרף כמשיב גם הרב איגרה שהתמנה לממלא מקום הרב הראשי, אך הוא מבקש גם להתמודד על התפקיד באופן רשמי ובגלל הדחייה הבלתי נגמרת יתכן ויעבור את הגיל המאפשר לו להעמיד את עצמו לבחירה. הדיון יעסוק במספר סוגיות, מועד הבחירות, זהות הנציגים בגוף הבוחר והמגדר של הנציגים.

ועדת הרבנים, צילום: דובר הרבנות הראשית

נכון לעכשיו המדינה מפרה את החוק ובכך פוגמת בהליך התקין של מינוי הרבנים. אם ימשיכו למשוך את הזמן יגיעו לסיטואציה שגם המועצה תתפזר ואז לא ברור כיצד יתקבלו ההחלטות. כבר היום החוק לא יודע כיצד להתייחס למצב הקיים.

בדיון היום בבג"ץ בעתירת מרכז רקמן הובהר שהמשרד לשירותי דת פועל בכל כוחו ובצורה גלויה למנוע מינוי נשים בעלות השכלה תורנית כנציגות בחלק הרבני של האספה הבוחרת את הרבנים הראשיים. סיכול המינוי נעשה בניגוד לפסיקה מפורשת של בג"ץ . מרכז רקמן התנגד נחרצות לפתרון שהוצע לוותר כליל על מינויים בסעיף 7(8) על מנת לקיים את הבחירות בהקדם. עו"ד קרן הורוביץ, מנכ"לית מרכז רקמן: "לא ניתן לקבל מצב בו הפרה מכוונת של פסיקת בג"ץ שכל כולה נועדה כדי להדיר נשות הלכה תתקבל כפתרון לגיטמי לבעיית מינוי רבנים ראשיים."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר